آفتاب

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم: ورزش دانشگاهی متحول می‌شود

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم: ورزش دانشگاهی متحول می‌شود

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم تاکید کرد: مطمئنا با نگاه مسئولان وزارت علوم در دوره جدید، شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در ورزش دانشگاهی ایران خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد پورکیانی در چهل و پنجمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی و معاونان ورزش بانوان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، در رابطه با وضعیت ورزش دانشگاهی خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای در کشور و دانشگاه‌ها رقم خورده که انتظارات از ورزش دانشگاهی بیش از تصور ماست و این انتظارات نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. اگر در این دوره نتوانیم تاثیر ورزش دانشگاهی در ورزش کشور را به درستی تعیین کنیم مطمئنا بعدها دیگر نمی‌توانیم امیدی به انجام این کار داشته باشیم.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم با بیان اینکه در دوره جدید شاهد تغییر جدی و توسعه ورزش دانشگاهی در کشور خواهیم بود گفت: تغییراتی باید در بخش‌های مختلف ورزش دانشگاهی که فقط هم مربوط به ساختار و نیازهای مالی نیست صورت پذیرد. بحث اصلی در این باره تغییر در منابع انسانی و مدیریت منابع موجود است که باید نگاه جدیدی نسبت به آن انجام شود. ما هنوز در بحث ساختار منابع مالی و انسانی، نگرانی جدی داریم و این بخش‌ها دارای یک مسیر ثابت نیست. اتفاقی که در دانشگاه‌ها در حال رخ دادن است این است که متولیان و دانشجویان نسبت به اهمیت ورزش دانشگاهی واقف نیستند. اما نگاه وزارت علوم در دوره جدید و سازمان امور دانشجویان نویدبخش اتفاقات خوب در ورزش دانشگاهی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بدنه ورزش دانشگاه‌ها هم شاهد تلاش و همت جدی‌تری در توجه به ورزش دانشگاهی باشیم، تصریح کرد: در صورتی که این اتفاق انجام نگیرد، هرچه از بالا دستورالعمل بیاید، اجرایی نخواهد شد و لازم است که مدیران تربیت بدنی حق ورزش دانشگاهی را از مدیران دانشگاهی مطالبه کنند.

پورکیانی درباره برخی انتقادها درباره المپیادهای ورزش دانشجویی نیز خاطرنشان کرد: اینکه برخی به ناحق می‌گویند برگزاری این المپیادها نه تنها هزینه‌بر بوده بلکه تنها یک نمایش است را قبول ندارم. متاسفانه افرادی در این باره صحبت می‌کنند که خود دانشگاهی هستند. اما در صحبت‌هایشان ادبیات مناسب و حرف‌های علمی و مستند ندارند. من طبق بررسی‌ که انجام دادم متوجه شدم برای یک ورزشکار که در المپیک شرکت می‌کند، نزدیک به 400 تا 450 میلیون هزینه می‌شود که ممکن است آن ورزشکار نتواند مقامی هم بیاورد. خب پس باید بگویم این پول را هدر داده‌ایم اما موفقیت آن‌ها در المپیک نیز باعث یک شور و نشاط بسیار زیاد در جامعه می‌شود و اثرات مثبت فراوانی دارد. به نظر من المپیادهای ورزشی دانشجویان جلوه‌گاه نخبگان ورزشی دانشگاه‌ها است. البته ایرادهایی هم از لحاظ فنی و اجرایی در آن وجود دارد و نباید برگزاری این المپیادها ما را از سایر برنامه‌ها مانند توجه به ورزش همگانی و توسعه زیرساخت‌ها غافل کند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم حضور دانشگاهیان در راس ورزش کشور را یک اتفاق خوب برای ورزش دانشگاهی ارزیابی کرد و افزود: حجم بسیار زیادی از درخواست‌ها به سمت وزارت ورزش و جوانان است. ما نیز درخواست‌هایی داریم که باید مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها با برقراری ارتباط مستمر و تعامل خوب با مسئولان وزارت ورزش و هیات‌های استانی و همچنین استفاده از امکانات، در هر دو مجموعه برای تحقق درآمدزایی و خواسته‌هایمان استفاده کنیم و از امکانات موجود بیشترین بهره را بگیریم.

وی به احداث مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه مراکز تندرستی در دانشگاه‌ها با بی‌توجهی اساسی، کاربری خاصی ندارد. در صورتی که اساتید باید با میل و رغبت در این مراکز فعالیت کنند و در جهت بهبود سلامت دانشجویان مشاوره بدهند و دانشجو نیز بداند ورزش و سلامت تنها به گذراندن دو واحد درسی نیست و نباید به آن بسنده کنند.

پورکیانی توجه به کاهش هزینه‌ها را از مهم‌ترین اولویت‌های تربیت بدنی وزارت علوم دانست و خاطرنشان کرد: معتقدم در خیلی از جاها می‌توانیم هزینه‌ها را کم کنیم. کما اینکه در المپیاد ورزشی امسال نیز توانستیم 50 درصد هزینه‌ها را کم کنیم. انتظار ما از دانشکده‌های تربیت بدنی و گروه‌های تربیت بدنی در دانشگاه‌ها این است که تلاش بیشتری در جهت گرفتن سهم ورزش دانشگاه‌ها داشته باشند و در راه توسعه آن تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز متکی به بودجه دولتی هستیم و اگر بگویند بودجه شما کم شد، بسیاری از برنامه‌هایمان را تعطیل می‌کنیم در حالی که باید به سمت درآمدزایی در ورزش دانشگاه‌ها حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید از فضاهای ورزشی دانشگاه‌ها به بهترین شکل استفاده شود گفت: لازم است در روزهای پنجشنبه و جمعه درهای اماکن ورزشی دانشگاه‌ها به سمت عموم مردم باز شود تا آن‌ها نیز از این امکانات استفاده کنند. همچنین باید نگاه جدی‌تری به ورزش همگانی در دانشگاه‌ها صورت گیرد. ما نیز در دوره جدید توجه ویژه‌ای به ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی خواهیم داشت و در جهت توسعه آن گام برمی‌داریم.

وی بار دیگر با دفاع از برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویی گفت: هزینه المپیاد ما برابر با پول 5 بازیکن فوتبال لیگ برتری است. بنابراین هزینه آنچنانی نکرده‌ایم. کما اینکه معتقدم باید برای تندرستی و شادابی دانشجویان هزینه کنیم تا از آفت‌ها و آسیب‌های دیگر در آنان جلوگیری کنیم و مطمئنا در صورت تحقق این امر این گونه هزینه‌ها چیزی نخواهد بود و دارای جامعه دانشجویی سالم، بانشاط و ورزشکار خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N323955

وبگردی