آفتاب

امیرعبداللهیان: نظام سیاسی عربستان عقلانیت لازم برای اداره امور منطقه را دارد

امیرعبداللهیان: نظام سیاسی عربستان عقلانیت لازم برای اداره امور منطقه را دارد

معاون وزیر امور خارجه گفت: ایران در منطقه نفوذ دارد و ما حتما از نفوذ خود در راستای تامین حداکثری منافع ملی‌مان استفاده می‌کنیم و تاکنون نیز استفاده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه که در نشست ایران و بحران‌های خاورمیانه در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با بیان اینکه در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه در سه سال گذشته با تحولاتی مواجه هستیم که بررسی جامع‌شناختی و توجه به مقوله‌های فرهنگ، دین و روحیات مشترک مردم در این منطقه مورد توجه قرار دارد، اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند تحولات منطقه و بیداری اسلامی به مرحله پایانی خود نزدیک شده است. در حالی که باید در نظر داشت که تحولات منطقه خاورمیانه از نوعی به نوعی دیگر در حال تحول و دگرگونی است.

وی اضافه کرد: موج اول حرکت‌ها در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا در حال سپری شدن است و ما در حال ورود به دوره جدیدی هستیم که در موج دوم آن، حالت‌های هیجانی و انقلابی را کم‌تر شاهدیم، اما لایه‌های عقلانیت، در سطوح سیاسی، فرهنگی و نخبگی و حتی مردمی حرکت‌ها به شکل نرم‌افزاری و دقیق‌تر در حال تداوم یافتن است که الگوی مشخصی هم برای این تحولات و حرکت‌ها در منطقه ارائه شده است.

امیرعبداللهیان با تشریح این الگو گفت: تحولات بیداری اسلامی از نظر شکل و الگو مشترکاتی داشت. در تمام این تحولات تجمع در یک میدان بزرگ در پایتخت رخ می‌داد و از فضای مجازی برای فراخوان‌ها استفاده می‌شد. حضور جوانان به عنوان اولین گروه در تمام این کشورها مطرح بود. پس از جوانان، حضور بانوان در تمام این حرکت‌ها شاخص و قابل توجه است و پس از بانوان نیز شاهد حضور توده‌های مردمی هستیم.

معاون وزیر خارجه گفت: آخرین گروهی که وارد این تجمعات شدند، نخبگان و رهبران احزاب سیاسی ریشه‌دار و دارای ده‌ها سال مبارزه اسلامی در این کشورها بودند. آن‌ها در انتخابات توانستند بیش‌ترین رای را به دست آورند اما جوانان کم‌ترین کرد و ظهور را داشتند.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر خاورمیانه آزمایشگاهی برای تغییر بوده است، ادامه داد: تحولات کشورهای خاورمیانه در گستره وسیعی، آمریکا و برخی بازیگران غربی با تمام توان از همه امکانات نظامی و غیرنظامی برای پیشبرد اهداف‌شان استفاده کرده‌اند. هیچ موضوع و برگه‌ای نداریم که در ارتباط با تحولات منطقه آمریکایی‌ها از آن استفاده نکرده باشند. در عین حال ویژگی جدیدی در وضعیت فعلی در تعارض‌های ما با آمریکا وجود دارد. آمریکا خطاهای راهبردی فراوانی در تحولات اخیر داشته است. یکی از ریشه‌های خطاهای آن‌ها به این باز می‌گردد که شناخت دقیقی از منطقه ندارند. خطای راهبردی انگلیس به مراتب کم‌تر از خطاهای راهبردی آمریکا بوده است. انگلیسی‌ها حتی با وجود این که در اشغال عراق تنها متحد آمریکا بودند و به همراه آن عراق را اشغال کردند، اما به گونه‌ای در عراق رفتار کردند که وقتی انگلیس خواست از عراق خارج شود، خروج انگلیس از عراق برای دولت انگلیس حیثیتی نبود و کم‌ترین جمله و صدمه را دادند.

وی اضافه کرد: در پیچیدگی‌های حوزه منافع ملی آمریکا و انگلیس، انگلیسی‌ها برخی از تجاربی که از حضورشان در دهه‌های قبل به ویژه در منطقه و عراق داشتند را در اختیار آمریکایی‌ها قرار ندادند. آن‌ها ضمن آن که با آمریکا و نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس مشترک عمل کردند و عراق را با هم اشغال کردند اما در حوزه‌هایی تجربیات‌شان را در اختیار آمریکایی‌ها قرار نمی‌دادند. انگلیسی‌ها حتی در حوزه‌هایی نیروهای‌شان مشورت و اطلاعات غلط به آمریکایی‌ها می‌دادند و آمریکایی‌ها بیش از حد طبیعی صدمه و ضربه می‌خوردند. نتیجه این شد که وقتی آمریکایی‌ها خواستند از عراق بیرون بروند، خروج آن‌ها از عراق کاملا حیثیتی بود زیرا به هرحال با حدود 180 هزار نیروی نظامی وارد عراق شده بود.

او در تشریح مدیریت ایران درباره بحران عراق در منطقه گفت: در یک دهه گذشته قواعد بازی به مراتب ساده‌تر از اکنون بوده است. در شرایط کنونی قواعد بازی به شدت پیچیده است. اکنون آمریکایی‌ها تجربه چندین سال حضور در سخت‌ترین شرایط در افغانستان، عراق و پرونده‌های مختلف مرتبط با منطقه را دارند. بنابراین مدیریت پرونده برای ایران هم با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است هرچند ما کماکان شاهد تداوم خطاهای راهبردی آمریکا در پرونده‌های جدید منطقه هم هستیم. در پرونده مصر هنوز آمریکایی‌ها هیچ هستند، اما برخی کشورهای منطقه تکلیف خود را می‌دانند. برخی کشورهای عرب منطقه می‌دانند که در تحولات مصر باید کجا بایستند.

وی اضافه کرد: تغییر بازیگران اتفاق جدیدی است که در تحولات منطقه در حال وقوع است. بازیگرانی وارد عرصه شدند که از نظر مقیاس کشوری شاخصه‌های حاکمیتی در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارند اما از این توانایی برخوردارند که بتوانند در یک کشور مهمی مانند مصر ورود کنند و تاثیرگذار باشند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که عربستان و مصر دو کشور تاثیرگذار بودند، گفت: امروز مصر محتاج حمایت برخی کشورهای کوچک در منطقه است، اما برخی کشورهای کوچک تعیین‌کننده حرکت مصر هستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش عربستان گفت: زمانی عربستان در منطقه به عنوان برادر بزرگ‌تر حداقل در حوزه خلیج فارس عمل می‌کرد اما مجموعه تحولات منطقه و مجموعه شرایط داخلی عربستان سعودی اوضاع را به سمتی هدایت کرده که امروز عربستان کماکان کشور مهم و دارای اقتصاد غربی در منطقه است، اما رابطه سلسله مراتبی دهه‌های گذشته که عربستان در صدر بود، در حال تغییر است.

او با اشاره به اخراج سفیران سوریه از کشورهای عربی و عملکرد مخالف یمن در قبال این موضوع و هم‌چنین در فراخوانی سفیران کشورهای خلیج فارس از قطر شاهد بودیم چند کشور این موضوع را نپذیرفتند، ادامه داد: هرکدام از این کشورها نقش جدیدی برای خود ایفا کردند و تبدیل به بازیگر توانمندی شدند که می‌خواهند خود در ظرفیت موجود خود ایفای نقش کنند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه عربستان به عنوان کشور مهم در منطقه در برخی از پرونده‌ها رفتاری شتابزده و عصبی از خود بروز داده است که ریشه در تصمیم برخی افراد افراطی در عربستان دارد والا هم‌چنان نظام سیاسی عربستان از تجربه و عقلانیت لازم برای اداره امور چه در داخل و چه سطوح منطقه‌یی برخوردار است.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

کد N301960

وبگردی