آفتاب
سید محمد خاتمی:| 170122

تعریف هویت باید مهر و همزیستی را بدنبال داشته باشد

تعریف هویت باید مهر و همزیستی را بدنبال داشته باشد

گر اثبات هویت به معنای نفی هویت دیگری باشد، این امر به ستیز می‌انجامد، اما اگر ماهیت هویت به گونه باشد که هویت من با حضور دیگری معنا می‌یابد، این هویت مهر و دوستی و همبستگی را به ارمغان می‌آورد، ما باید هویت خود را به گونه‌ای معنا کنیم که از درون آن محبت، مهر و هم‌زیستی بیرون بیاید

مراسم تجلیل از موزه‌های بر‌تر کشور با حضور سید محمد خاتمی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش  ایلنا، مراسم تجلیل از موزه‌های بر‌تر کشور به مناسبت روز جهانی موزه عصر روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست «سید محمد بهشتی» مشاور سازمان میراث فرهنگی و رئیس ایکوم گفت: «آثار تاریخی، فرهنگی و هنری این سرزمین از آن جهت که به سوال ما کیستیم، پاسخ می‌دهند، اهمیت بسیار زیادی دارند، به بیان دیگر پاسخ به سوال ما کیستیم تنها در آثار تاریخی، فرهنگی، هنری و آیین‌های سنتی ما انعکاس پیدا می‌کند».

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «موزه تنها یک ساختمان نیست، بلکه مکانی است برای آشنایی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های یکدیگر، در واقع موزه‌ها می‌توانند سبب پیوند و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر شود، شناخت انسان‌ها سبب دوستی با یکدیگر می‌شود، همه جنگ‌ها و سوتفاهم‌های امروز ناشی از عدم شناخت ما نسبت به یکدیگر است».

«سید محمد بهشتی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت نگاه موزه‌ای گفت: «نگاه موزه‌ای و نگاه فرهنگی به موزه می‌تواند ما را به جهان معرفی کند. در مقیاس ملی ما شاهد ۹۰ سال سوء تعبیر نسبت به تنوع فرهنگی هستیم و این سوءتعبیر منجر به اختلاف فرهنگی مردم از جمله مردم آران و بیدگل، اردکان و میبد، انزلی و رشت، اردبیل و تبریز شده است. اگر بخواهیم این سوءتعبیر را اصلاح کنیم باید جوامع را به یکدیگر بشناسانیم به عنوان مثال مازندرانی‌ها باید بدانند آذری‌ها چه کسانی هستند. اگر افراد به هم معرفی شوند آن وقت خواهند فهمید که چقدر با یکدیگر آشنا و دارای تاریخ مشترکی هستند».

مشاور سازمان میراث فرهنگی در پایان صحبت‌های خود گفت: «مخدوش شدن چهره جهانی ایران، به دلیل این است که ما نتوانسته‌ایم خود را به جهانیان معرفی کنیم، باید بکوشیم چهره حقیقی خود را به جهانیان نشان دهیم، در این راه توجه به موزه و آثار تاریخی و فرهنگی ما می‌تواند بسیار موثر باشد».

در ادامه این مراسم «سید احمد محیط طباطبایی» با تشکر از همه موزه‌داران برای برگزاری این مراسم گفت: «موزه و توجه به فرهنگ موزه نشان از توسعه یافتگی یک کشور، جامعه و مردم آن است».

وی در ادامه افزود: «امروز توسعه صرفاً معطوف به مسائل صنعتی، اقتصادی و سیاسی خلاصه شده است، در حالی که توجه به مسائل فرهنگی و هنری در جهت توسعه و رسیدن به صلح لازم و ضروری است».

«سید احمد محیط طباطبایی» در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «‌موزه‌ها حافظه تاریخی ما هستند، وظیفه ما نیز چیزی جز حفظ و توجه به آثار تاریخی خود نیست».

در ادامه این مراسم از برگزیدگان در حوزه‌های مختلف موزه‌داری تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایانی این مراسم نیز «سید محمد خاتمی» رئیس جمهور اسبق کشورمان با اشاره به توجه به موزه و اهمیت آن گفت: «چرا موزه مهم است و چرا باید به موزه بپردازیم؟ هر قومی دارای هویتی است، قومی که هویت خود را از دست بدهد از بین خواهد رفت و چیزی برای گفتن نخواهد داشت. موزه شناسنامه هویت افراد است، هویت نیز امری تاریخی است، بنابراین احترام و توجه به موزه یعنی توجه به ریشه‌های تاریخی یک ملت».

«سید محمد خاتمی» افزود: «موزه یک امر تفننی نیست، توجه به موزه به معنای پر کردن لحظاتی از زندگی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت نیست، چراکه موزه یک یک آموزشگاه و پژوهشگاه است، موزه جایی است که اگر اقوام به خوبی به آن توجه کنند غرور مثبت ملی در آنجا تقویت می‌شود، قومی که به موزه بی‌اعتنایی کند در واقع به هویت و ریشه‌های تاریخی خود بی‌اعتنایی کرده است».

وی با اشاره به وضعیت امروز دنیا گفت: «امروز دنیا پر از جنگ، درگیری، سرکوب و خشونت است، آن هم از طریق شیوه‌های جدید و بکارگیری ابزار‌های پیشرفته، چهره این خشونت عریان‌تر و در عین حال سیاه‌تر و نفرت انگیز‌تر شده است، کشتار به بهانه‌های مختلف از جمله اتحاد برای جنگ با ادعا جنگ با تروریسم، در حالی که این جنگ‌ها سبب شعله ور شدن آتش ترور و تروریسم می‌شود».

«سید محمد خاتمی» با طرح این پرسش که آیا هویت و هویت‌گرایی موجب افزایش خشونت در جهان می‌شود، گفت: «امروز در پاسخ به این سوال می‌گویند: هرچه هویت‌گرایی قوی‌تر شود، افراط نیز بیشتر می‌شود، در حالی که این پاسخ یک سفسطه بزرگ است، متناسب با تعریف ما از هویت و چگونگی استفاده یا سوءاستفاده از آن برخی هویت‌ها می‌توانند در دل خود خشونت و افراط را به وجود بیاورند. برخی دیگری از هویت‌ها نیز می‌توانند در متن خود مدارا، مهر و محبت را گسترش دهند».

وی در پایان گفت: «اگر اثبات هویت به معنای نفی هویت دیگری باشد، این امر به ستیز می‌انجامد، اما اگر ماهیت هویت به گونه باشد که هویت من با حضور دیگری معنا می‌یابد، این هویت مهر و دوستی و همبستگی را به ارمغان می‌آورد، ما باید هویت خود را به گونه‌ای معنا کنیم که از درون آن محبت، مهر و هم‌زیستی بیرون بیاید

کد N296403

وبگردی