آفتاب

"بولاغ‌اوتی"، ضدعفونی‌کننده دستگاه تنفس

"بولاغ‌اوتی"، ضدعفونی‌کننده دستگاه تنفس

یک کارشناس سبزی و صیفی‌جات اظهار کرد: بولاغ‌اوتی، ضدعفونی کننده دستگاه تنفس است و در بین زنجانی‌ها سبزی پرطرفداری به‌حساب می‌آید.

"زهرا قهرمانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: بولاغ‌اوتی که با نام علمی nasturtium officinale و نام خانواده brassicaceae است، به‌نام‌هایی مثل علف چشمه شاهی‌آبی، ترتیزک آبی، آب تره و سیزاب خوانده می‌شود.

وی در خصوص مشخصات این گیاه، گفت: گیاهی است پایا و آبزی که ساقه خزنده دارد و از نقاط مختلف آن ریشه‌های سفید و کوچکی خارج می‌شود. گل‌های آن سفید خوشه است. این گیاه معمولاً در چشمه‌سارها و مجاری آب باریک و گاهی باتلاق‌ها به طور خودرو می‌روید و طبیعت آن گرم و خشک است.

این کارشناس در خصوص خواص درمانی این گیاه، خاطرنشان کرد: این گیاه دارای خواص خلط‌آور، اشتهاآور، تصفیه‌کننده خون، نیرو‌دهنده، آرام‌کننده دردهای عصبی، هضم کننده غذا و محرک مجاری تنفسی است. در درمان بیماری‌های مزمن نظیر رماتیسم، بیماری کلیه، کبد، طحال، رفع چاقی، خرد کردن سنگ‌های کلیه، بیماری‌های پوستی و اختلالات هاضمه به کار می‌رود. شیره آن اثرات رفع رسوبات ومجاری ادرار دارد که از آن به ‌عنوان یک ضدعفونی کننده دستگاه تنفس استفاده می‌شود.

وی در خصوص موارد استفاده این سبزی، گفت: این سبزی بیشتر برای تهیه آش استفاده می‌شود.

انتهای پیام

کد N276043

وبگردی