آفتاب

روزنامه ایران: چرا کارشناسان در صداوسیما، ابهامات یارانه ای مردم را برطرف نمی کنند؟

روزنامه ایران: چرا کارشناسان در صداوسیما، ابهامات یارانه ای مردم را برطرف نمی کنند؟

روزنامه ایران در سرمقاله خود نوشت:

*مهمترین پرسش مردم آن است که چرا باید ثبت‌نام کرد و چرا باید انصراف داد و تبعات و مزایای هر کدام چیست؟ بعید نیست که شماری از مردم که در بخش‌های غیر‌دولتی اشتغال دارند و در واقع حقوق‌بگیر دولت نیستند، تمایل به انصراف داشته باشند، اما در اثر نبود اطلاع‌رسانی مناسب یا مطرح شدن نگرانی از مسائل غیر‌واقعی مثل قرار گرفتن در فهرست افراد پردرآمد مالیاتی اقدام به ثبت‌نام نمایند. طبیعی است که در نبود اطلاع‌رسانی شفاف بسیاری از افراد غیر نیازمند ترجیح دهند جانب احتیاط را گرفته و به ستاد ثبت‌نام بروند تا به اصطلاح نقد را از دست ندهند.
*رسانه‌ها، دولتمردان، نهادها و کارشناسان با موضوع انتخابات چگونه برخورد می‌کنند؟ آیا کفایت می‌کند که در روزهای ثبت‌نام مردم، صدا و سیما اطلاع‌رسانی خود را به زیرنویس‌هایی به محوریت «نیازمند بودن» و «متقاضی بودن» شرط ثبت‌نام است، محدود کند؟
آیا این جمله کلی پاسخ مناسبی برای سؤال‌های پرشمار مردم است؟ بدیهی است اگر اقشار و طبقات مختلف جامعه نتوانند ابهامات خود را برطرف کنند ترجیح می‌دهند که در این مرحله ثبت‌نام کنند و در این صورت چگونه می‌توان با فراغ بال به انتظار تحقق وعده‌هایی نشست که دولتمردان داده و صدا و سیما نیز در هفته‌های اخیر آن را منعکس و حتی تشدید کرده است.

*به رغم بحث‌های طولانی چند ماه اخیر، هنوز متأسفانه الگوی مطلوبی برای روشنگری مردم در تعیین نیازشان به یارانه و مزایای انصراف از دریافت آن شکل نگرفته است. حال سؤال این است که چه باید کرد؟ به نظر می‌آید هنوز هم دیر نشده است، دولتمردان در فرصت باقی‌مانده باید تلاش کنند با حضور مدام و پرشمار در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی از طریق گفت‌و‌گوهای مستقیم با مردم، پاسخ به پرسش‌های پیامکی، مناظره با کارشناسان و تشریح تبعات ثبت‌نام همگانی یا مزایای انصراف، تصویر روشنی از چشم‌انداز آتی کشور ارائه کنند تا شهروندان هم بتوانند در فضایی به دور از ابهام نسبت به ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام تصمیم بگیرند.

* در لابه‌لای بحث رسانه‌ای یارانه‌ها شاهد کج‌سلیقگی‌هایی هم هستیم، از جمله این‌که در روزهای اخیر برخی رسانه‌های خبری کمک‌های خارجی ایران به مناطق جنگ‌زده و بحران‌زده را برجسته‌تر از قبل منعکس کردند. این برجسته‌سازی با هر هدفی که باشد، موجب سوء‌تفاهم جدی درباره موج انصراف از یارانه‌ها شده است. با این‌که کمک‌های مردمی و دولتی ایرانیان به مردم نیازمند یا بحران‌زده کشورهای دیگر جزئی از اصول انسانی و اخلاقی سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود، اما انتخاب زمان و نحوه پخش این خبرها و تبدیل آن به گزارش‌های اصلی و محوری رسانه‌های بزرگ و کوچک منتقد دولت، در خوش‌بینانه‌ترین برداشت، نوعی کج‌سلیقگی است.

17302

کد N217614

وبگردی