آفتاب

خلاقیت و نوآوری، رمز موفقیت مرکزاسلامی لندن/ نخبگان و مردم در دو مراسم برای تودیع حجت الاسلام معزی

خلاقیت و نوآوری، رمز موفقیت مرکزاسلامی لندن/ نخبگان و مردم در دو مراسم برای تودیع حجت الاسلام معزی

در آغازین روزهای تحویل سال نو خورشیدی 1393، دو مراسم تودیع و تقدیر برای حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی برگزار شد. یکی توسط نخبگان و روحانیون از نقاط مختلف انگلیس و دیگری مجلسی عمومی توسط مردم و ساکنان لندن.

محمدرضا اسدزاده - روحانیون ، مبلغین ، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا، برای شرکت در مراسم تودیع مدیر و روحانی پیشکسوتی شرکت کردند که خلاقیت و نوآوری های او طی یک دهه در مدیریت مرکز اسلامی انگلیس  شهره شده بود.

در این میان نخبگان، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا در یک حرکت متفاوت،هفدهمین گردهمایی سالیانه خود را در مرکز اسلامی انگلیس ضمن بررسی مسائل مهم جهان اسلام، برنامه خود را به تودیع رئیس قدیم و معارفه رئیس جدید اختصاص دادند.

اگرچه تودیع این رئیس موثر که خدمات فراوانی را در یک دهه گذشته داشته است، به گردهمایی نخبگان خلاصه نشد و جایگاه مردمی حجت الاسلام والمسلمین معزی باعث شد، اهالی و ساکنان لندن در مراسم جداگانه ای از وی تجلیل و تقدیر کنند.

خلاقیت و نوآروی، رمز اصلی موفقیت مرکز اسلامی لندن

حجت الاسلام و المسلمین سید فاضل میلانی، امام موسسه آیت الله خوئی نخستین سخنرانی بود که در جمع گردهمایی علماء و نخبگان از خدمات حجت الاسلام والمسلمین معزی سخن گفت. وی در سخنان خود معزی را فردی فرهیخته، دانشمند، برادری عزیز و مدیری مدبر نامید که زحمات او در این مدت منشأ برکات بسیاری بوده است .

سیدفاضل میلانی از خلاقیت و نوآروی به عنوان رمز اصلی موفقیت در هر کاری و از جمله در عرصه تبلیغ دین نام برد و تصریح کرد که علما علاوه بر وظایف روزمره و عادی خود مانند اقامه نماز، پاسخ به استفتائات و رفع مسائل خانوادگی و امثال آن باید به روشهای جدید و خلاقانه در زمینه تبلیغ دین، به خصوص در این کشور و جامعه توجه داشته باشند. وی دوراندیشی را در کنار خلاقیت از عوامل مهم در موفقیت علما در این کشور معرفی کرد.

وی تاکید نمود که این دو ویژگی یعنی خلاقیت و دوراندیشی از همان ابتدای آشنایی با حجت الاسلام و المسلمین معزی در برنامه های ایشان کاملاً مشهود بود و از جمله مجالس گوناگون به زبان های مختلف و استفاده از رسانه های متنوع مانند رادیو، مجله، اینترنت و همچنین کنفرانس های تقریب در هفت سال گذشته را مورد اشاره قرار داد.

وسعت نظر و دوراندیشی معزی در برنامه ریزی برای مرکز اسلامی لندن

وی همچنین همکاری نزدیک ایشان با سایر مراکز اسلامی را به عنوان نشانه دیگری از وسعت نظر و دوراندیشی حجت الاسلام و المسلمین معزی معرفی کرد و گفت: مرکزاسلامی همیشه در تعامل و همکاری با سایر مراکز پیشقدم بوده است.

فاضل میلانی همچنین با اشاره به سوابق علمی و تحصیلی دکتر شمالی گفت که کتاب های ایشان و از جمله تز دکتری ایشان که به صورت کتاب هم چاپ شده هم اکنون مورد استفاده بسیاری است. وی با این بیت سخنان خود را به پایان برد: «عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شکر که این آمد صد حیف که آن رفت»

اهتمام حجت الاسلام و المسلمین معزی به ادامه تحصیل روحانیون ستودنی است

سخنران بعدی حجت الاسلام شیخ سعید سبحانی روحانی مرکز اسلامی گلاسکو از منطقه اسکاتلندبود که در ابتدا در خصوص اهمیت کار فرهنگی سخنانی ایراد کرده و کار فرهنگی را کاری الهی و کار انبیا و ائمه معصومین معرفی نمود. به گفته او کار تبلیغ دین مانند نماز و روزه از سنخ ذکر خداست و برای ادامه راه انبیا باید مانند آنها هم سخنی شیوا داشت و هم به آن عمل کرد.
وی به نمایندگی از مراکز اسلامی شهرستان ها مراتب تشکر و قدردانی خود از حجت الاسلام و المسلمین معزی را اعلام نموده و از طرف آن مراکز به آقای شمالی خیرمقدم گفت. وی با یادآوری ویژگی های مراکز اسلامی در شهرستان ها از حجت الاسلام و المسلمین معزی به خاطر اهتمام خاص به شهرستان ها و برنامه های سفر و ملاقات با دانشجویان و مبلغین و مسوولین مراکز اسلامی در آن نواحی قدردانی کرد. وی همچنین اهتمام حجت الاسلام و المسلمین معزی به ادامه تحصیل روحانیون در مراکز شهرستان ها را ستود.

رییس جماعت علمای شیعه اروپا: آقای معزی بدون تحمیل نظر، مشاوره های بسیار مفید می داد

حجت الاسلام سید علیرضا رضوی رییس جماعت علمای شیعه اروپا در سخنان خود این روز را هم روز خوشحالی و هم روز اندوه نامید. خوشحالی از بابت آمدن آقای دکتر شمالی و ناراحتی به خاطر خداحافظی با حجت الاسلام و المسلمین معزی.
وی گفت که آقای معزی برای شخص بنده مانند پدری مهربان بودکه بدون تحمیل نظر همیشه به ما مشاوره های بسیار مفید می داد. همه می دانیم که بسیاری از کارهایی که در لندن انجام می شد با نظر و راهنمایی ایشان بود.
وی گفت ویژگی های اخلاقی آقای معزی را نمی توان در یک جلسه برشمرد اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به چند نکته اشاره کنیم باید اخلاق و مهربانی و تبسم همیشگی ایشان، تواضع و در نهایت اخلاص را از مهمترین عوامل موفقیت ایشان به شمار آوریم.
وی ابراز امیدواری کرد که آقای معزی رابطه خود با این جمع را حفظ کرده و در آینده نیز بتوانند در جلسات مشابه از نزدیک با یکدیگر ملاقات کنند. وی ضمن خوشامد گویی به آقای دکتر شمالی از طرف همه علمای جماعت علمای شیعه اروپا مراتب تشکر و قدردانی خود از آقای معزی را اعلام نمود.

مرکزی که با دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد

حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه این برنامه، سال نوی هجری شمسی و فرارسیدن نوروز و بهار را تبریک گفت و در ادامه تاریخچه ای از تاسیس مرکز اسلامی انگلیس را بیان نمود. وی گفت: در سال 1371 به همراه آقای تسخیری مامور شده بوده تا با بررسی اوضاع مسلمانان در اروپا، در خصوص نیاز به تاسیس یک مرکز اسلامی، نظر خود را ارائه دهد. به گفته وی گزارشی در ادامه بازدید از چند کشور اروپایی به مقام معظم رهبری تقدیم شد که در آن تاسیس مرکزی در لندن پیشنهاد شده بود. این مرکز سپس با دستور مقام معظم رهبری و با ماموریت آیت الله اراکی تاسیس شد که خود ایشان سال ها در آن فعالیت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی سپس به ماموریت چهارساله خود در وین اشاره کرد و گفت بعد از پایان آن ماموریت آماده بازگشت به ایران بوده که ماموریت لندن به ایشان محول می شود. وی گفت که به نظر خودش این ماموریت هم باید 4 سال طول می کشید و بعد از چهار سال ایشان همواره منتظر برگشتن به ایران بوده اند تا اینکه امسال سرانجام به دلایل شخصی از مقام معظم رهبری اجازه مرخصی و بازگشت به ایران را درخواست کرده اند.

فعالیت های مرکز اسلامی لندن در 17 زمینه

وی با اشاره به برخی از فعالیت های مرکز اسلامی لندن گفت: این فعالیت ها که 17 زمینه مختلف را در بر می گیرند شامل اجرای شعاعر مذهبی، نمازهای یومیه، دعای کمیل و ندبه و غیره، کنفرانس ها و سمینارها و همچنین مجالس بحث آزاد هستند. وی با تاکید بر اینکه همواره علما از منبر و به صورت یک طرفه با مردم سخن گفته اند، ضرورت وجود یک گفتگوی دوطرفه و بحث آزاد که در آن علما بیشتر شنونده باشند را مورد تاکید قرار داد و به برنامه های اجرا شده در مرکز با این محوریت اشاره کرد.
سمینارهای اینترنتی و برنامه های گفتگو و بحث آزاد

وی از جمله سمینارهای اینترنتی و برنامه های گفتگو و بحث آزاد جمعه شب ها را در این زمینه نام برد. وی همچنین وبسایت مرکز را که به سه زبان بروز رسانی شده و سالانه بیش از صد هزار بازدید کننده دارد را از جمله رسانه های مورد استفاده مرکز در کنار مجلات و سایر رسانه ها برشمرد. وی به جلسه علما و کنفرانس تقریب اشاره کرد و گفت که ایده آن از آیت الله شهید مطهری گرفته شده و نظر ایشان که علما باید هفته ای یکی دو بار دور هم بنشینند و در زمینه اوضاع و احوال و اخبار گفتگو کنند.

چاپ مجله انگلیسی islam today

حجت الاسلام و المسلمین معزی همچنین به چاپ مجله انگلیسی islam today اشاره کرد و اینکه جای خالی مجله ای با کیفیت عالی و انگلیسی پسند همیشه در نشریات اسلامی خالی بوده است و مجله مذکور سعی دارد با قرار گرفتن در استانداردهای مجلات انگلیس این کمبود را جبران کند. وی در ادامه گفت که از همان ابتدا شعار خود را «اسلام و زندگی» قرار داده و تلاش کرده اسلامی را معرفی کند که بتوان با آن زندگی کرد؛ اسلامی که به درد زنده ها بخورد و به این ترتیب عامداً در نام نشریات مرکز همواره از جایگشت های «اسلام» و «زندگی» استفاده کرده است.
وی خدا را سپاس گفت که نزدیک به 14 سال او را مامور به خدمت به اسلام در خارج از کشور کرده است که حدود 4 سال آن در وین و 10 سال آن در لندن سپری شده. وی با برشمردن فعالیتهای انجام شده خدا را سپاس گفت که در این مدت مرکز اسلامی توانسته به مسائل عقیدتی و دینی مسلمانان رسیدگی کند، مردم را با حقایق دین آشنا و محیطی فراهم کند که مسلمانان در آن در کنار هم احساس برادری کنند.

تلاش برای جامعه مهاجران انگلیس

معزی خدا را شکر کرد که در این مدت این توفیق را پیدا کرد که سنگ صبور و شنوای غم و اندوه مسلمانان و برادران مومن اش بوده و اینکه تا حدی در باز کردن برخی گره های روحی و مشکلات خانوادگی موفق باشد. وی آشنا شدن جوانان با قرآن و مکتب اهل بیت از طریق مرکز اسلامی را از نعماتی دانست که باید شکر آن را به جا آورد.
وی گفت که در میان جامعه مهاجران تمام تلاش او این بوده است که افراد نسل اول از فطرت دینی خود فاصله نگیرند و دین و معارف اسلامی به شکل درست به نسل دوم منتقل شود.
معزی وظیفه دیگر مرکز اسلامی را معرفی صحیح اسلام به غیر مسلمانان دانست. به گفته وی تعداد افرادی که با تحقیق و از روی مطالعه در این ده سال و در مرکز اسلامی به دین اسلام مشرف شده اند بیش از صد نفر است که برخی از آنها اکنون از افراد فعّال در مرکز اسلامی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین معزی در ادامه سخنان خود گفت که اگر مشکلی بوده نه به خاطر تقصیر و خدای ناکرده از روی عمد که به دلیل قصور و ناتوانی بوده است. وی که سخنان خود را به دو زبان فارسی و عربی تنظیم کرده بود در ادامه به معرفی آقای دکترشمالی پرداخت و او را فردی معرفی کرد که سالها سابقه تحصیل، پژوهش و مدیریت مرکز اسلامی منچستر را در کارنامه خود دارد و در سالهای گذشته همواره در برنامه های مرکز اسلامی به عنوان سخنران و مدرّس حضور فعال داشته است.

معزی: آقای شمالی دانشمندی توانمند، پرانرژی، صبور و شکیباست

وی سپس به معرفی آقای شمالی پرداخت و یادآوری نمود که همه علمای حاضر در جلسه از قبل آقای شمالی را می شناسند، چه از زمان تحصیل در انگلستان و چه در طی دوران همکاری با مرکز اسلامی لندن و منچستر و چه در طی سالیانی که با سفر به انگلیس به سخنرانی در برنامه ها و مناسبتها مشغول بوده اند.
وی آقای شمالی را انسانی توانمند، پرانرژی، صبور و شکیبا و دانشمند توصیف کرد که رابطه بسیار خوبی با جامعه انگلیسی زبان برقرار کرده است. حجت الاسلام والمسلمین معزی سپس متن حکم مقام معظم رهبری به حجت الاسلام و المسلمین دکتر شمالی را برای حضار به طور کامل قرائت کرد. وی در پایان با تشکر از حسن نظر آقایان علما و تشکر از همکاران مرکز اسلامی به خصوص حجت الاسلام و المسلمین بهمن پور، از جمع علما و ائمه جماعات مراکز اسلامی انگلیس خداحافظی کرده و ضمن شکرگذاری به درگاه احدیت توفیق همگی را از خداوند متعال خواستار شد.

در پایان آقای دکتر شمالی نماینده مقام معظم رهبری و رئیس جدید مرکز اسلامی دقایقی سخن گفت. وی از علاقه و عاطفه قلبی خود به آقای معزی گفت و اینکه همه در این جلسه از خدمات و سجایای اخلاقی او تمجید کردند و کسی نیاز نداشت که اغراق کند، که همه صادقانه و صمیمانه دیدگاه خود را بیان کردند.

همچنین در آستانه پایان حضور حجت الاسلام والمسلمین معزی به عنوان رییس مرکز اسلامی انگلیس، مراسم تودیع وی و همچنین معارفه مدیریت جدید این مرکز حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی شمالی با حضور جمع کثیری از علما و روحانیون و روسای مراکز اسلامی، اقشار گوناگون مسلمانان انگلیس از ملیتهای مختلف، روسای سازمانهاو نهادهای ایرانی و گروه های دانشجویی در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار گردید.

/6262

کد N195114

وبگردی