آفتاب

مصادره کارگاه 700 ساله سفال و سرامیک به دلیل بدهی

مصادره کارگاه 700 ساله سفال و سرامیک به دلیل بدهی

کارگاه تولید سفال و سرامیک در نطنز، تنها کارگاهی است که به دلیل قدمت 700 ساله اش در فهرست میراث ملی ثبت شده اما این کارگاه به دلیل بدهی 86 میلیون تومانی تا روز بیستم اسفند ماه مصادره می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس و غلامرضا عباداللهی معروف به برادران عبادی پنجمین نسل از خانواده عباداللهی ها هستند که به عنوان آخرین نسل به کار سفال و سرامیک در باغ شهر تاریخی نطنز مشغول به کارند آنها می گویند که پسران و دختران آنها حاضر نیستند کارشان را ادامه بدهند چون می بینند پدرانشان با چه مشکلاتی در حوزه صنایع دستی مواجه شده اند.

سال 82 برادران عبادی که در نزدیکی مسجد جامع نطنز کارگاه تولید سفال و سرامیک دارند دو وام 10 میلیون تومانی برای توسعه کارگاه و کوره های کارگاه و شناخته شدن آنها به عنوان هنرمند برجسته دریافت کردند.

اما در سالهای بعد کارگاه آنها دچار آتش سوزی شد و یک بار هم وسایلشان به سرقت رفت. آنها 20 میلیون تومان هم از بانک دیگری برای مساعدت گرفتند اما نتوانستند وام را بازپرداخت کنند و جریمه های این وام آنقدر زیاد شد که وام 40 میلیون آنها به 86 میلیون تومان افزایش یافت.

تولید و فروش یک گلدان سرامیکی برای اهالی این هنر چندین ماه طول می کشد

تا اینکه این کارگاه به دلیل داشتن معماری زیبا و استفاده از مصالح بومی برای ساخت بنا و کوره هایش در سال 91 با شماره 483 ثبت ملی شد و اداره میراث فرهنگی استان اصفهان از سرپرستی بانکی که برادران عباداللهی از آنها وام گرفته بودند در نامه ای خواست تا با بخشودگی جرایم و دیرکردهای منطور شده در تسهیلات پرداختی آنها موافقت شود.

در دور چهارم سفر رئیس جمهور وقت به استان اصفهان نیز مصوب شد تا جرائم بانکی هنرمندان صنایع دستی ناشی از عدم پرداخت بدهی و دیرکرد تسهیلات دریافتی بخشوده شود اما این مصوبه هیچ وقت توسط هیچ کدام از بانکها اجرا نشد.

مدیریت میراث اصفهان در نامه ای به مدیرکل وقت امور مجلس سازمان میراث فرهنگی تنها راه ممکن برای جلوگیری از تعطیلی این کارگاه را تملک آن توسط دولت و پرداخت بدهی بانکها از محل این منابع پیشنهاد کرد. این نامه نگاری ها جوابی نداد تا اینکه در مرداد ماه امسال یکی از دو کارگاه آنها به ارزش 108 میلیون تومان با حکم دادگستری به مزایده گذاشته شد.

غلامرضا عبادالهی به خبرنگار مهر می‌گوید: سند خانه ما گرو بانک شد الان خانه را هم در مزایده گذاشتند و بانک ملت اصفهان اعلام کرده تا روز 20 اسفند یا پول بیاورید یا خانه را به مزایده می گذاریم. چون کل بدهی ما به دو بانک اکنون با جریمه های آن 86 میلیون تومان شده است هنوز بانک دیگر اعلام مزایده نکرده ولی بعید نیست که آنها هم همین کار را انجام دهند. در آن صورت ما حتی یک ساختمان مسکونی هم نخواهیم داشت.

او به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به نطنز اشاره می کند و می گوید: قرار شد در این سفر دو میلیارد تومان کمک فرهنگی به نطنز شود ولی از آن هم چیزی عاید ما نشد.

کارگاه سفال و سرامیک عبادی یکی از مهمترین کارگاههای نطنز است که با قدمت 700 ساله همچنان به سبک و سیاق قدیمی صنایع دستی تولید می کنند. منتها سال 84 طوفان آمد و سه کوره آنها با نزدیک 250 میلیون بار موجود در آن از بین رفت اما پس از سرقتی که 200 میلیون تومان به برادران عبادی ضرر رساند آنها توان ایستادن دوباره را ندارند تا این کارگاه را زنده نگه دارند. 

کد N170012

وبگردی