آفتاب

روزنامه ایران در یک نگاه

روزنامه ایران در یک نگاه

تهران- ایرنا- ˈانصراف نخبگان از یارانه به نفع محرومانˈ تیتر نخست روزنامه ایران در شماره روز چهارشنبه است.

این روزنامه در این رابطه نوشت: 24 هنرمند، 80 اقتصاددان و 24 جامعه شناس مشهور کشور با ارسال نامه ای به روحانی، خواستار ایجاد زمینه های اجرایی از طرف دولت برای «چشم پوشی داوطلبانه شهروندان نوعدوست از یارانه نقدی به نفع مدارس محروم کشور» شدند.

در این نامه که به امضای هنرمندان مشهوری مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، سیدرضا میرکریمی، لیلا حاتمی، علی مصفا، حسین مختاباد و فرهاد آئیش رسیده، عنوان شده است: بسیاری از کودکان ایران زمین در کلاس هایی درس می خوانند که هنوز نور کافی، سرویس بهداشتی، حداقل امکانات ورزشی، آبسردکن، بخاری استاندارد و کتابخانه ندارند.

اقتصاددانان سرشناسی چون علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، غلامعلی فرجادی، حجت الاسلام سیدعباس موسویان، محمد طبیبیان، حمیدرضا برادران شرکا، جواد صالحی اصفهانی و وحید محمودی به جمع انصراف دهندگان از یارانه ها پیوستند.

صاحبنظران جامعه شناسی چون محمدامین قانعی راد، علی اصغر سعیدی، عباس عبدی، تقی آزاد ارمکی و هادی خانیکی نیز ضمن امضای این نامه تأکید کرده اند: زمینه سازی اجرایی برای اجرای چنین برنامه ای به افزایش مشارکت مؤثر مردم در سایر زمینه ها، بهبود انسجام ملی و قوت بخشی سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد.

ˈحرکت نمادین کارتن خواب ها برای زیبایی شهرˈ خبر دوم صفحه نخست این روزنامه است. در این خبر می خوانیم: دیروز 200 شهروند که پیشتر کارتن خواب بودند در میدان تجریش تهران جمع شدند تا گذشته خود را پاک کرده و با جمع آوری فیلترهای سیگار از شهر، درختان، طبیعت و مردم خود عذرخواهی کنند.

این حرکت اجتماعی که برای نخستین بار از سوی کارتن خواب های بهبود یافته توسط موسسه خیریه طلوع شکل گرفت با برداشتن اولین فیلتر سیگار کلید خورد و از میدان تجریش تا چهارراه ولیعصر در مسیر 12 کیلومتری همه فیلترهای سیگار که در طول مسیر روی معابر بود جمع آوری شد.

اظهارات آیت الله مهدوی کنی در افتتاحیه اجلاس پانزدهم خبرگان رهبری با تیتر ˈمردم با صرفه جویی به سیاست های دولت کمک کنندˈ در صفحه نخست روزنامه بازتاب یافت.

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی، دولت یازدهم را «مردمی و اسلامی» توصیف کرد. رئیس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای، اطمینان داد دولت حقوق مردم را حفظ خواهد کرد.

رییس جمهوری نیز در حاشیه اجلاس خبرگان با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نمی کنیم، گفت: تاکنون راه حل مذاکره و تفاهم پیروز و موفق بوده و معتقدیم ادامه آن هم موفق خواهد بود.

ˈدانشگاه فیس بوک را به رسمیت بشناسدˈ، عنوان خبری در صفحه نخست روزنامه است که به اظهارات سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور اشاره دارد.

این مقام وزارت علوم یکی از مهمترین محل های تلاقی فرهنگ ها را فضای مجازی دانست و افزود: دانشگاه باید خود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک را به رسمیت بشناسد، چرا که این ابزارها فرصت ها و راهکارهای خوبی برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند. عده ای می گویند برای حضور در فیس بوک چه راه حلی داریم مگر بحرانی وجود دارد که به دنبال راه حل می گردید. این مساله مثل این است که بگوییم زندگی در شهر نسبت به روستا مخاطره آفرین است. درست است که شهر آسیب پذیرتر است اما امکانات بیشتری دارد. در نگاه به حوزه فضای مجازی نباید به عنوان یک معضل به آن نگاه کرد.

وی افزود: فضای مجازی بخشی از زندگی شده است که باید برای آن برنامه داشته باشیم. حضور نداشتن در این حوزه به معنای باز کردن راه برای دیگران است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به تحقیق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، افزود: طبق تحقیقات 60 درصد دانشجویان ما از ابزارهای ارتباطی همچون وی چت و وایبر استفاده می کنند و ما باید آن ها را مخاطب خود قرار دهیم و نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این 60 درصد را فراموش کنیم.

ˈواکنش فانی به خبر استیضاحˈ، ˈ مؤسسات خیریه تأمین جهیزیه باید مجوز بگیرندˈ، ˈبازتاب خبر پرداخت بدهی نفتی هند به ایرانˈ، ˈدعوت از ایرانیان مقیم خارج برای مشارکت در سرمایه گذاری های بومیˈ، ˈسینمای ایران در هوای کارگردان سالاری استˈ، ˈدولت جریمه بدهکاران ارزی را بخشیدˈ و ˈسفر ظریف برای گسترش روابط ایران و ژاپنˈاز جمله تیترهای اخبار برجسته شده در صفحه نخست روزنامه است.

ˈدرخواست 2 محکوم پرونده 3 هزار میلیاردی از دستگاه قضاˈ، ˈپوتین:اقدام نظامی در اوکراین آخرین گزینه استˈ، ˈعراق روزی 800 هزار بشکه نفت از میدان مشترک با ایران برداشت می کندˈ، ˈنفس تهران بند آمده استˈ، ˈقیمت خوراک پتروشیمی باید پارسال تغییر می کردˈ و ˈافزایش 20 درصدی قیمت آب نیاز به دستور وزیر داردˈ از دیگر تیترهای اخباری است که در این روزنامه منتشر شده است.

شبد**2023
کد N162724

وبگردی