آفتاب

ورشکستگی صنعت مرغ، کردستان را تهدید می‌کند

ورشکستگی صنعت مرغ، کردستان را تهدید می‌کند

مسئول کمیته اقتصادی شورای راهبردی کردستان گفت: اگر مدیران ارشد استان برنامه ریزی نداشته باشند، صنعت مرغ استان در سال‌های آتی با ورشکستگی روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، امبیر رشیدی شامگاه شنبه در جلسه مشترک کمیته‌های شورای راهبردی استان کردستان در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای صادرات گوشت مرغ مازاد استان به سایر استان‌های کشور، اظهار کرد: در صورتی که مدیران ارشد برای صادرات گوشت مرغی برنامه ریزی کند و چالش های آن حل نشود، 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و دو هزار میلیارد تومان در گردش نیز نابود خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در صنعت مرغ استان تصریح کرد: در این صنعت برای تولید 37 میلیون قطعه‌ای جوجه گوشتی، ظرفیت سازی شده است که در سال 94 به 83 میلیون قطعه خواهد رسید.

مسئول کمیته اقتصادی شورای راهبردی کردستان، با اشاره به پتانسیل‌های صنعت مرغ در این استان بیان کرد: هم‌اکنون صنعت مرغداری کردستان با تولید 414 میلیارد تومان محصول، بزرگترین صنعت استان به شمار می‌آید که سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آن صورت گرفته است.

به گفته وی بر اساس سرمایه‌گذاری‌های به عمل آمده پیش بینی می‌شود تا سال 94 ارزش تولیدات این صنعت به یک‌هزار و 104 میلیارد تومان برسد.

رشیدی بیان کرد: در حال حاضر برای کشتار 13 هزار قطعه جوجه در کشتارگاه‌های استان ظرفیت سازی شده است، که بر اساس پیش بینی‌های به عمل آمده این ظرفیت در سال 1394 به 17 هزار قطعه در سال افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تولید60 هزار تن تولید گوشت در استان، افزود: از این میزان40 هزار تن در استان به مصرف می‌رسد و بیش از 20 هزار تن مازاد بر مصرف داخلی بوده و به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

این عضور کمیته اقتصادی شورای مطالعات راهبردی استان بیان کرد: در سال 94 میزان تولیدگوشت مرغی از 160 هزار تن نیز بیشتر خواهد شد، که بر این اساس 110 هزار تن مازاد بر مصرف استان خواهد بود.

وی با اشاره به چالش های روبروی این صنعت در استان اظهار کرد: یکدسته از چالش ها در استان قابل درمان و برنامه ریزی بوده و دسته دیگر آن نیاز به تعامل با مدیریت اجرایی جهاد کشاورزی در کشور دارد.

رشیدی خاطرنشان کرد: اگر برای امر بازاریابی و پیدا کردن بازارهای جدید صنعت مرغداری استان، چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود، بدون شک شاهد ورشکستگی این صنعت مادر در استان کردستان طی سال‌های نه چندان دور خواهیم بود.

وی افزود: انتقال مرغ زنده به سراسر کشور مشکل‌ساز بوده و اگر برای بازاریابی صنعت مرغ استان چاره‌ای اساسی و برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی صورت نگیرد، باید شاهد مشکلات و چالش‌های بسیاری در این عرصه باشیم.

وی همچنین به میانگین تلفات چهار درصدی در سطح جهان در صنعت مرغ اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده این امر در صنعت مرغ استان هفت درصد است که سالانه 34 میلیارد تومان زیان را بر صنعت مرغ استان تحمیل می‌کند.

رشیدی در صورتی که برای نقل و انتقال مناسب جوجه ها و مرغ زنده برنامه ریزی و چاره اندیشی صورت نگیرد در سال 94 میزان زیان‌های وارده بر صنعت مرغ استان از این محل به 100 میلیارد تومان خواهد رسید.

مسئول کمیته اقتصادی شورای راهبردی کردستان همچنین در پایان از افزایش ناگهانی و به دور از ضابطه قانونی و مغایر با افزایش قیمت‌های جهانی کنجاله سویا و خوراک اولیه مرغداری‌ها در استان کردستان و سایر نقاط کشور به عنوان چالشی دیگر در این حوزه نام برد و رفع آن را نیازمند برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانست.

انتهای پیام

کد N140175

وبگردی