آفتاب

چگونه زلزله را به سلامت پشت سر بگذاریم؟

چگونه زلزله را به سلامت پشت سر بگذاریم؟

به هنگام وقوع زلزله، حفظ خونسردی و رعایت چند نکته ایمنی ساده می‌تواند به راحتی جان شما و بسیاری را از مرگ حتمی نجات دهد.

شهریار نوری الاصل کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، عنوان کرد: در هنگام وقوع زلزله باید به اماکن امن پناه برد و با قرارد دادن دست و ساعد بر روی سر و گردن از سر محافظت کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه افزود: چنانچه افراد در داخل ساختمان قرار دارند بهتر است به گوشه‌های اتاق و یا زیر میز رفته و به دور از شیشه، پنجره و اشیای آویز سقفی و دیواری با دست و بازو از سر و گردن خود محافظت کنند.

به گفته نوری الاصل در ساختمان‌های آپارتمانی پارکینگ‌ها نقاط پر خطر محسوب می‌شوند و بهتر است از آنجا دور شد و از قرار گرفتن در این اماکن به هنگام وقع زلزله جدا خودداری کرد.

وی یادآور شد: افراد در هنگام زلزله چنانچه در حال خروج از ساختمان هستند باید سر خود را در مقابل خطر ریزش به کمک اشیایی مانند کیف، کتاب و تخته محافظت کنند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: چنانچه افراد خارج از ساختمان قرار دارند باید از دیوارها و ساختمانهای مرتفع و نیز درختان و سیم‌های برق فاصله بگیرند.

نوری الاصل افزود: در هنگام وقع زلزله باید به سرعت از خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک خارج شد و از پل‌های عابر پیاده و ماشین رو نیز فاصله گرفت.

وی یادآور شد: افراد چنانچه در داخل خودرو قرار دارند بهتر است خودرو را در سمت راست جاده متوقف کرده و در داخل خودرو بمانند و به اطلاعیه‌های پخش شده از رادیو گوش دهند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خودرو را نباید به هیچ عنوان در هنگام وقوع زلزله زیر و یا روی پل‌ها متوقف کرد.

انتهای پیام

کد N140135

وبگردی