آفتاب
مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی:

زیرساخت‎های قرار گرفتن لرستان و خوزستان در زاگرس مرکزی فراهم است

زیرساخت‎های قرار گرفتن لرستان و خوزستان در زاگرس مرکزی فراهم است

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی گفت: زیرساخت‎ها برای اینکه لرستان و خوزستان جزء طرح زاگرس مرکزی قرار گیرند، فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، شیرین ابوالقاسمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: طرح زاگرس مرکزی در وسعت دو میلیون و 500 هزار هکتار اجرایی می‎شود و چهار استان زاگرس نشین فارس، اصفهان، کهگیلویه ‎و بویراحمد و چهارمحال‎وبختیاری تحت پوشش این طرح قرار گرفته است؛ دو استان لرستان و خوزستان جزء این طرح نبوده که زیرساخت‎ها برای اینکه آنها را جزء این طرح قرار دهیم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه شش دستگاه به ‎طور مستقیم با این پروژه در ارتباط هستند، اضافه کرد: خوشبختانه در بین دستگاه‎ها، حساسیت موضوع ایجاد شده و آنها تمام سعی خود را برای حفاظت از زاگرس به کار بسته‎اند.

مهندس ابوالقاسمی ادامه داد: از ابتدا این پروژه پیشرفت زیادی نداشت اما از زمانی که مجدداً اجازه فعالیت گرفت که برای یک سال محک بخورد، در این ده ماهه پیشرفت کاملاً مشهود بوده است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی در زمینه مقابله با خشکیدگی درختان بلوط گفت: عمده‎ترین کاری که در حال حاضر می‎توان انجام داد این است که عملیات بهداشتی صورت گیرد و با قطع درختان آلوده، منطقه را از وجود بیماری پاکسازی کرد چرا که هیچ کنترل بیولوژیکی خاصی برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید برای حفظ و تقویت پایه‎های سالم تمام سعی خود را به کار بست چرا که در حالت عادی لارو بیماری در همه جا هست و فقط درختان ضعیف را بیمار می‎کند؛ در این بین گرد و غبار هوا نیز مزید بر علت شده که مقابله با آن عزم بین‎المللی می‎طلبد.

ابوالقاسمی اظهار کرد: علی‎رغم اینکه سطح مناطق حفاظت شده زیاد شده اما شاخص‎ها رشد کمی داشته و اغلب منفی هستند؛ در وضعیت تنوع زیستی، هیچ یک از دولت‎های دنیا ادعای موفقیت نداشته‎اند و فشار مستقیم بر تنوع زیستی ادامه دارد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی افزود: انقراض و نابودی تنوع زیستی همچنان ادامه دارد و ایران نیز مستثنی از این روند نیست. انسان به عنوان موجودی کاملاً تخریب کننده در طبیعت عمل کرده و هیچ عامل طبیعی اینطور جنگل را به قهقرا نمی‎برد؛ اگر تنها عوامل طبیعی دخیل بودند طبیعت خود می‎توانست احیاء شود.

انتهای پیام

کد N140065

وبگردی