آفتاب
مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی در جمع خبرنگاران:

اعلام حمایت از سرمایه گذار فقط به معنای دعوت نیست/ زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود

اعلام حمایت از سرمایه گذار فقط به معنای دعوت نیست/ زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود

مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی در جمع خبرنگاران استان که به منظور معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان و این پروژه برگزار شد، هدف از سرمایه گذاری دراین استان را به دعوت یکی ازنمایندگان مجلس و شهردار سابق و اعضای شورای شهر اعلام کرد تا استان روبه پیشرفت حرکت کند.

مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی در جمع خبرنگاران استان که به منظور معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان و این پروژه برگزار شد، هدف از سرمایه گذاری دراین استان را به دعوت یکی ازنمایندگان مجلس و شهردار سابق و اعضای شورای شهر اعلام کرد تا استان روبه پیشرفت حرکت کند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از بجنورد، مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی در جمع خبرنگاران استان که به منظور معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان و این پروژه برگزار شد، هدف از سرمایه گذاری دراین استان را به دعوت یکی از نمایندگان مجلس و شهردار سابق و اعضای شورای شهر اعلام کرد تا استان روبه پیشرفت حرکت کند.
شمس الدین شهروا افزود: متاسفانه علی رغم پیگیری مکرر مسئولان استان برای ورود به سرمایه گذاری به استان در ابتدای کار، رفته رفته چالش‌های پیش رو بیشتر شد و مشکلاتی در بخش‌های مختلف به وجود آمد.
وی یکی از مشکلات را درگیری دو نیم ساله با اداره راه و شهرسازی استان برای تملک زمین دانست و افزود: بعد از گذشت این زمان تازه واگذاری در حال انجام است.
شهروا، روند اداری پروسه سرمایه گذاری، همکاری و تعامل مسئولین استان را با سرمایه گذاران کند اعلام کرد و گفت: برای ترغیب سرمایه گذاران به استان و رشد شهر بجنورد توقعی بیش از این می‌رفت و لازم بود همکاری ویژه‌ای بخصوص با افراد غیر بومی که قصد سرمایه گذاری دراین شهر دارند داشته باشند.
وی متذکر شد: از مسئولین استان انتظار می‌رود سرمایه گذار را اذیت نکنند و غریب نوازی کنند تا سرمایه گذاران بیشتری جذب استان شود.
این سرمایه گذار در خراسان شمالی، با تاکید براینکه مسئولین مخالفتی با روند اجرای پروژه نداشتند، بیان داشت: با این وجود چون کارهای بزرگی دراین شهر انجام نشده آن‌ها حتما باید از بالا کسب تکلیف کنند که این مسئله نیز زمان بر است در حالی که لازم است ادارات از قبل پیش بینی این گونه کار‌ها را می‌کردند.
شهروا، اعلام حمایت از سرمایه گذار را فقط به معنای دعوت ندانست و افزود: باید زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذار در استان که در حال حاضر در حد خیلی پایینی است فراهم شود تا مشکلات پیش رو کمتر شود.
وی علت انتخاب خراسان شمالی را برای سرمایه گذاری برخورد خوب مسئولین در ابتدای کار دانست و گفت: هم اکنون نیز برخورد‌ها مناسب است اما نیاز است روند اجرایی با سرعت بیشتری رو به جلو پیش رود چراکه برای اجرای کارهای عمرانی، فعالیت‌های اداری در بخش خصوصی جایی ندارد و امروز که تصمیم گرفته می‌شود فردا باید به مرحله عمل درآید چراکه نفرات و سرمایه زیادی درگیر است.
مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی، با اشاره به در نظر گرفتن سوبسید برای بخش گردشگری دردولت قبل، تصریح کرد: اکنون مسئولین استان می‌توانند به طریق دیگری از قبیل در نظر گرفتن تسهیلاتی در پروانه ساخت، آماده سازی زیرساخت‌ها و مجوز‌ها این حمایت‌ها را از سرمایه گذاران داشته باشند چراکه اگر قرار باشد سرمایه گذار درگیر این مسائل باشد و سوبسیدی نیز دریافت نکند برایش مقرون به صرفه نیست.
شهروا، این پروژه را از نظر وسعت کوچک‌تر از پدیده شاندیز دانست و گفت: با این وجود پروژه هماگ در بحث تجاری و تفریحی در خراسان، بزرگ‌ترین پروژه است و از نظر جذابیت‌های تجاری و تفریحی نیز نمونه است.
وی با بیان اینکه این پروژه از نظر متراژ زیربنایی که توسط شهرداری پروانه ساخت صادر شده در سال ۹۱ معادل ۱۰ درصد کل پروانه‌های ساختمانی صادره شهرداری است، یکی ازگلایه‌های خود را عدم بازدید و توضیح خواستن مسئولین استان حتی برای یک بار از روند اجرایی و مشکلات این پروژه دانست.
وی ابراز امیدواری کرد: باتوجه به امکانات ضعیف سرمایه گذاری دراین شهر ازجمله امکانات پروازی، مردم و مسئولان با دید مثبت تری به این پروژه نگاه کنند و برای تسریع در اجرای پروژه یاری رسانند.
شهروا، فقدان نیروی متخصص دراستان را از دیگر مشکلات اعلام کرد که دلیل آن نیز عدم انجام کارهای بزرگ و کسب تبحر و تجربیات لازم بوده و گفت: در بخش ساخت و ساز آنقدر که تجربه حرف اول را می‌زند علم، حرفی برای گفتن ندارد.
مدیرعامل مجتمع تجاری، گردشگری هماگ خراسان شمالی، با اشاره به وجود جاذبه‌های فراوان برای سرمایه گذاری در خراسان شمالی، یاد آور شد: این استان از نیروی کار و بیکار و سطح سواد خوبی برخوردار است و در صورت حمایت مسئولین، می‌تواند به قطب گردشگری و مسافر تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: باوجود تمامی مسائل پیش رو اگر سرمایه گذار دیگری بخواهد برای سرمایه گذاری دراستان راهنمایی بگیرد حتما او را تشویق می‌کنم اما تحت شرایطی که امکانات فراهم شود و به صرف چند قول و وعده مسئولین وارد کار نشود و ملزومات سرمایه گذاری را از مسئولین بطلبد تا راه برای سرمایه گذاران بعدی تسریع شود.
شهروا در ادامه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: مجتمع هماگ با مشارکت شهرداری بجنورد به نسبت یک به ۹ در سه بخش در حال انجام است که بخشی مربوط به زمینی است که عرصه شهرداری است و دو بخش دیگر زمینی است که مالک آن اداره کل اوقاف است و در حال حاضر در دست راه شهرسازی است.
وی زیربنای این پروژه حدود ۱۲۰ هزار متر اعلام کرد که در سه فاز قابل انجام است که فاز اول آن شامل قسمت‌های تجاری، تفریحی است که در شش طبقه شامل یک طبقه پارکینگ و یک طبقه تفریحی شامل سینما، کافی شاپ، شهر بازی سرپوشیده، کافی نت، رستوران و... احداث می‌شود.
وی فاز بعدی را شامل، ده کلنیک دانست که بخش ده کلنیک شامل یک اتاق عمل سرپایی رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و مطب پزشکان است و بعداز اجرای عملیات اسکلت ساختمان این فاز نیز وارد مرحله اجرایی می‌شود.
شهروا خاطرنشان کرد: فاز سوم نیز هتل است که نیازمند است تا توافقی با اداره کل اوقاف صورت گیرد تا به صورت همزمان با ده کلنیک خاکبرداری شود تا مراحل ساخت آن آغاز شود.
وی برنامه ریزی برای فاز تجاری را حدود ۴ ساله پیش بینی کرد و افزود: از تیرماه سال گذشته که پروانه این فاز دریافت شده تاکنون از برنامه زمانبندی شده ۱۰ الی ۱۵ درصد جلو‌تر هستیم.
این سرمایه گذار در خراسان شمالی، برنامه تحویل پروژه تجاری را نیز طی ۵/۲ الی ۳ سال آینده پیش بینی کرد و اظهارداشت: برای اجرای فاز اول تجاری باتوجه به شرایط کنونی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و برای کل پروژه مبلغی معادل ۲۴۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
شهروا، مشارکت مردمی را به صورت پیش فروش واحدهای تجاری دانست و گفت: تاکنون تعداد ۱۲۰ غرفه از ۶۰۰ واحد تجاری زمین شهرداری به صورت پیش فروش واگذار شده است.
وی میزان اشتغالزایی این پروژه را شامل ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم ذکر کرد و بیان داشت: دولت در خیلی از جا‌ها برای شغل‌های زود بازده هزینه‌های کلانی می‌کند که ادامه دار نیز نیست اما این پروژه می‌تواند فرصت‌های شغلی پایداری ایجاد کند که نسل به نسل نیز ادامه یابد.
وی در پایان متذکر شد: تمام تلاش براین بوده که با استفاده از بهترین اسکلت و نازک کاری و صرفه جویی درست در خرج کردند، فضایی دلباز با ارتفاع مطلوب برای مردم استان و مسافرین فراهم کنیم تا مردم بتوانند با استفاده از امکانات مناسب مجتمع به راحتی با خانواده خود دراین مکان وقت بگذرانند.

کد N140007

وبگردی