آفتاب
گزارش مهر؛

بهانه ای که پای مدیران اقتصادی را به مرز باز کرده است/ قلب تپنده صادرات کرمانشاه در سینه پرویزخان

بهانه ای که پای مدیران اقتصادی را به مرز باز کرده است/ قلب تپنده صادرات کرمانشاه در سینه پرویزخان

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: بازارچه پرویز خان در نقطه صفر مرزی استان کرمانشاه در واقع قلب تپنده صادرات استان و کشور به عراق است که با رشد ها و کاستی های متعددی در سالهای اخیر رو برو بوده است آخرین وضعیت بازارچه ای که پای بسیاری از مدیران اقتصادی کشور را به مرز عراق باز کرده موضوع نشست ستاد توسعه اقتصادی با حضور مسئولان مربوطه استانی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، قلب تپنده صادرات و واردات در استان کرمانشاه مرزهای گسترده استان با کشور عراق است. مرزهایی که در امتداد آنها بازارچه ها و گمرکات گسترده شده اند و طی سالهای اخیر ورود خروج کالا چه از نظر حجمی و از بعد ارزی به عنوان شاخص عملکردی مدیران اقتصادی مورد استناد قرار گرفته است.

یکی از ایستگاه های مهم صادرات و معاملات مرزی، بازارچه و مرز پرویزخان است که سالهاست سر خط اخبار اقتصادی رسانه های استانی و ملی قرار گرفته پای مدیران اقتصادی کشور را به یک قدمی عراق باز کرده است.

در جلسه شامگاه شنبه که با حضور استاندار کرمانشاه و مسئولین شهرستان قصرشیرین، گمرک و بازارچه پرویزخان برگزار شد آخرین اقدامات انجام شده و نواقص موجود در مرز پرویز خان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گرچه این نشست حاشیه ای به نام معرفی معاون جدید برنامه ریزی استانداری کرمانشاه را نیز در خود داشت.

صادرات دو میلیارد و 650 میلیون دلاری گمرکات استان در 6 ماهه نخست سال 92

علی سعدالدین شامگاه شنبه و در دهمین جلسه ستاد توسعه اقتصادی استان کرمانشاه که به ریاست استاندار در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: در حالی طی 10 ماهه نخست امسال، 6 میلیون و 850 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 650 میلیون دلار از طریق بازارچه ها و گمرکات استان کرمانشاه به خارج صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 34 و از نظر ارزشی 35 درصد رشد نشان می دهد.

وی یادآور شد: سه میلیون و 141 هزار و 630 تن به ارزش 782 میلیون و 329 هزار و 683 دلار متعلق به تجار و بازرگانان کرمانشاه بوده است.

سعدالدین خاطرنشان کرد: 55 درصد از مجموع کل صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می پذیرد که این نشانگر توانمندی های بالای مرزها و بازارچه های استان است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه استان کرمانشاه به بیش از 30 کشور جهان صادرات دارد، افزود: البته 99.5 درصد از این مقدار به عراق صادر می شود و تنها نیم درصد سهم بقیه کشورهاست.

سعدالدین همچنین از واردات 15 هزار تن کالا به ارزش 24.5 میلیون دلار از طریق مرزها و بازارچه های استان کرمانشاه طی 10 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: مواد اولیه صنایع و کارخانه جات تولیدی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده اند.

پیشرفت 52 درصدی سالن مسافر بری مرز پرویزخان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان کرمانشاه نیز در این نشست از پیشرفت 52 درصدی سالن مسافربری پایانه مرزی پرویزخان خبر داد و گفت: هرچند طبق جدول زمانبندی باید تاکنون به پایان رسیده بود اما کمبود اعتبار باعث شد اجرای مدتی پروژه با وقفه دچار شود.

بهمن خسروانی با اشاره به فعال بودن عملیات اجرای سالن مسافر بری این پایانه مرزی، خاطرنشان کرد: 40 درصد نمای این سالن نیز انجام و کار بتون ریزی و انجام زیرساخت ها نیز اجرا شده است.

خسروانی یادآور شد: با کارهای انجام گرفته در تیرماه سال آینده سالن مسافربری پایانه مرزی پرویزخان به افتتاح و بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان کرمانشاه همچنین با اشاره به آغاز عملیات احداث سالن تجاری این پایانه مرزی، ابراز امیدواری کرد تقریبا همزمان با سالن مسافربری، سالن تجاری نیز به بهره برداری برسد.

اقدامات خوبی در مرز پرویزخان صورت گرفته است

سرپرست فرمانداری شهرستان قصرشیرین نیز در این جلسه به برخی اقدامات صورت گرفته در مرز پرویزخان طی سه ماه گذشته ( اول آذر تا اول اسفند) اشاره کرد و گفت: در این مدت اقدامات خوبی برای ایجاد مسیر جداگانه جهت کامیون های سوخت انجام گرفته است.

یاور محمدی تصریح کرد: خاکبرداری مسیر، تسطیح و تراکم بستر، اجرای یک لایه بیس، اجرای جدول بتنی در دو طرف، اجرای مش فلزی و زیر سازی، تهیه، حمل و نصب کانکس از جمله این کارهاست.

وی ساماندهی و اصلاح شبکه برق و روشنایی کامل محوطه مرز رسمی پرویزخان، ایجاد پارکینگ، احداث پل، نصب باسکول روی سکوهای مختلف و ترمیم و اصلاح خیابان ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

مخالفت بانک مرکزی با ایجاد صرافی در مرزهای استان

در این نشست همچنین ایجاد صرافی در مرزهای استان توسط بانک ها مورد بررسی قرار گرفت که نماینده بانک اقتصاد نوین از مخالفت بانک مرکزی با احداث این گونه مراکز خبر داد.

وی عنوان کرد: در مکاتبه ای که با این بانک داشته ایم آن ها صریحا مخالفت خود را با راه اندازی صرافی در مرزهای کل کشور اعلام و عنوان کردند که این کار مخالف با سیاست های بانک مرکزی است و هیچگونه مجوزی را صادر نخواهند کرد.

پل ورودی بازاچه سومار زودتر تعیین تکلیف شود

فرماندار گیلانغرب نیز در این جلسه خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر پل ورودی بازارچه سومار شد و گفت: متاسفانه مدتی است عملیات اجرایی آن با نظر اداره کل راه و شهرسازی استان متوقف مانده است.

جبار فرامرزی افزود: پیشتر این پل از پیشرفت خوبی برخوردار بود اما به ناگاه از ادامه ساخت آن جلوگیری شد و همین باعث بروز مشکلاتی شده است.

حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز غیر استاندارد بودن پل را دلیل اصلی ممانعت این اداره کل از ادامه ساخت و ساز آن عنوان کرد و گفت: نقشه جامعی برای آن تهیه و ساخت و ساز اصولی آن به زوذی آغاز خواهد شد.

معرفی میرزایی به عنوان معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه

در پایان این جلسه نیز؛ استاندار کرمانشاه رسما "علی اصغر میرزایی" را به عنوان معاون برنامه ریزی استانداری معرفی و از زحمات "بابک دلفانی " قدردانی کرد.

ابراهیم رضایی خاطرنشان کرد: آقای میرزایی از جمله نیروهای فعال و خوشفکر و متعهدی است که در مسئولیت های گذشته خود به خوبی توانسته از پس وظایف محوله برآید.

وی افزود: تا امروز هم آقای دلفانی وظایف محوله را به خوبی انجام داده و شبانه روزی برای توسعه استان تلاش کرد و از این بعد نیز در کنار ما خواهد ماند.

رضایی تاکید کرد: سیاستی که از روز اول ورود به استان دنبال کردم، حفظ نیروهای مومن، متعهد و کاردان بود که نمونه آن پس از انتصاب معاون سیاسی امنیتی مشخص شد که پس از معرفی معاون جدید، آقای منکرسی کارش را در استانداری ادامه داد و حتی وظایف و مسئولیت های بیشتری نیز به وی تفویذ شد.

کد N139782

وبگردی