آفتاب
مهر گزارش می‌دهد/

حرکت قطار قم - تهران به سمت ایستگاه توقف/ عدم استقبال مردم از مطالبه محقق شده

حرکت قطار قم - تهران به سمت ایستگاه توقف/ عدم استقبال مردم از مطالبه محقق شده

قم - خبرگزاری مهر: راه اندازی قطار قم - تهران آبانماه سالجاری به بهره‌برداری رسید اما به نظر می‌رسد در حال حاضر با گذشت سه ماه از راه اندازی این خط استقبال خوبی از آن نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، راه اندازی قطار سریع السیر تهران - قم از جمله طرح‌هایی بود که ضرورت اجرای آن پس از حادثه تصادف دو اتوبوس در شهریورماه سالجاری و کشته شدن 44 نفر بیش از پیش احساس شد و نهایتا با پیگیری مسئولان استانی در بیست و هفتم آبانماه امسال، این قطار بر روی ریل قم - تهران به حرکت در آمد تا یکی از مطالبات مردم قم به مرحله عمل برسد.

مطالبه‌ای که به نظر می‌رسد در حال حاضر استقبال چندانی از آن صورت نگرفته و هنوز مردم قم ترجیح می‌دهند از مسیر هفتاد و دو تن و با سوار شدن بر اتوبوس‌های عبوری، مسیر قم تا تهران را طی کند.

قطار قم - تهران که به گفته مدیر عامل راه آهن قم 15 میلیارد تومان برای راه ندازی آن هزینه شده در حال حاضر تنها با 25 درصد ظرفیت در حرکت است.

حرکتی که از ساعت 6 صبح از مبدا قم آغاز شده و بعد از یک ساعت و 45 دقیقه مسافران را به تهران می‌رساند.

قطار بدون سودهی در حال تردد است

مدیر کل راه آهن استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، راه اندازی خط ریلی قم - تهران را ضروری دانست و دلیل عدم استقبال را اینگونه بیان کرد: به دلیل اینکه این قطار تنها یک ساعت حرکت به سمت تهران را دارد همین نکته موجب شده تا شهروندان به علت انتخاب‌های محدودی که در حرکت دارند از این خط چندان استقبال نکنند.

فرشاد زادخور در ادامه درباره برقراری بیشتر ساعت‌های حرکت ادامه داد: با توجه به اینکه این خط تنها با 25 درصد ظرفیت حرکت می‌کند راه اندازی ساعت‌های حرکت بیشتر به صرفه نخواهد بود و در عین حال همین خط نیز تاکنون بدون سوددهی در حال تردد است.

وی درباره تعطیلی این خط در صورت تداوم شرایط کنونی ادامه داد: ما به دنبال توقف خدمات نیستیم بلکه باید تلاش شود تا با تبلیغ، مردم به استفاده از این خط ریلی که امنیت زیادی نیز نسبت به خطرات سفر جاده‌ای دارد ترغیبت شوند.

تبلیغات کافی نبوده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تردد فراوانی که در مسیر اتوبان قم - تهران صورت می‌گیرد بیان داشت: حوادث ترافیکی فراوانی در اتوبان قم به تهران اتفاق می‌افتد و این مسیر یکی از پرتردد‌ترین مسیرهای کشور است و برای کاهش این بار ترافیکی نیازمند جایگزینی مسیر دیگری هستیم.

عباس ذاکریان که به گفته خودش از ابتدای راه اندازی قطار قم - تهران از این خط ریلی استفاده نکرده، راه اندازی این خط را از مطالبات مردم می‌داند در پاسخ به اینکه چرا مردم در حال حاضر با تحقق این مطالبه استقبالی از آن نمی‌کنند، می‌گوید: تقاضای فراوانی برای راه اندازی این قطار از سوی مردم وجود داشت اما تلاش برای استقبال مردم در این زمینه نیازمند توجه به چند نکته است.

وی در ادامه دسترسی آسان به ریل راه آهن در قم و تهران، افزایش ساعت‌های حرکت قطار و نیاز سنجی برای دریافت بهترین زمان پیک سفر و کاهش زمان سفر را از موادی عنوان کرد که می‌تواند با ایجاد تغییراتی در آن مردم را به استفاده از این خط ریلی ترغیب کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، مبحث اطلاع رسانی را نیز در این امر ضروری عنوان و ابراز داشت: تبلیغات در این زمینه به اندازه کافی صورت نگرفته است.

زمان حرکت قطار مناسب نیست

در ادامه گفته‌های برخی از شهروندان در زمینه استفاده از قطار مسیر قم - تهران نیز حاکی از این نکته است که آنان هنوز پایانه مردمی که در میدان هفتاد دو تن شکل گرفته را انتخاب اول خود برای رفتن به تهران می‌دانند.

برخی از این افراد ضمن بیان دلایل خود به خبرنگار مهر عدم دسترسی آسان به ایستگاه راه آهن و همچنین زمان حرکت این قطار که ساعت شش صبح است را از دلایل عمده عدم استفاده از این خط ریلی عنوان می‌کنند و گفته آنان نشان می‌دهد که مبلغ چهار هزار تومان که برای این سفر یک ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای در نظر گرفته شده منصفانه است و در صورت رفع سایر مشکلات حاضرند از این خط ریلی که امنیت بیشتری را نیز دارد استفاده کنند.

قطار قم - تهران در هر حال با هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیارد تومان راه اندازی شده و به گفته مسئولان از مطالبات مردمی نیز بوده است که محقق شد و این درحالی است که در حال حاضر ضریب اشغال صندلی‌های این قطار تنها 25 درصد است که این امر می‌طلبد تا مسئولان استان با برگزاری جلسات و رائه راهکارهای لازم و رایزنی‌های مداوم شرایط بهره‌مندی مردمی از این خط سفر را فراهم کنند تا بتوان با افزایش زمان‌های حرکت حجمی از بار ترافیکی اتوبان قم - تهران کاهش داد که قطعا دست یابی به این هدف بزرگ نیازمند راهکارهای و تلاش‌های فراوان است.

..............................................
سیده مرضیه میرقادری

کد N139781

وبگردی