آفتاب
/گزارش/

لزوم مصرف متعادل کودهای شیمیایی در کشاورزی

لزوم مصرف متعادل کودهای شیمیایی در کشاورزی

مصرف متعادل کود یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد.

«ایوب ایرانی‌فام» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، گفت: حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه کود امکانپذیر است.

وی افزود: شرایط آب و خاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تأثیرگذار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی حاصل شدن سلامت برای انسان با استفاده‌ی صحیح از کود برای انسان گفت: مصرف بهینه‌ی کود علاوه‌بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.

ایرانی فام ادامه داد: امکان بهره‌برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکانپذیر است.

وی یادآور شد: استفاده متعادل از کودهای شیمیایی سبب کاهش هزینه‌ی تأمین کود و کوددهی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: تغذیه‌ی متعادل محصولات با کودها، افزایش خاصیت انبارداری محصول و تا حدودی حفظ شدن محصولات در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد.

ایرانی‌فام افزود: مصرف بهینه‌ی کود عاملی برای متعادل شدن نیاز آبی محصول بوده و تاحدودی در مقابل تنش‌های کم آبی مقاومت ایجاد می‌کند.

«سعدالله اسکندری»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: راندمان و کارآیی مصرف کود در روش چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود است.

وی افزود: در این روش ریشه ها به شکلی مستقیم غذای مطلوب خود را تأمین می کنند و غذای سالم تا چندین سال، بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: روش چالکود شکل خاصی از جایگذاری موضعی کودهای آلی و شیمیایی در خاک است.

اسکندری درباره‌ی مهم‌ترین امتیازات چالکود گفت: افزایش نفوذپذیری آب به داخل خاک توسط حفره‌های مملو از مواد آلی را می‌توان از مهم‌ترین امتیازات این شیوه‌ی کوددهی برشمرد.

وی یادآور شد: افزایش سطح برگدار درختان میوه همین‌طور افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه‌ها از مهم‌ترین مزایای روش چالکود عنوان شده است.

«سعید سلیمانی»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز می‌یابد که برای جبران آن، می توان طی یک برنامه‌ی زمانبندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

وی با بازگو کردن هدف اصلی زمانبندی مصرف کود افزود: هدف از زمانبندی مصرف کود، به‌دست آوردن بهینه‌ترین واکنش گیاه به کود است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: مقدار و زمان مصرف کود دو عامل مهم برای کاربرد صحیح کودها و افزایش بازده مصرفی آنها است.

سلیمانی ادامه داد: بدیهی است که مقدار کود مصرفی، بر اساس مقدار عناصر غذایی موجود در خاک، میزان جذب عناصر توسط گیاه و نیاز گیاه در طول دوره‌ی رشد تعیین می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی ارزان بودن کودهای شیمیایی در کشور گفت: از مزایای کودهای شیمیایی در ایران بهای ارزان، کاربرد سهل و آسان و درآمد کاذب کوتاه مدت (بدون توجه به استهلاک سرمایه اصلی یعنی خاک و مواد آلی آن) است.

«احمد بایبوردی»، مدیر دفتر محیط زیست و توسعه‌ی پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خاطرنشان کرد: توان تولید و باروری خاک از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک است.

وی با بازگو کردن توصیفی از حاصلخیزی خاک افزود: حاصلخیزی خاک توصیف‌کننده‌ی توانایی و قابلیت خاک برای تأمین شرایط رشد پایا، بهینه و مطلوب گیاه است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه‌ی پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: مواد آلی بعلت آثار سازنده‌ای که بر خصوصیات فیزیکی (پایداری خاکدانه ها)، شیمیایی (افزایش ظرفیت نگهداری عنصری) و بیولوژیکی دارد بعنوان رکن باروری خاک شناخته شده است.

بایبوردی درباره‌ی وابستگی حاصلخیزی به مقدار عناصر غذایی موجود در خاک گفت: باروری و حاصلخیزی یک خاک علاوه‌بر وابسته بودن به مقدار عناصر غذایی به توازن و تعادل آنها نیز بشدت وابسته است.

وی یادآور شد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می‌کنند، بعنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را بدنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه‌ی پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به زنده بودن خاک اظهار کرد: خاک یک محیط زنده است که بسته به نوع آن در هر سانتی‌مترمکعب آن میلیون‌ها موجود زنده از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و … زندگی می‌کنند و مهم‌ترین نقش را در تخریب و تحول مواد آلی در خاک برعهده دارند و به مراحل هوموسی و معدنی شدن مواد آلی سرعت می‌بخشند.

بایبوردی افزود: استفاده‌ی کامل از منابع گیاهی غذایی قابل تجدید موجود(آلی و بیولوژیکی) به‌همراه کاربرد بهینه‌ای از مواد معدنی، نقش مهمی در جهت حفظ باروری، ساختمان و فعالیت حیاتی خاک ایفا می‌کند.

وی با اشاره به فقیر بودن خاک‌های کشور از مواد آلی ادامه داد: در ایران با اقلیم غالب خشک و نیمه خشک نه تنها خاک‌ها از نظر مواد آلی فقیر بوده(کمتر از یک درصد) بلکه به علت بالا بودن دما، ثابت نگهداشتن و حفظ مقدار ماده آلی خاک بسیار دشوار ماست.

بر اساس این گزارش، استفاده‌ی صحیح از کود شیمیایی و استفاده غالب از کود حیوانی می‌تواند سلامت محصولات و افزایش تولید محصولات کشاورزی را بدنبال داشته باشد و در این میان باید دقت لازم انجام شود تا افزایش تولید و تسریع در عمل‌آوری بر سلامت مردم و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی نگذارد.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

انتهای پیام

کد N139672

وبگردی