آفتاب
گزارش مهر/

به نام کارگران ، به کام دیگران/ کارگران ساختمانی تبریز و مشکلات عدم تامین اجتماعی

به نام کارگران ، به کام دیگران/ کارگران ساختمانی تبریز و مشکلات عدم تامین اجتماعی

تبریز – خبرگزاری مهر: کارگران ساختمانی تبریز در حالی پیگیر وضعیت بیمه اجتماعی خود هستند که بسیاری بنام کارگر توانسته اند از مزایای بیمه کارگران ساختمانی برخوردار شوند و بسیاری از کارگران واقعی برای رسیدن به این حق خود همچنان در بروکراسی های اداری گرفتار شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آیین نامه قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که در سال 1386 مصوب و عملاً در سال 1389 اجرایی شد، كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اعم از ايجاد يا توسعه ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسي و يا تخريب مربوط به ساختمان می‌توانند پس از اخذ کارت مهارت فنی از ادارات آموزش فنی و حرفه ای و ثبت نام در یکی از شعب صندوق بیمه کارگری، تحت پوشش این آیین نامه بیمه ای قرار گیرند.

بر این اساس، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز موظف است همزمان با اجرای این آیین نامه، تمهیدات لازم را برای آموزش مهارت های مورد نیاز بازار کار، بازآموزی و تجدید مهارت کارگران ساختمانی فراهم و اجرا کرده و پس ازآموزش مهارت های مورد نیاز و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی، نسبت به صدور کارت مهارت فنی برای آموزش دیدگان و تعیین سطح توانمندی کاگران ساده ساختمانی و صدور کارت متناسب با شغل آنان اقدام کند.

اما در این میان برخی از کارگران ساختمانی تبریز در کسب مدارک لازم برای برخورداری از بیمه اجتماعی با مشکلاتی مواجه شده اند و در حالی بسیاری از این کارگران تا کنون تحت پوشش این بیمه قرار نگرفته اند که برخی افراد بنام کارگر توانسته اند با دریافت مدارک مورد نیاز از سوی سازمان های زیربط، مشمول مزایای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی شوند.

بسیاری از کارگران ساختمان واقعی موفق به بیمه خود نشده اند

رجب برزگر یکی از همین کارگران ساختمانی است که به گفته خود سالهاست کارگر ساختمانی است ولی با این حال تا کنون نتوانسته مدارک لازم را برای ثبت نام بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بدست آورد در حالی که بسیاری دیگر که حتی کارگر نیستند، موفق به این کار شده اند.

این کارگر 43 ساله اظهار داشت: 15 سال است که به عنوان کارگر در کار ساختمانی مشغول به کار هستم و از زمان اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی تمام تلاش خودر را برای ثبت نام در این طرح انجام داده ام اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده و پس از چهار سال دوندگی هنوز میان سازمان های مربوطه در رفت و آمد هستم.

قلی رسول زاده نیز کارگر جوان 30 ساله ای است که در تشریح مشکلات مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی گفت: از زمان اجرایی شدن این طرح در تبریز همواره با دو مشکل روبرو بوده ایم، نخست اینکه سازمان فی و حرفه ای تنها با اخذ مبلغی اندک و گاه حتی بدون آموزش و ارزیابی اقدام به صدور کارت مهارت برای افراد مختلف می کند و دوم اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز بدلیل همین اعطای بی ضابطه کارت مهارت، هنگام مراجعه کارگران واقعی از تمام شدن سهمیه سخن می گوید.

این در حالی است که برخی از کارگرانی که موفق به دریافت کارت مهارت شده اند، از نحوه عجیب ارزیابی ها برای این کارت سخن می گویند بطوریکه برخی با چند سئوال ساده شفاهی، برخی دیگر با پرداخت مبلغی به عنوان حق صدور کارت مهارت و عناوینی این چنینی اکنون جزء دارندگان کارت مهارت و مشمولان طرح بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی محسوب می شوند.

4 هزار کارگر ساختمانی آذربایجان شرقی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی  با اشاره به میزان کارگران ساختمانی بیمه شده در استان گفت: تا کنون 44 هزار کارگر ساختمانی در این استان از بیمه اجتماعی برخوردارند و پرونده دو هزار کارگر ساختمانی هم در حال بررسی است که تا پایان سال جاری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

نادر فضل زاده در خصوص شرایط و نحوه بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهارکرد: کارگرانی که دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای بوده و اشتغال آنان در شغل های 16 گانه ساختمانی تعریف شده در قانون احراز شود، به ترتیب اولویت تاریخ صدور کارت مهارت در صورت احراز شرایط از مزایای بیمه بهره مند خواهند شد.

لزومی ندارد همه افراد متقاضی کارت مهارت، دوره های آموزشی مربوطه را سپری کنند!

این در حالی است که چندی پیش رییس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی از آموزش و ارائه کارت مهارت به بسیاری از کارگران ساختمانی در قالب طرح بیمه اجتماعی این کارگران خبر داده بود.

علی غفاری با اشاره به آمار کارگران دریافت کننده کارت مهارت اظهار داشت: از سال 1389 که عملاً بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی حالت اجرایی یافت، تا کنون بیش از از 130 هزار نفر موفق به دریافت کارت مهارت مورد تایید اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی شده اند.

 

 

وی در خصوص مباحث مطرح در مورد اینکه برخی افراد که کارگر نیستند، موفق به دریافت کارت مهارت از این اداره کل شده و برای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اقدام کرده اند نیز گفت: لزومی ندارد که همه افراد دوره ها و آموزش های لازم را برای دریافت این کارت سپری کنند.


40 درصد مشمولان بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، کارگر نیستند

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز نیز با انتقاد از نحوه همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان با این انجمن در خصوص ارائه کارت مهارت به کارگران تحت پوشش این انجمن گفت: این سازمان در صدور کارت مهارت برای کارگران ساختمانی همکاری لازم را با انجمن انجام نمی دهد و با وجود پیکیری ها و مکاتبات مکرر از سال 89 برای حل این مشکلات، تا کنون با جواب منفی سازمان فنی و حرفه ای مواجه شده ایم.

اصغر نعمتی زاده با اشاره به آمار میزان کارت های مهارت اعطا شده از سوی این اداره کل ادامه داد: تا کنون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برای 132 هزار نفر به عنوان کارگر ساختمانی کارت مهارت صادر کرده و این در حالی است که 40 درصد از بیمه شدگان این طرح کارگر نیستند چرا که در استان تنها 85 تا 90 هزار کارگر ساختمانی فعالیت می کنند.

عضو هیئت کانون کارگران ساختمانی کشور افزود: حتی در مورد همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای استفاده از استادکاران معرفی شده به این سازمان برای آموزش کارگران متقاضی کارت مهارت نیز با مشکل مواجه هستیم.

نعمتی زاده در تشریح این موضوع خاطر نشان شد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برای بکارگیری این افراد، بحث استخدام و مدارک تحصیلی بالا از افراد معرفی شده را مطرح می کند که با وضعیت عمومی و تحصیلاتی این قشر تناسب چندانی ندارد.

در این که کارگران جزء اقشار زحمت کش جامعه بوده و نیازمند پشتیبانی از سوی نهادهای حمایتی هستند، هیچ تردیدی نیست اما توجه به این نکته نیز ضروری است که نباید به برخی افراد سودجو اجازه داد با استفاده از نام این قشر محروم، از امکانات حداقلی چون بیمه اجتماعی که برای کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده، سوء استفاده کرده و موجب روانه شدن حقوق مسلم چنین افراد زحمت کشی به جیب های عده معدودی عافیت طلب و سودجو شوند. موضوعی که به نظر می رسد دست کم در خصوص ارائه کارت مهارت به کارگران ساختمانی به عنوان یکی از پیش شرط های برخورداری از بیمه اجتماعی این صنف چندان مورد توجه قرار نگرفته و زمینه های نارضایتی بسیاری از کارگران تبریز و استان را فراهم کرده است.

---------------------------
گزارش از: حسن عبداللهی

کد N139605

وبگردی