آفتاب

مرکز ‌ایلام موزه باستان‌شناسی ندارد

مرکز ‌ایلام موزه باستان‌شناسی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از آنجا که مرکز استان فاقد موزه باستان‌شناسی است و بخشی از آثار در گنجینه میراث فرهنگی ایلام و بخشی از اشیا و یافته‌های باستان‌شناسی استان در موزه ایران باستان در تهران و بخشی نیز در موزه باستان‌شناسی دره‌شهر ایلام نگهداری می‌شود.

«عبدالمالک شنبه‌زاده»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در سطح استان ایلام 3 موزه وجود دارد، موزه باستان‌شناسی دره‌شهر، موزه مردم‌شناسی ایلام در قلعه والی و موزه تاریخ کشاورزی واقع در کاخ فلاحتی شهر ایلام که تنها موزه تاریخ کشاورزی کشور محسوب می‌شود و اصلی‌ترین نیازی که در بخش موزه‌های این استان احساس می‌شود، این است که شهر ایلام به عنوان مرکز استان، فاقد موزه باستان‌شناسی است و این در حالی است که 3 هزار شیء ثبت شده در سامانه اداره موزه‌ها در گنجینه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام وجود دارد که از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا دوره اسلامی بر جای مانده‌اند.

وی در مورد مشکل ساخت موزه باستان‌شناسی در ایلام گفت:این کار در مرحله اول به دلیل در اختیار نداشتن زمین مناسب و در مرحله بعد به دلیل کمبود اعتبارات از عهده اداره کل میراث فرهنگی ایلام برنمی‌آید. به همین دلیل با استانداری و شهرداری ایلام نیز طرح مساله کرده‌ایم که در حال اجرای مقدمات کار با مسئولین شهرداری چراکه لازم است موزه مورد نظر در مرکز شهر بنا شود. در اطراف شهر ایلام زمین برای این منظور وجود دارد، اما اجرای طرح در آن به دو دلیل در دسترس نبودن و امنیت نداشتن برای آثار عملی نیست.

مدیر کل مراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان در مورد نگهداری اشیای باستانی موزه‌ای در حال حاضر تصریح کرد: بخش زیادی از آثار تاریخی و باستانی این استان در گنجینه اداره کل میراث فرهنگی ایلام، بخشی از اشیاء و یافته‌های باستان‌شناسی استان در موزه ایران باستان در تهران و بخشی نیز در موزه باستان‌شناسی دره‌شهر ایلام نگهداری می‌شود که به دلیل دور بودن از مرکز استان، کمتر مورد استقبال است.همچنین به دلیل شرایط نامناسب گنجینه از نظر گنجایش، برای نگهداری آثار موجود، به وجود مکانی استاندارد و با ظرفیت بالا در این استان نیاز است که در این زمینه همکاری شهرداری و هماهنگی در نحوه تخصیص اعتبارات ملی و استانی ضروری است.

‌شنبه‌زاده تصریح کرد:در سال 91و از محل اعتبارات سال مالی 90، حدود 2500 شیء تاریخی در این استان ساماندهی شده و در سیستم اطلاع‌رسانی جام قرار گرفتند که این اقدام در جای خود بسیار مهم و قابل توجه است و در نظر گرفتن جایی برای نگهداری بهتر این آثار ارزشمند که در شان آنها باشد، ضروری است.

وی ادامه داد: موزه مردم‌شناسی به دلیل اینکه در مرکز استان و شهر ایلام و در یک بنای تاریخی واقع شده، به ویژه در ایام تعطیل بسیار مورد توجه و بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، موزه تاریخ کشاورزی در کاخ فلاحتی به دلیل اینکه دسترسی به آن آسان نیست، کمتر مورد استقبال است. همچنین موزه باستان‌شناسی دره‌شهر موزه بسیار خوبی است و مردم هم علاقه‌مند به بازدید از آن هستند، اما به دلیل فاصله‌ای که با شهر ایلام دارد، به طور طبیعی آمار بازدیدکنندگان آن هم کمتر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ساخت موزه منطقه‌ای را اقدامی به جا و مثبت عنوان و تصریح کرد: پوشش دادن اشیای موزه‌ای استان ایلام در موزه منطقه‌ای استانی دیگر در واقع سودی برای ما ندارد، چراکه مردم استان عملا از دسترسی آسان به آثار متعلق به خودشان محروم می‌شوند. نمایش آثار تاریخی استان‌های مختلف در دیگر استان‌ها از نظر فراهم کردن امکان بازدید آسان برای دیگر هم‌وطنان از این آثار، اقدامی مناسب است. در هر حال بهتر است شرایطی فراهم شود که اشیای تاریخی این استان در مرکز ایلام به نمایش درآید تا هم مردم استان به راحتی از این آثار بازدید کنند و هم به این بهانه علاقه‌مندانی از دیگر استان‌ها را پذیرا باشیم. کما اینکه در حال حاضر نیز از این تعداد اندک موزه‌های موجود در استان از طرف گردشگران استقبال خوبی می‌شود.

انتهای پیام

کد N139545

وبگردی