آفتاب

خوش‌رفتاری با همسایگان، زمینه‌ساز آرامش روانی و ذهنی انسان

خوش‌رفتاری با همسایگان، زمینه‌ساز آرامش روانی و ذهنی انسان

مسئول دارالقرآن‌ تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با ذکر اینکه رفتار نیک همسایگان با یکدیگر سرچشمه برکت‌های فراوان است، گفت: دستاوردهای این عمل خیر، موجب آرامش روانی و ذهنی انسان می‌شود.

حمزه بابایی مقدم، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: دین مقدس اسلام برنامه جامع و کاملی برای سعادت بشر در دنیا و آخرت دارد که جنبه‌ها و نیازمندی‌های فردی و اجتماعی جسمی و روحی در آن لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها که جنبه اجتماعی دارد، همسایه‌داری است، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم نیکی کردن به چند گروه را دستور می‌دهد که یکی از آن‌ها همسایگان است.

مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: در این زمینه تعبیر به همسایه دور و نزدیک دارد و در تفاسیر همان بحث دور و نزدیک بودن مکانی مدنظر است و طبق تعبیرامام صادق(ع) چهل خانه از هر طرف، حد همسایگی است.

بابایی‌مقدم افزود: در این زمینه در آیه 36 سوره نساء آمده است "خدا را بپرستید و چیزی را با او شریک مگردانید و به پدر و مادر احسان کنید و در باره خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه خویش و همسایه بیگانه و همنشین و در راه‏‌مانده و بردگان خود‌نیکی کنید که خدا کسی را که متکبر و فخرفروش است دوست نمی‏‌دارد».

بی‌خبری همسایگان از یکدیگر نکوهش شده است

وی گفت: متأسفانه در دنیای ماشینی امروز روابط عاطفی و انسانی مردم با یکدیگرآنچنان ضعیف شده است که همسایگان نزدیک نیز از حال یکدیگر خبر ندارند و این رویه به شدت مورد نکوهش اسلام است.

وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) در آخرین وصیت خود می‌فرماید "از خدا بترسید، در مورد همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بود و پیامبر(ص) در مورد همسایگان طوری سفارش می‌کرد که گمان می‌شد که برای ایشان میراثی قرار داده است".

مسئول دارالقرآن‌ تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: رفتارهمسایگان با یکدیگر در تأمین سعادت و آسایش انسان‌ها مؤثر است و پیامبر(ص) همواره به اصحاب خود سفارش می‌کرد که در جایی مسکن بگزینند که بتوانند از نعمت وجود همسایگان شایسته‌تری برخوردار گردند و همچنین ائمه(ع) به یکی از یاران خود که قصد خرید خانه داشت فرمودند، اول همسایه را بنگر و سپس خانه بخر.

بابایی‌مقدم بیان کرد: در بحث حقوقی همسایگان نسبت به یکدیگر، از پیامبر گرامی(ص) نقل شده است که همواره به اصحاب خود می‌فرمود: حق همسایگان است که اگر کمکی درخواست کردند کمکشان کنید، اگر قرض خواستند به آن‌ها قرض دهید، اگر نیازمند شدند نیازشان را برطرف کنید، اگر مصیبتی دیدند آن‌ها را دلداری دهید، اگر خیر و خوبی به آن‌ها رسید، تبریک و شادباش بگویید، اگر بیمار شدند به عیادتش بروید و اگر وفات کردند در تشییع جنازه‌شان شرکت کنید.

وی گفت: طبق روایات نباید خانه خود را بلندتر از خانه همسایه ساخت تا جلوی جریان هوا را از او بگیرد مگر آنکه خود او اجازه دهد و اگر میوه‌ای خریدی باید هدیه‌ای برای او بفرستی وگرنه باید مخفیانه به خانه خود ببری و به همسایه خود نشان ندهی و نباید با بوی غذا، همسایه خود را ناراحت کنید مگر اینکه مقداری برای او نیز بفرستید.

پیامبر(ص) حرمت همسایه را به اندازه حرمت مادر می‌داند

وی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) حرمت همسایه را به اندازه حرمت مادر می‌داند، همچنین امام سجاد(ع) می‌فرماید: حق همسایه این است که در غیابش آبروی او را حفظ کنی و در حضورش او را احترام کنی و اگر به او ستمی شد یاریش کنی، دنبال عیب‌هایش نباشی، اگر بدی از او دیدی بپوشانی و اگر بدانی پند و اندرزت را می‌پذیرد او را در خفا نصیحت کنی.

بابایی‌مقدم ادامه داد: در روایات آمده است، همسایگان خود را تحقیر نکنید، در سختی‌ها رهایشان نکنید، از لغزش‌هایشان درگذرید، گناهانشان را ببخشید و با آن‌ها به‌خوبی و بزرگواری معاشرت کنید، امام کاظم(ع) می‌فرماید"همسایه‌داری نیکو به آزار نرساندن نیست، بلکه صبر در آزار رساندن همسایگان اس".

وی در پایان گفت: طبق روایات همسایه‌داری نیکو، شهرها را آباد می‌کند و روزی را زیاد می‌کند و از پیامبر اسلام‌(ص) نقل شده است که هر کس بمیرد در حالی که سه همسایه داشته باشد که از او راضی باشند خداوند او را در رضوان خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N139544

وبگردی