آفتاب

انتقال 20 هزار اصله نهال ارس به عرصه طرح‌های غنی‌سازی جنگل‌ زنجان

انتقال 20 هزار اصله نهال ارس به عرصه طرح‌های غنی‌سازی جنگل‌ زنجان

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: نزدیک به 20 هزار اصله نهال ارس آماده انتقال به عرصه طرح‌های غنی‌سازی جنگل استان است.

"بهمن اسکندری"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: سطح جنگل‌های طبیعی استان زنجان بیش از 97 هزار هکتار است که ارس از جمله گونه‌های غالب در این مناطق است که برای حفاظت از آن برنامه‌های مختلفی به مرحله اجرا درآمده است.

وی تصریح‌کرد: گونه‌ی ذخیره گاهی ارس، 6 درصد از این مساحت را تشکیل می‌دهد که عمدتا در مناطق شمالی رودخانه قزل‌اوزن رشد می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه گونه ارس، گونه باارزش ژنتیکی و ذخیره گاهی جنگل‌های طبیعی استان زنجان است، افزود: مناطق چرزه و جیش‌آباد با مساحت تقریبی حدود 20 هزار هکتار جزو این مناطق محسوب می‌شود که در آن گونه ارس رشد می‌کند.

وی ادامه داد: 12 ذخیره‌گاه جنگلی به مساحت نزدیک به 3 هزار هکتار در محدوده استان واقع شده که گونه‌ی اصلی این ذخیره گاه‌ها نیز ارس است.

اسکندری با بیان اینکه در راستای غنی سازی طرح‌های مدیریت منابع جنگلی، تولید این گونه از سال 1388 در نهالستان کوشکن زنجان آغاز شده است، افزود: بذرهای این گونه از زیر درختان موجود در مناطق چرزه و زاچکان که بر اساس مشاهده میدانی نهال‌های جوان رشد کرده است.

انتهای پیام

کد N139524

وبگردی