آفتاب

کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» تدوین می‌شود

کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» تدوین می‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری از تدوین کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری- قاسم سلیمانی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به طرح تدوین کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» اشاره کرد و افزود: در تاریخ نویسی باید مبنا و اصول رعایت و دقت شود.

وی به اهانتی که در سریال تلویزیونی سرزمین کهن به قوم بختیاری شده اشاره و تصریح کرد: بختیاری‌ها در طول تاریخ در بحث قندهار، حمله افاغنه به اصفهان، بحث مشروطیت، خط شکنی تیپ قمر بنی هاشم(ع) و تمام صحنه‌های انقلاب رشادت‌های زیادی داشتند و تاریخ‌ساز بودند.

سلیمانی با اظهار تاسف از عدم ثبت وقایع نگاری مناسب توسط تاریخ نویسان، افزود: آنچه که نقش بختیاری‌ها را در طول تاریخ کشور کمرنگ کرده این است که مورخان و نویسندگان در اقوام بختیاری بسیار ضعیف بوده‌اند.

وی به برخی از کتب تاریخی استان اشاره و تصریح کرد: تاکنون چندین کتاب در مورد تاریخ استان از ابتدا تاکنون نوشته شده است اما دلیلی دیده نمی‌شود که دیگر در رابطه با رشادت‌های مردم استان در طول تاریخ ایران کتابی نوشته نشود بلکه باید با همپوشانی از سایر کتب، وقایع استان به رشته تحریر درآید.

سلیمانی توصیف نگاری را یکی از آفات تاریخ وقایع برشمرد و تاکید کرد: باید تاریخ وقایع را دقیق و صحیح به رشته تحریر درآورد چراکه بحث وقایع نگاری واقعیت‌نویسی است و نظر شخصی و توصیفی در این زمینه جایگاهی ندارد و باید از این اقدام جلوگیری شود.

وی به میزان هزینه لازم برای تهیه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی استان اشاره کرد و گفت: باید برای تامین هزینه این کتاب از یک تا سه درصد از کل اعتبارات دستگاه‌های استانی استفاده و همچنین میزان برگشت هزینه از محل فروش نیز مد نظر گرفته شود و بقیه آن نیز با رای کمیته تشکیل شده دراین خصوص از اعتبارات استان تامین شود.

به گزارش ایسنا، طرح تدوین کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» در شورای برنامه‌ریزی با اخذ 16 رای موافق از 21 رای به تصویب رسید.

انتهای پیام

کد N138551

وبگردی