آفتاب
استاندار ایلام:

اجرای 30 هزار هکتار جنگل‌کاری در کشورهای منطقه بی‌نظیر است

اجرای 30 هزار هکتار جنگل‌کاری در کشورهای منطقه بی‌نظیر است

استاندار ایلام گفت: اجرای بیش از 30 هزار هکتار جنگل‌کاری در مهران علاوه بر کشور در میان کشورهای منطقه نیز بی‌نظیر است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، به نقل از روابط عمومی استانداری مهندس «محمدرضا مروارید» در بازدید از طرح جنگل‌کاری شهرستان مهران اظهار کرد: کاشت بیش از 30 هزار هکتار جنگل در استان ایلام در سطح کشور بی‌نظیر است و در میان کشورهای منطقه نیز با این کیفیت تاکنون دیده نشده است.

وی با بیان اینکه در مذاکره با عراق رایزنی‌هایی برای صدور نهال و ایجاد عرصه‌های جنگل در این کشور شد که علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری می‌تواند در بحث بیابان‌زدایی و گسترش جنگل‌ها و تغییرات آب و هوایی منطقه نقش بسزایی ایفا کند در ادامه خاطر نشان کرد: هر 6000 هکتار جنگل سبب کاهش یک درجه‌ای دمای هوای محیط می‌شود و با توجه به بالا بودن دمای شهرستان مهران ایجاد این میزان جنگل سبب کاهش 5 درجه دمای منطقه می‌شود.

استاندار ایلام ادامه داد: این جنگل‌ها می‌تواند نسبت به ذخیره‌سازی بارش‌ها نیز موثر باشد و در اجرای این طرح می‌تواند سالانه 29 میلیون مترمکعب آب را ذخیره‌سازی کند.

بر اساس این گزارش، دکتر «رضا احمدی»، مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام نیز در این بازدید گفت: پتانسیل‌های جنگل‌های استان حدود یک میلیون هکتار است که هم‌اکنون حدود 300 هزار هکتار عرصه‌ی جنگل‌های طبیعی در استان است و ما برنامه‌ریزی داریم که در سال‌های آینده بیش از 640 هزار هکتار جنگل را در سطح استان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 13 درصد جنگل‌های طبیعی استان در معرض تخریب قرار دارند، افزود: در یک اقدام بی‌سابقه در کشور و منطقه اداره‌ی کل منابع طبیعی استان به همت همکاران توانسته است با ایجاد 30 هزار هکتار جنگل نسبت به افزایش سطح جنگل‌ها اقدامات خوبی را انجام دهد و در همین راستا فقط در شهرستان مهران 77 هزار هکتار کاشت جنگل در دست اقدام است.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام ادامه داد: در شهرستان دهلران نیز طرح 30 هزار هکتاری در دست اجراست، که برای ایجاد این میزان جنگل در استان باید سالانه 7 میلیون اصله نهال تولید شود که هم‌اکنون ظرفیت تولید نهال استان 5 میلیون اصله نهال است که ما در نظر داریم این سطح را به 10 میلیون اصله نهال افزایش دهیم و همه‌ی ادارات منابع طبیعی استان ایلام به نهالستان مجهز شده‌اند.

احمدی خاطر نشان کرد: بیشتر گونه‌هایی که در نهالستان‌ها در حال تولید هستند بیشتر نهال‌های مناسب بومی و سازگار با منطقه و شرایط آب و هوایی استان است.

انتهای پیام

کد N138425

وبگردی