آفتاب

صنایع دستی سیستان و بلوچستان سالانه 10 میلیارد ریال درآمدزایی دارد

صنایع دستی سیستان و بلوچستان سالانه 10 میلیارد ریال درآمدزایی دارد

زاهدان - ایرنا - مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: فروش صنایع دستی این استان سالانه بطور تقریبی پنج تا 10 میلیارد ریال درآمد نصیب صنعتگران و دست اندرکار این صنعت می کند.

ˈملک محمد سنجرانیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با توجه به اینکه بیشتر صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی از سیستان و بلوچستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود آمار دقیق فروش صنایع دستی استان که بطور قطع بیشتر از 10 میلیارد ریال است را نمی توان اعلام کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداران اصلی صنایع دستی سیستان و بلوچستان هستند متاسفانه به دلیل آمار پایین تولید صنایع دستی و قیمت بالای آنها، عده ای به صورت چمدانی بعضی از محصولات دستی استان از جمله سوزن دوزی را به آن کشورها صادر می کنند.

او تشویق فعالان عرصه اقتصادی به سرمایه گذاری در بخش تولیدات صنایع دستی سیستان و بلوچستان را از جمله راهکارهای رونق این هنر دانست و گفت: با فعال شدن کارگاههای مختلف شاهد افزایش سطح تولیدات صنایع دستی و کاهش قیمت خواهیم بود که نتیجه آن گسترش بازار فروش محصولات تولیدی دست مردان و زنان سیستانی و بلوچستانی است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: باید با رویکردی جدید و نگاهی نو در ترسیم طرح و نقشه های بکار رفته در صنایع دستی و تخصیص تسهیلات لازم به علاقه مندان فعالیت در این رشته به شکلی شایسته هنر مردم استان را علاوه بر ایران به دنیا معرفی کنیم.

سنجرانی گفت: فروشگاههای مختلفی در شهرستانهای زاهدان، زابل، سراوان، ایرانشهر و چابهار برای فروش صنایع دستی استان فعال هستند که بطور قطع باید بر تعداد آنها افزوده شود.

وی اظهار داشت: 16 رشته صنایع دستی از جمله سوزن دوزی، خامه دوزی، سفالگری، سکه دوزی، قالیبافی، حصیربافی، شال بافی و سنگهای قیمتی با هدف رونق این بخش توسط میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان به هنردوستان آموزش داده می شود.ک/3

7307/653
کد N138328

وبگردی