آفتاب

صادرات 13 میلیارد دلاری ایران به هند

صادرات 13 میلیارد دلاری ایران به هند

رایزن بازرگانی ایران گفت: صادرات ایران به هندوستان بیش از 13 میلیارد دلار است که از این میزان 11 میلیارد دلار آن نفت و یک میلیارد و 980 میلیون دلار صادرات غیرنفتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "بامری" در همایش راهکارهای ورود به بازار هند در کرمان اظهار کرد: هندوستان از لحاظ میزان جمعیت دومین کشور بعد از چین و با قومیت‌های بسیار زیاد است که این امر می‌تواند در تجارت نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود: "جی تی پی" هندوستان 17 درصد کشاورزی، 18 درصد صنعت و 65 درصد خدمات است و رشد بخش خدمات به خاطر رشد بخش‌های سرویس تجارت و خدمات کامپیوتری است.

بامری تصریح کرد: رتبه فضای کسب و کار هند 132 و رتبه ایران 145 است.

وی بیان کرد: آسان سازی فرآیندهای صادراتی، کاهش هزینه‌های معاملات تجاری، کاهش عوارض و حقوق گمرکی تولید کالاهای صادراتی و خدمات، ایجاد محیط رقابتی بین المللی در داخل و فراهم کردن محیط صادراتی، ارتقای نقش صادراتی فرآورده های تولیدی بخش کشاورزی و پیشروی به سوی بازارهای جدید بین المللی از اصول نظام تجاری هندوستان است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در قزاقستان گفت: برنج، گندم، دانه‌های روغنی، پنبه، کنف، چای، سیب زمینی، محصولات لبنی و ... از تولیدات مهم بخش کشاورزی هند و منسوجات، محصولات شیمیایی، فرآورده های غذایی، فولاد، سیمان، مواد معدنی و ماشین آلات و سخت افزار از تولیدات مهم بخش صنعت این کشور است.

وی افزود: صادرات هندوستان 309 میلیارد دلار و واردات این کشور 500 میلیارد دلار است و تراز تجاری هند چیزی نیست که کشورهای خارجی ارائه می‌دهند.

بامری گفت: اقلام عمده صادراتی هندوستان نفت و مشتقات نفتی، الماس، چای، برنج، دارو، جواهرآلات، مشتقات نباتی، و اقلام وارداتی این کشور نفت خام و مشتقات نفتی، طلا و جواهر آلات، ذغالسنگ، گازهای نفتی، کالاهای خاص است.

وی بیان کرد: هندوستان نیروی کار متخصص توسط شرکت‌های کاریابی به کشورهای دیگر می‌فرستد و این کشور نیروهای متخصص زیادی دارد.

رایز بازرگانی ایران گفت: صادرات ایران به هندوستان 13 میلیارد دلار است که از این میزان 11 میلیارد دلار آن نفت بوده و یک میلیارد و 980 میلیون دلار صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: غلات، خوراک دام، گوشت، انواع ماشین آلات، آهن، فولاد، لوازم الکترونیکی، تجهیزات مربوطه، شکر، لاستیک، چای و ... از جمله اقلام وارداتی ایران از هندوستان است.

بامری گفت: با توجه به اینکه در هندوستان محصولات پلاستیکی بسیار هزینه بالایی دارد، می‌توانیم محصولات خوبی به هندوستان ارسال کنیم و همچنین تولیدات کفش ایران گزینه خوبی برای هندوستان است.

وی تصریح کرد: علی رغم تولید برنج در کشور، برنج هند را وارد می کنیم و مسوولان ما باید جلوی برنج و چای هند را بگیرند، چون آنها جلوی صادرات پسته و زعفران ما به کشورشان را گرفته‌اند.

بامری بیان کرد: تولید و مصرف شمع در هندوستان بسیار بالاست و ایران پارافین زیادی به هند صادر می‌کند و استان کرمان مزیت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برای صادرات پارافین به هند را دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه هندوستان بزرگ‌ترین شبکه‌های جاده‌ای و ریلی دنیا را دارد، بحث خدمات فنی و مهندسی بازار خوبی در این کشور دارد، در بخش راه سازی با شرکت‌های هندی می‌توانیم کار کنیم و خدمات فنی و مهندسی ما از پتانسیل‌های بسیار خوب برای حضور در بازار هند برخوردار است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در قزاقستان اظهار کرد: وجود زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی مناسب میان دو کشور، وجود پتانسیل همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور، توجه ویژه دولت به گسترش صادرات غیرنفتی در تدوین سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه، وجود مناطق آزاد تجاری و ... از جمله نقاط قوت برای تجارت ایران و هند است.

وی افزود: جمعیت زیاد و بازار بسیار بزرگ هند، وابستگی صنعت و اقتصاد هند به انرژی، وجود روابط بلند مدت و دوستانه سیاسی و اقتصادی بین دو کشور و ... از جمله فرصت‌ها برای روابط تجاری دو کشور است.

بامری تصریح کرد: بیش از 23 میلیون نفر از مردم هند در لیست ثروتمندان جهان قرار دارند و این بازار خوبی برای کالاهای لوکس مانند فرش دستباف، جواهرات و ... است.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌دهیم شرکت های ایرانی برای کار، وارد بازار هندوستان شده، شرکت ثبت و در این بازار تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N138248

وبگردی