آفتاب
با توزیع سم غیرمجاز‌؛

بیش از 50 هکتار مزرعه گندم در کرمان نابود شد ‌

بیش از 50 هکتار مزرعه گندم در کرمان نابود شد ‌

رییس خانه کشاورز استان کرمان و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران از توزیع سم غیرمجاز بین کشاورزان ارزوییه بافت خبر داد و گفت: سم دو منظوره آپیروس بیش از 50 هکتار از مزارع گندم کشاورزان این منطقه را نابود کرد.

"قاسم سالاری"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، با اعلام این خبر اظهار کرد: سم دو منظوره آپیروس هم علف‌های نازک برگ را کنترل می‌کند و هم علف‌های پهن برگ را‌. روی پاکت آن هم نوشته شده که برای گندم است و اگر کشت بعدی ذرت باشد، نباید استفاده شود.

وی افزود: کشاورزان ما در منطقه ارزوییه برای مزارع گندم خود، اقدام به خرید این سم از فروشگاه‌های مجاز کرده‌اند، اما این سم مشکل داشته و اکنون بیش از 50 هکتار از مزارع گندم در ارزوییه به دلیل استفاده از آپیروس، سوخته و نابود شده است.

سالاری ادامه داد: چندی قبل بنده به جهادکشاورزی اعلام کرده و گفتم که این مساله را کنترل کنند، این سم غیرمجاز است. این اتفاق نیفتاد و اکنون، بیش از 50 هکتار مزرعه گندم نابود شده که البته این 50 هکتار، پیش‌بینی اولیه ما است و رقم واقعی شاید به 100 هکتار هم برسد.

رییس خانه کشاورز کرمان با بیان این‌که احتمالا ماده موثره این سم بالا بوده است، اظهار کرد: هر چه که بوده، این سم آپیروس مجاز نبوده که این‌گونه خسارت سنگینی به کشاورزان منطقه وارد کرده است.

وی بیان کرد: این سم مربوط به شرکتی داخلی بوده و خارجی نیست، نمی‌دانم از چین آمده یا از جای دیگر، اما به هر حال، سم مجاز و مناسبی نبوده است.

سالاری افزود: این سم باید هرچه سریعتر از بازار جمع‌آوری و بررسی شود که میزان مسمومیت آن چه‌قدر است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با اشاره به این‌که با این اتفاق، کشاورزان این منطقه بیچاره شدند، گفت: باید نظارت کافی بر فروشگاه‌های عرضه‌ی سم وجود داشته باشد و هر چه سریعتر این سم را باید در سراسر کشور جمع‌آوری کنند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های موردنظر هم باید درباره این اقدام خودشان توضیح بدهند، خسارت کشاورزان را نیز این شرکت‌ها باید پرداخت کنند، کشاورزی هفت هکتار مزرعه گندم دارد و 10 تا فرزند، حالا با نابودی محصول خود، چه باید بکند؟

سالاری از مسوولین مربوطه خواست به داد کشاورزان ارزوییه بافت برسند.

انتهای پیام

کد N138024

وبگردی