آفتاب
گزارش مهر/

کمربندی استاندارد، ضرورت فراموش شده شهر گرگان/ افتتاح فاز اول کمربندی در صورت تامین اعتبار در سال 93 انجام می شود

کمربندی استاندارد، ضرورت فراموش شده شهر گرگان/ افتتاح فاز اول کمربندی در صورت تامین اعتبار در سال 93 انجام می شود

گرگان - خبرگزاری مهر: احداث کمبرندی شهر گرگان از جمله پروژه های دولت گذشته است که علی رغم خسارت های جانی و مالی فراوانی که به شهروندان و همچنین مدیریت شهری مرکز استان وارد شده همچنان در بلا تکلیفی است و هیچ کدام از وعده های مسئولان تا کنون منجر به پایان عملیات عمرانی و افتتاح کمربندی جدید نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گرگان به عنوان مرکز استان گلستان و محل اتصال شمال کشور به کشور همسایه ترکمنستان و همچنین اتصال به شرق کشور و استان خراسان شمالی همچنان بدون کمربندی است و خودروهای سنگین و سبکی که از این شهر عبور می کنند چاره ای جز انتخاب خیابان شهیدکلانتری این شهر را ندارند.

این در شرایطی است که علاوه بر عبور هموطنان، خودروهای ترانزیتی که به گمرک اینچه برون و یا حتی شرق کشور سفر می کنند مجبورند از این شهر عبور کنند.

خیابان شهید کلانتری به عنوان تنها کمربندی شهرستان گرگان محسوب می شود که در حال حاضر اطراف آن ساخت و ساز شهرک های مسکونی مانند جامی، شهریار، حافظ و ... انجام شده است و روزانه صدها نفر برای کار و امرار و معاش مجبور به آمد و شد از این مسیر هستند.

اما طی سال های گذشته و با افزایش جمعیت این شهرک ها اتفاقات ناگوار بولوار شهیدکلانتری نیز چند برابر شده است. از این رو و به جهت جلوگیری از وقوع این اتفاقات ناگوار و بعد از فشارهای فراوان توسط افکار عمومی و شهروندان و پیگیری مدیران شهری، دولت دهم در سال 88  احداث کمربندی در حاشیه شهر گرگان را در دستور کار قرار داد.

این کمربندی از شمال گرگان گذشته و در منطقه ای خارج از شهر به ورودی های شرقی و غربی متصل می شود، اما متاسفانه مدت‌هاست فقط صحبت از احداث کمربندی دوم گرگان و جایگزینی آن در قالب قطعه اول کنارگذر گرگان- کردکوی می شود، زیرا در مرحله عملیاتی این پروژه، پیشرفتی قابل توجهی مشاهده نشده است.

مدیر کل دفتر شهری و شورهای استانداری گلستان در توضیح پروژه کمربندی گرگان به خبرنگار مهر گفت: پروژه کمربندی گرگان، از طرح های مصوب ملی  و جز پروژه های مهر ماندگار است که از اولیت های اول در پروژه های عمرانی دولت نهم و دهم به شمار می رفته است.

تکمیل و بهره برداری از پروژه کمربندی گرگان در تعهدات دولت قبلی بوده که تاکنون نیمه تمام مانده است

عبدالرضا چراغعلی با بیان این نکته که وزارت راه و شهر سازی متولی اجرای این پروژه است، افزود:  تکمیل و بهره برداری از این پروژه در تعهدات دولت قبلی بوده است که متاسفانه تاکنون نیمه تمام مانده است.

وی ضمن اشاره به تردد خودروهای سنگین از خیابان شهید کلانتری شهرستان گرگان، اذعان داشت: سالهاست که شهر گرگان خسارات جانی و مالی را به دلیل نبود خیابان کمربندی در حاشیه شهر می پردازد، نبود خیابان کمربندی استاندارد در حاشیه شهر گرگان سبب تردد خودروهای سنگین از خیابان شهید کلانتری شده که به دلیل قرارگیری شهرک های مسکونی در شمال این کمربندی، جان بسیاری از شهروندان را به خطر افتاده است.

چراغعلی اظهار داشت: تردد این خودروهای سنگین از داخل شهر، به تاسیسات زیر بنایی مثل آسفالت، شبکه و معابر خسارت وارد می کند، به همین خاطرترسیع در ساخت این پروژه به جهت حفظ جان شهروندان و ساختار زیربنایی شهر، ضروری است.

وی بیان کرد: اینکه اجرای کمربندی در استانی مثل گلستان، با احداث کمربندی در شهرهای کویری تفاوت دارد بر کسی پوشیده نیست اما قرار بوده این پروژه در اولویت ها باشد و از سوی مسئولین مربوطه نیز اهمیت پروژه اعلام شده بود.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان اذعان داشت: با توجه به اعلام اهمیت پروژه کمربندی گرگان از سوی مسئولین مربوطه، چیزی که در نهایت پس از گذشت این مدت مشاهده شد، عدم بهره برداری از این پروژه ملی و با اهمیت در سطح  استان است.

 

 

تکمیل و بهره برداری از کمربندی گرگان یک ضرورت فراموش شده است

وی خاطر نشان کرد: کمربندی گرگان یک ضرورت فراموش شده است، ضرورت آن به جهت اهمیت اجتماعی، فنی و ترافیکی و فراموش شدن آن از این جهت که دولت به صورت مکرر این پروژه را در دستور کار خود قرارداد اما به هر دلیلی پروژه کمربندی گرگان تاکنون ابتر مانده است.

در ادامه نماینده مردم گرگان و آقلا در مجلس شورای اسلامی گفت: کمربندی گرگان یکی از حوزه های مهم عمرانی شهرستان گرگان است که به صورت مستمر آن را پیگیری می کردیم،  در سفر وزیر دولت وقت به استان، اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت و قرار شد با اختصاص این اعتبار 15 کیلومتر اول این کمربندی در سال 92 به بهره برداری برسد که متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی روند عملیاتی این پروژه به کندی پیش رفت و در زمان مقرر کمربندی گرگان به بهره بردار نرسید.

عیسی امامی با بیان اینکه در صورت اختصاص اعتبار مورد نیاز، تسریع در روند پروژه کمربندی گرگان ایجاد خواهد شد، افزود: در نشست نمایندگان استان با وزیر راه و شهرسازی، چند پروژه نیمه تمام مطرح شد که کمربندی گرگان نیز جز این پروژه ها به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص اعتبار  در 3 ماهه چهارم سال 92، روند کار پروژه تسریع خواهد شد زیرا پروژه کمربندی گرگان جز اولیت های پروژه ای استانی و ملی به شمار می رود، امیدواریم 15 کیلومتر اول پروژه کمربندی گرگان در فاز اول تا پایان سال 93 تکمیل شود تا فاز دوم پروژه کار خود را آغاز کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولین راهکاری برای آن دسته ازپروژه های ناتمام استان که به دلیل کمبود منابع مالی نیمه کاره رها شده، دارند؟ گفت: ما جز استانهایی هستیم که مقداری زرنگی به خرج داده و بخشی مقداری منابع اعتباری را به صورت فوق العاده وارد استان کرده ایم زیرا در برخی استانها نیز به دلیل عدم تخصیص اعتبار حتی همین مقدار پیشرفت فیزیکی در پروژه های عمرانی را نداشتند.

امامی بیان کرد: وقتی منابع اعتبار محدود باشد، آنچه که به استان اختصاص می یابد تنها برای مصرف حقوق و دست مزد و هزینه های جاری در نظر گرفته می  شود به همین دلیل در پروژه های عمرانی پیشرفت چشمگیری را شاهد نخواهیم بود.

در شرایط مذکور و در حالی که نماینده دولت در استان نیز از هزاران پروژه نمیه کاره و میلیاردها ریال اعتبار برای تکمیل آن ها صحبت می کند، به نظر می رسد نمی توان زیاد به اعتبارات دولتی برای تمکیل این کمربندی چشم دوخت و اینجاست که اظهارات هفته پیش معاونت عمرانی استانداری بیشتر جلوه پیدا می کند زیرا به گفته وی اعتبارات دولتی کفاف پروژه های عمرانی را نمی دهد و باید به فکر منابع دیگری بود که بهترین منبع ورود بخش خصوصی به عمران استان است.

این اتفاق در مناطق مختلف کشور رخ داده و شرکت های مختلف حتی در پروژه های شهری مانند اتوبان ، خیابان کشی و مترو وارده شده اند و بسیار موفق تر از دولت بوده اند.

در صورت تامین اعتبارات افتتاح فاز اول کمربندی در سال 93 انجام می شود

اما رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه های راهسازی استان گلستان در باره کمربندی گرگان گفت: پروژه کمربندی گرگان به عنوان قطعه اول کنار گذر و بخشی از پروژه مشترک کنارگذر گرگان- کردکوی است که در فاز اول 15 و نیم کیلومتر با پیمانکار قرارداد بسته شده است.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: از سال 89 عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده که هزینه ای معادل 151 میلیارد ریال پیش بینی اعتبار برای این پروژه عمرانی شده است.

وی ادامه داد:  199 هزار متر مکعب عملیات روسازی خاکی، 100 هزار تن آسفالت، 874 هزار مترمکعب عملیات خاکی از جمله مشخصات این طرح است.

وی تصریح کرد: حدود 9 کیلومتر از این پروژه تا پایان سال 92 تکمیل می شود و بخش باقیمانده از این پروژه در صورت نبود مشکل در بخش تخصیص اعتبارات تا پایان سال 93 به خاتمه خواهد رسید.

 

 

بیش از 90 درصد از کار آسفالت کمربندی گرگان تاکنون انجام شده است

رفیعی نژاد اظهار داشت: بیش از 90 درصد از کار آسفالت کمربندی گرگان تاکنون انجام شده و باقیمانده کار نیز تا پایان سال جاری تمام خواد شد.

وی علت  تاخیر در عملیات اجرایی پروژه در طول یک ماه اخیر نامساعد بودن وضعیت جوی دانست و افزود: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در اسفند ماه این مشکل مرتفع خواهد شد.

رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه های راهسازی استان گلستان اضافه کرد: برای تکمیل و بهره برداری 6 و نیم کیلومتر باقیمانده در سال آینده مبلغی معادل 10 میلیارد تومان هزینه نیاز است که در صورت تخصیص اعتبار این پروژه در زمان معین به بهره برداری خواهد رسید.

رییس شورای اسلامی شهر گرگان اجرایی شدن پروژه کمربندی در مرکز استان گلستان را مهمترین اولویت در راستای کاهش ترافیک سطح شهر گرگان دانست و افزود: این موضوع علاوه بر، بروز حوادث ناگوار در مسیرهای تردد برون شهری به افزایش معضل ترافیکی سطح شهر نیز دامن زده است.

ناصر گرزین با اشاره به اینکه کلنگ پروژه کمربندی گرگان از سال 88 به زمین زده شده است، اظهار کرد: انتظار می رود با پیگیری جدی مسوولان، هر چه سریع تر شاهد اجرا و بهره برداری از این پروژه باشیم.

پروژه کمربندی گرگان در وقت اضافه قرار دارد

وی اضافه کرد: احداث کمربندی جدید گرگان فرآیند بسیار طولانی را پشت سر گذاشته است و باید نسبت به تعیین تکلیف این پروژه نظارت و جدیت بیشتری به کار گرفته شود زیرا این پروژه نتوانسته در زمانبندی تعیین شده حتی فاز اول آن به بهره برداری برسد و اکنون نیز پروژه کمربندی گرگان در وقت اضافه قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های من به عنوان رئیس شورا و عضو شورا کمربندی گرگان است که خیلی از شهرهایی که کوچیکتر از گرگان که دیرتر این پروژه را آغاز کردند اکنون این پروژه را به بهره برداری رسانیده اند در حالی که هنوز فاز اول پروژه کمربندی گرگان اجرایی نشده است.

هر ساله بسیاری از شهروندان گرگانی به دلیل نبود کمربندی استاندارد در حاشیه شهرو تردد خودروهای سنگین از خیابان شهید کلانتری گرگان جان و برخی سلامتیشان را از دست میدهند.

موقعیت ویژه ی گرگان به لحاظ ارتباطی و ترانزیتی و قرارگیری در مسیر کریدور شمال شرق به شمال غرب سبب عبور بسیاری از خودروهای سنگین از این شهر می شود و تنها مسیر برای عبور این خودروها خیابان شهید کلانتری به عنوان کمربندی می باشد که به دلیل قرار گرفتن شهرکهای مسکونی در شمال این کمربندی شرایط خطرآفرینی را برای شهروندان گرگانی ایجاد کرده است.

احداث کمربندی جدید در گرگان از مدتها قبل پیش بینی شده است که فرآیند بسیار طولانی و پرپیچ و خمی را تا رسیدن به مرحله اجرایی طی کرده است ولی امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم به این پروژه و در صورت فراهم بودن شرایط با حضور و کمک بخش خصوصی در آینده ای نزدیک بهره برداری از کمربندی استاندارد برای مرکز استان گلستان را شاهد باشیم.

کد N137928

وبگردی