آفتاب
استاد دانشگاه یوتا:

باروری ابرها تاثیر چندانی در نجات دریاچه ارومیه ندارد

باروری ابرها تاثیر چندانی در نجات دریاچه ارومیه ندارد

یک استاد دانشگاه یوتای امریکا گفت: برای نجات دریاچه ارومیه باید قدم به قدم پیش رفت.

پرفسور “وین وارتزباو” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌غربی در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین، افزود: باید نقش عوامل مختلف خشک شدن دریاچه ارومیه از جمله پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی و آب ورودی به دریاچه، ایجاد سدها و مصرف بالای آب به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نقش هر یک راهکارهای مناسبی برای احیاء دریاچه ارومیه اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: دریاچه “گریت سالت لیک “واقع در ایالت یوتای امریکا بسیار شبیه به دریاچه ارومیه است، حتی آن‌جا نیز راه خاکی از میان دریاچه عبور کرده و مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است. البته وجه تمایز اصلی بین دریاچه گریت سالت لیک و دریاچه ارومیه میزان بارندگی بیشتر در ایالت یوتا و همچنین جنگلی بودن آن منطقه است، بر خلاف اطراف دریاچه ارومیه که کشاورزی در آن رواج بیشتری دارد.

وارتزباو اضافه کرد: راهکارهایی نظیر گران‌تر کردن آب در این منطقه برای کشاورزان شاید بتواند موجب اصلاح الگوی مصرف آن شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر بارورسازی ابرها برای احیاء دریاچه ارومیه اظهار کرد: بارندگی ناشی از بارورسازی ابرها مقدار قابل توجهی نخواهد بود به همین جهت این روش را چندان موثر و تاثیرگذار نمی‌دانم.

این استاد دانشگاه یوتای امریکا خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راهکارهایی که تا کنون برای نجات دریاچه ارومیه مشاهده کردم پیشنهاد دکتر ناصر آق مبنی بر احیاء بخش به بخش دریاچه ارومیه بود.

انتهای پیام

کد N137769

وبگردی