آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

گلوگاه داغدار دکل بندی ایران/ دکل بندان حمایت نمی شوند

گلوگاه داغدار دکل بندی ایران/ دکل بندان حمایت نمی شوند

گلوگاه - خبرگزاری مهر: تاکنون بیش از 800 کشته و زخمی از حوادث دکل بندی کشور در گلوگاه ثبت شده شهر دکل بندان ایران همواره در غم از دست دادن عزیزانش داغدار و سیاهپوش است.

به گزارش خبرنگار مهر، بار ديگر با كشته شدن جوان ديگري از جوانان گلوگاهي، داغ دکل بندی بر پیشانی شهر نشست و آمار كشته شدگان اين صنعت از 130 نفر فراتر رفته است تا با رفتن و خاموشي چراغ زندگي اين عزيزان، چراغي در شهر و دياري روشن و  نور و روشنايي به جامعه اهداء شود.

کار بر روي دكل هاي بلند و غول آسا ( كه در برخي از موارد از 40 متر هم فراتر رفته است) بعنوان شغل دكل بندي از دیر باز به عنوان یکی از محیط های شغلی مخاطره امیز مطرح بوده مخاطراتی که گاه معنای انها ترجمانی تلخ از مرگ است .

دكل بندي شغل  پرمخاطره و خطر آفريني است كه سالانه دهها تن از جوانان غيور و شير مرد گلوگاهي را كام مرگ مي برد  و تاكنون بيش از 130 كشته در صنعت برق و مخابرات و فراهم كردن امكانات براي مردم  تقديم كرده است.

كاش ايمني حرف اول در فرهنگ كار بود تا شاهد مرگ جوانان و مردمان اين سرزمين در اثر عدم وجود ايمني و يا عدم رعايت ايمني نبوديم.

مادران و پدران گلوگاهي ها هر بار كه مي شنوند جوان ديگري در راه دكل بندي كشته شده است دوباره داغ دلشان تازه مي شود و گلوگاه دوباره داغدار عزيزانش شده است و مادران و پدران امروز همچون روزهاي اول كشته شدن فرزندشان مويه مي كنند.

دیروز ميلاد خادملو جوان 25 ساله گلوگاهي كه از دوران راهنمايي براي تامين زندگيش به شغل پرمخاطره دكل بندي روي آورده است و براي آباداني و روشنايي بخشي به مملكت، چراغ خانه اش خاموش شد، او نيز همچون بسياري از دوستان و همشهريان ديگرش به دليل عدم وجود ايمني در كار اينبار در خرم آباد استان لرستان دچار سانحه و كشته شد.

ميثم عظيمي يكي از شهروندان گلوگاهي در رابطه با چگونگي كشته شدن اين جوان به خبرنگار مهر گفت: مرگ اين جوان بر اثر پاره شدن جورابي اتفاق افتاد و زمانيكه در حال نصب سيم برق روي مقره ها بودند سيم پاره شده و وي از بلندي سقوط مي كند و متاسفانه كشته مي شود.

وي اظهار داشت: متاسفانه عدم رعايت مسائل ايمني و فراهم نبودن شرايط ايمني  در مسائل برق روي دكل و مسائل مختلف ديگر براي جوانان در دكل بندي از مشكلات و معضلاتي است كه گريبانگير جوانان گلوگاهي شده است.

ایمنی در دکل بندی اولویت است

عظيمي بيان داشت: ايمني مهمترين و اولويت دار ترين مسئله در دكل بندي است كه بايد مورد توجه دكل بندان و پيمانكاران قرار گرفته و رعايت شود كه متاسفانه به دليل عدم فراهم بودن مسائل ايمني از سوي پيمانكار و يا عدم استفاده از سوي دكل بندان و غرور بي جا در برخي از موارد رعايت نمي شود كه اين مسئله بايد بعنوان فرهنگ ايمني مورد توجه قرار گيرد.

صنم بر خادملو مادر داغدار ديگري كه پسر 22 ساله خود را در اين حادثه از دست داده است به خبرنگار مهر گفت: دكل بندي شغل بسیار پرمخاطره و بدون امنیت است كه متاسفانه حمايتي از سوي مسئولان تاكنون انجام نشده است.

وي خاطر نشان كرد: هر ساله جلسات متعددي با حضور مسئولين استاني و كشوري برگزار مي شود اما تنها در حد همان جلسه و يا شايد يك هفته دوندگي ما براي ارائه پرونده ادامه دارد و دوباره ما مي مانيم و داغ جوانانمان و اجسادي كه هر روز خانواده جديدي را داغدار مي كند و پرونده هاي پيگيري مشكلات دكل بندان كه در ادارات خاك مي خورند.

خادملو ادامه داد: متاسفانه وعده هاي مسئولين  در رابطه با پيگيري مسائل دكل بندان تا كنون عملي نشده است و ما همچنان چشم انتظارعملي شدن اين وعده ها هستيم تا روزي فرزندان ما بعنوان  دكل بندان معروف ايران با اطمينان بر روي دكل ها خدمت كنند و آسودگي را براي خانواده هايشان به ارمغان آورند.

شمسي عظيمي از ديگر شهروندان گلوگاهي كه پسرش امين الله عظيمي را در اين سانحه از دست داده است گفت: ديگر جواني در گلوگاه باقي نمانده است مسئولين به داد ما برسند.

وي با بيان اينكه دادن ديه و مسائلي از اين قبيل دردي از جامعه دوا نمي كند يادآور شد: مسئولين بايد فكر اساسي و زير بنايي براي اين مسئله انجام دهند و ضمن ايجاد ايمني كامل در دكل بندي در شهرستان نيز شرايط اشتغال زايي را با احداث كارخانه براي جوانان فراهم كنند.

عظيمي ادامه داد: تا كي فرزندان ما براي يك لقمه نان بايد به شهرهاي مختلف براي شغل دكل بندي بروند و ما هر روز شاهد مرگ عزيزانمان باشيم؟ متاسفانه بسياري از خانواده ها با توجه به اينكه يك فرزند خود را در دكل بندي از دست دادند دوباره فرزند ديگرشان به اين شغل مبادرت ورزيده است و دل نگراني وجود دارد.

وي بيان داشت: شايد باورش برايتان سخت باشد كه با هر زنگ تلفن مادران گلوگاهي منتظر شنيدن خبر ناگوار از جگر گوشه هايشان هستند و امروز بار ديگر گلوگاه داغدار صنعت برق شد و بار ديگر وعده هاي تو خالي مسئولان در اذهان مردم تداعي شده است، مسئولان به داد گلوگاه برسند.

عظيمي يادآور شد: متاسفانه بحث اشتغال جوانان گلوگاهي با توجه به خيل تحصیل‌کرده و فارغ التحصیلان در اين شهرستان جدی گرفته نشده است كه بايد با فراهم كردن زير ساختهاي لازم، شرايط اشتغال مناسب براي جوانان گلوگاهي فراهم شود.

مسئول پيگيري امور دكل بندان گلوگاه  نيز در اين رابطه معتقد است، ايجاد امنيت شغلي براي دكل بندان از مهمترين مسائلي است كه بايد توسط خود دكل بندان و پيمانكاران مورد توجه خاص قرار گيرد.
 
حجت الاسلام رامين محمود جانلو با بيان اينكه مشكلات بيمه دكل‌بندان گلوگاهي از سال 84 و با دستور وزير كار و امور اجتماعي پيگيري شده است، گفت: کار بیمه ای قريب به اتفاق دكل بندان پيگيري شده و يا در دست پيگيري است.
 
وي ادامه داد: متاسفانه عدم تهيه لوازم و تجهيزات ايمني توسط پيمانكاران و همچنين در برخي موارد عدم بستن كمربند ايمني توسط دكل بندان موجب بروز حادثه هاي دلخراش مي شود كه بايد در اين زمينه سخت‌گيري بيشتري توسط پيمانكاران انجام شود.

دكل بندي شغل بسیار پرمخاطره و بدون امنیت است كه علاوه بر نداشتن درآمد مناسب، احتمال پرداخت نشدن دستمزد ازطرف پیمانکاران و عدم وجود صنفي مناسب براي پيگيري امور نیز اين قشر را عذاب مي دهد و متاسفانه تاكنون هیچ  صنف و نهادی از این قشر کم درآمد حمایت نكرده است.
 
سالهاست می‌شنويم که دكل، اين اسکلت فلزی، جان جوانی از جوانان گلوگاهي را گرفته و خانواده ديگري داغدار عزيز از دست رفته خود شده، به راستي چقدر براي رفع اين معضل تلاش كرده ايم و تا چه اندازه  وعده هايي كه مسئولان داده اند عملي شده است.

گلوگاه شهر دكل بندان ايران تاكنون بيش از 800 كشته و زخمي و مصدوم  از حوادث دكل‌بندي از سراسر كشور  در خود جاي داده است كه ايجاد ايمني در كار ، ايجاد اتحاديه دكل بندان، فراهم كردن زير ساختهاي لازم براي اشتغال جوانان و عملي شدن وعده هاي مختلف مسئولان در رابطه با بيمه دكل بندان  و ايجاد ايمني در كار، مهمترين دغدغه هاي مردم  و خانواده هاي دكل بند گلوگاهي است كه تنها به وعده ختم شده و عينيت محسوس نيافته است.

کد N137625

وبگردی