آفتاب
گزارش مهر/

قلب هنر کرمان در آخرین ماه سال تندتر می زند/ آوای مس در مرتفع ترین شهر ایران

قلب هنر کرمان در آخرین ماه سال تندتر می زند/ آوای مس در مرتفع ترین شهر ایران

کرمان - خبرگزاری مهر: در حالی که این روزها کمتر خبری از عرصه فرهنگ و هنر استان به گوش می رسد اما تنور هنر در حوزه هنری کرمان داغ است و در آخرین فصل زمستان برفی امسال کرمان بازار هنر گرم است که می توان به برگزاری قدیمیترین جشنواره نمایشنامه نویسی تا برگزاری جشنواره های هنر و رسانه و آوای مس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم کرمان این روزها کمتر از فرهنگ و هنر خبری شنیده اند به خصوص هنر که از تب و تاب کمتری نسبت به گذشته برخوردار است.

هنری که به گفته بزرگان بهترین راه حل برای مقابله با تهاجم غربی و تاثیر گذارترین راه برای انتقال ارزشها و سنتهای مذهبی و ایرانی به نسل جدید است.

هر چند که به ایام نوروز نزدیک می شویم و توجه مردم نیز به برگزاری این ایام معطوف شده است اما حوزه هنری استان کرمان به عنوان کانون اصلی هنرمندان کرمان این روزها داغ داغ است.

افزایش جنب و جوش هنرمندان در روزهای انتهی سال

جنب و جوش بیش از هر زمانی در بین هنرمندان دیده می شود و این فعالیت ناشی از برگزاری سه جشنواره تخصصی در استان کرمان است.

برگزاری قدیمیترین و البته کمیاب ترین جشنواره تخصصی نمایشنامه نویسی در کرمان یکی از این جشنواره ها است که چشم امید بسیاری از هنرمندان را به خود جلب کرده است همچنین جشنواره آوای مس نیز در حالی در دوره گذشته آثار محدودی را دریافت کرده بود که امسال حضور چشمگیر هنرمندان موسیقی استان کرمان در این جشنواره دست اندرکاران را مجبور کرد تغییراتی به جشنواره بدهند و مدت برگزاری جشنواره را بیشتر کنند و مکان بزرگتری را نیز به جشنواره آوای مس اختصاص دهند.

برگزاری جشنواره هنر و رسانه با شرکت 202 اثر

رئیس حوزه هنری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برخی از برنامه های حوزه هنری کرمان در ماه پایانی سال 92 گفت: برگزاری سه جشنواره در اسفندماه در دستور کار قرار دارد که اختتامیه جشنواره هنر و رسانه، جشنواره نمایشنامه خوانی و جشنواره آوای مس از این جمله هستند.

وی در خصوص جشنواره هنر و رسانه گفت: مراسم اختتامیه جشنواره استانی هنر و رسانه هشتم اسفند ماه در فرهنگسرای کوثر برگزار می شود این جشنواره به صورت دو سالانه است و در هشت بخش اجرا می شود.

سالاری ادامه داد: مجموعه فعالیتهای مطبوعات را در عرصه فرهنگ و هنر داوری می کنیم و نفرات اول تا سوم در هر بخش معرفی می شوند.

وی از برگزاری کارگاههای آموزشی در حاشیه این جشنواره خبر داد و گفت: افرادی که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند می توانند در این کارگاهها که با حضور استاد سید علی میر فتاح تشکیل می شود شرکت کنند.

سوره کریمان در راه کرمان

وی گفت: 202 اثر به این جشنواره ارسال شده است که در نهایت از این تعداد پس از مراحل اولیه داوری 194 اثر به مرحله بعد راه یافتند.

وی از اهداء جوایز نقدی و لوح تقدیر به آثار برتر این جشنواره خبر داد.

وی همچنین گفت: یکی از اقداماتی که در حال پیگیری است انتشار نشریه سوره کریمان در حوزه هنری کرمان است که در این نشریه در مرحله اول اقدامات حوزه هنری منعکس می شود و در مرحله بعد فعالیتهای صورت گرفته در عرصه فرهنگ و هنر بررسی و نقد می شود.

سالاری ادامه داد: کارهای ابتدای انتشار این نشریه از سال گذشته انجام شده است و قرار به انتشار نشریه در سال جاری بود که به دلیل مشکلات مالی با تاخیر مواجه شد اما از سال 93 انتشار این نشریه آغاز خواهد شد.

وی همچنین از انتشار برخی از گاهنامه های تخصصی مانند دولخ و آینه در کرمان خبر داد و گفت: این نشریات در حقیقت در حاشیه جشنواره های کرمان انتشار می یابد.

قدیمیترین جشنواره نمایشنامه نویسی در کرمان برگزار می شود

نهم اسفند ماه نیز چهارمین جشنواره نمایشنامه نویسی در کرمان برگزار خواهد شد این مسئله را رئیس حوزه هنری استان کرمان مطرح کرد و گفت: این جشنواره از جمله قدیمی ترین جشنواره های نمایشنامه نویسی در کشور محسوب می شود.

وی زمان برگزاری اولین دوره این جشنواره را در سال 1369 اعلام کرد و گفت: در این سال یک جشنواره سراسری در کشور برگزار شد و استانها برگزیده های استانی را به جشنوراه اصلی در تهران می فرستادند اما جشنواره تهران تعطیل شد با این وجود ما تصمیم گرفتیم این جشنواره را در کرمان ادامه بدهیم و هم اکنون 14 دوره را برگزار کرده ایم و بر اساس تقویم جشنواره ها به صورت دو سالانه در کرمان برگزار می شود.

وی تجلیل از یکی از پیشکسوتان این عرصه و همچنین برگزاری کارگاه را از جمله برنامه های این جشنواره اعلام کرد.

وی همچنین از برگزاری نشست نمایشنامه خوانی در حاشیه جشنواره خبر داد و گفت: نمایشنامه خوانی از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است و هر روز یک نمایشنامه خوانده و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین از تدریس دکتر فارس قربانی در کارگاه نمایشنامه نویسی این جشنواره خبر داد و گفت: در آئین اختتامیه جشنواره نیز از دو کتاب در ارتباط با تئاتر و نمایشنامه رونمایی خواهد شد که یکی از انتشارات نشر نون و نوشته علی سلطانی است و و کتاب دیگر نیز انتشار حوزه هنری و مجموعه از پژوهشهای حوزه هنری در این عرصه می باشد که توزیع این کتاب از اول فروردین ماه 93 آغاز می شود.

وی داوران این جشنواره را دکتر فارس باقری، نادر برهانی و عبدالرضا قراری اعلام کرد.

حضور چشمگیر هنرمندان عرضه موسیقی برگزار کنندگان جشنواره آوای مس را غافلگیر کرد

وی همچنین سومین جشنواره اسفند ماه سال جاری را جشنواره آوای مس دانست و گفت: جشنواره آوای مس با همکاری حوزه هنری و امور اجتماعی و روابط عمومی سازمان ملی مس ایران و شهرداری مس سرچشمه برگزار می شود.

سالاری ادامه داد: فراخوان این جشنواره سه ماه قبل منتشر شد و در فراخوان سعی کردیم تا آنجا که امکان دارد جشنواره حرفه ای برگزار شود.

وی گفت: برای دستیابی به شرایطی که در فراخوان ذکر شده هر هنرمند باید حداقل پنج سال سابقه کار داشته باشد تا بتواند شرایط فراخوان را کسب کند.

وی از دریافت 206 اثر در این جشنواره خبر داد و گفت: این آثار نسبت به جشنواره قبل رشد قابل توجهی کرده است.

رئیس حوزه هنری کرمان گفت: قبل از فراخوان در بهترین حالت تصور می کردیم بین 100 تا 150 اثر دریافت خواهیم کرد.

تجلیل از پیشکسوتان عرصه هنر در کرمان

وی از آغاز مراحل داوری این جشنواره خبر داد و گفت: داوری اولیه از هفته گذشته آغاز شده است.

سالاری گفت: در ابتدا قصد داشتیم جشنواره را طی دو روز و در یک سالن برگزار کنیم اما با توجه به استقبال بی نظیری که صورت گرفته است جشنواره در سه روز و دو سالن از روزهای 14 تا 16 اسفندماه در سرچشمه برگزار می شود.

وی ادامه داد: در حاشیه این جشنواره از پیش کسوت موسیقی محمد علی باقری نیز تجلیل می شود و حداقل یک کارگاه موسیقی با حضور یکی از داوران جشنواره برگزار می کنیم.

وی همچنین از اجرای یکی از گروههای موسیقی نواحی جنوب استان کرمان نیز در جشنواره اوای مس خبر داد.

 

کد N137249

وبگردی