آفتاب

اقتصاد نوظهور بعدی کدام کشور است؟

اقتصاد نوظهور بعدی کدام کشور است؟

اقتصاد مکزیک می‏تواند طی سال های پیش رو رشد قابل توجهی را تجربه کند به شرطی که رئیس جمهور این کشور و تیمش در انجام اصلاحات اقتصادی موفق عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه تایم اقتصاد مکزیک را مورد توجه قرار داده و نوشته که آینده روشنی پیش روی اقتصاد این کشور خواهد بود اگر اصلاحات اقتصادی در این کشور با موفقیت انجام شوند. این هفته نامه از رئیس جمهور مکزیک، انریکو پنا نیتو، به عنوان رهبر کمیته نجات مکزیک یاد کرده است، کمیته ای که در آن وزیر کشور و وزیر اقتصاد مکزیک نیز حضور دارند.

وزیر کشور مکزیک باید بتواند امنیت را به این کشور بازگرداند و فعالیت کارتل های مواد مخدر در مکزیک را محدود کند تا شهرت مکزیک در میان سرمایه گذاران بهبود یابد و وزیر اقتصاد مکزیک که دانش آموخته دانشگاه ام آی تی (MIT) است نیز باید آزادسازی اقتصادی در مکزیک را به پیش ببرد. هفته نامه تایم از نرخ پایین بیکاری، رشد اقتصادی قابل قبول و دستمزدهای نه چندان بالا در بخش تولید به عنوان اخبار خوب در مورد اقتصاد مکزیک یاد کرده و نوشته که نرخ بیکاری در مکزیک به 4.76 درصد رسیده و این در حالی است که هنگامی‏که انریکو پنا نیتو حدود یک سال پیش کار خود را به عنوان رئیس جمهور مکزیک آغاز کرد، نرخ بیکاری در این کشور 5 درصد بود.

گفتنی است که متوسط نرخ بیکاری در منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در سال 2013 معادل 6.3 درصد بود. همچنین برآورد می‏شود که اقتصاد مکزیک در سال 2014 به میزان 3 درصد رشد کند و این در حالی است که اقتصاد برزیل که از آن به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور یاد می‏شود در سال جاری احتمالا تنها 2.3 درصد رشد خواهد کرد. همچنین در حالی که دستمزدها در بخش تولید چین رو به افزایش است به همین خاطر انتظار می‏رود که تا سال 2015 دستمزدهای بخش تولید در چین به میزان 19 درصد بالاتر از دستمزدهای بخش تولید در مکزیک باشد، پدیده ای که می‏تواند باعث ایجاد مزیت رقابتی در بخش تولید مکزیک بشود. البته در مورد مکزیک تنهای خبرهای امیدوار کننده به گوش نمی‏رسد و نگرانی هایی نیز در مورد آینده این کشور به چشم می‏خورد، برای مثال نرخ خودکشی در مکزیک از 9.8 نفر در میان هر صد هزار نفر در سال 2002 به 22 نفر در سال 2012 رسیده است، در حالی که نرخ خودکشی در آن سال در آمریکا 4.7 نفر از میان هر صد هزار نفر بود. نابرابری درآمد نیز چالش دیگری برای اقتصاد مکزیک است و همچنین اطمینان به دولت نیز در این کشور بسیار کمرنگ است به طوری که تنها 38 درصد مکزیکی ها به نهادهای دولتی این کشور اطمینان دارند.

3535

کد N137239

وبگردی