آفتاب

نبود بودجه عامل مسکوت ماندن طرح پزشک خانواده ‌در شهرها

نبود بودجه عامل مسکوت ماندن طرح پزشک خانواده ‌در شهرها

کارشناس مسوول گسترش شبکه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: طرح پزشک خانواده به دلیل نبود بودجه و حمایت نکردن برخی از پزشکان عمومی در شهرها مسکوت مانده است.

"زهرا منصوری"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: طرح پزشک خانواده در روستاها از سال 84 شروع شده که نتایج قابل قبولی نیز در پی داشته است، اما در شهرها از دو سال پیش تنها سرشماری جمعیت‌ها و تعیین پزشکان خانواده و وارد کردن اطلاعات به سامانه مربوطه صورت گرفته است.

وی افزود: طرح پزشک خانواده در برخی از استان‌ها نظیر خوزستان، بخشی از آذربایجان‌شرقی و بخشی از مازندران به صورت آزمایشی اجرا در حال اجرا است تا نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌های علوم پزشکی در این خصوص مشخص شود و اقدامات لازم برای رفع آنها صورت گیرد و در نهایت به اجرایی شدن کامل این طرح منجر شود.

کارشناس مسوول گسترش استان زنجان در خصوص فواید اجرایی شدن این طرح، تصریح کرد: اجرای کامل طرح پزشک خانواده بسیار مفید است؛ چرا که در این طرح هر دو هزار نفر یک پزشک خانواده خواهند داشت که در این صورت تمام افراد دارای پرونده الکترونیکی شده و اطلاعات پزشکی‌شان در این پرونده ثبت می‌شود و همین امر باعث انقلابی بزرگ در حوزه سلامت خواهد شد.

منصوری یادآور شد: یکی از عوامل مهم در به تعویق افتادن اجرای طرح پزشک خانواده این است که برخی از پزشکان عمومی دارای درآمد بالایی هستند که با اجرایی شدن این طرح درآمد این پزشکان تحت الشعاع قرار می‌گیرد، چرا که حق ویزیت در این طرح رایگان است به همین دلیل این پزشکان همکاری‌های لازم را در این خصوص ندارند.

این مسوول خاطر‌نشان کرد: در مراحل اولیه این طرح، پزشکان خانواده شامل پزشکان عمومی می‌شوند که در صورت نیاز به تخصص خاص به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند. گفتنی است در طرح پزشک خانواده ویزیت بیماران در مطب یا درمانگاه موردنظر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N137201

وبگردی