آفتاب
دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی دریا و آب‌های بین‌الملل:

سهم ایران در استخراج منابع معدنی دریای عمان زیر صفر است

سهم ایران در استخراج منابع معدنی دریای عمان زیر صفر است

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل بر ضرورت توجه مسوولان به حوزه استخراج منابع معدنی از حوزه دریایی کشور تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، لک در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‎المللی تخصصی علوم زمین که با مشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد برگزاری این همایش را یک اتفاق بسیار بزرگ برای شناساندن هرچه بهتر توانمندی‎های آب‌های سواحل مکران در ابعاد بین‌المللی دانست.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل محورهای این همایش را شامل اقیانوس‌شناسی و آب‌های بین‌الملل و جنوبگان با موضوع فیزیک و شیمی دریا، زیست‌شناسی دریا، محیط زیست و آلودگی دریا، دریاچه‌ها و تالاب‎ها، جنوبگان و اهمیت آن و ژئوفیزیک دریا برشمرد.

وی تصریح کرد: 70 درصد کره زمین را آب احاطه کرده که از این مقدار 60 درصد این آب‌ها به صورت بین‌المللی و مشاع در اختیار تمامی کشورهایی که قابلیت دسترسی به آب‎های آزاد بین‌المللی را دارند قرار دارد که سهم ایران با دارا بودن سواحل بکر و عظیم مکران از استخراج منابع معدنی این دریا زیر صفر است.

لک یادآور شد: تمامی کشورهای مدرن و صاحب علم با اختصاص هزینه‎های بسیار زیاد در اعماق آب‎های آزاد در ابعاد گسترده در حال اکتشاف و استخراج منابع غنی معدنی هستند و در این بین در کشور ما هنوز مسوولان کمترین دغدغه‌ای برای ورود برنامه‌ریزی شده به حوزه استخراج منابع معدنی از دریاها ندارند.

وی با اشاره به اینکه طبق قوانین دریایی، اگر کشوری منابع معدنی را در آبهای آزاد بین‌المللی کشف کند حق اکتشاف و بهره‌برداری از آن منابع را دارا خواهد بود، افزود: هم اکنون کشور هند با استخراج منیزیم از دریا توانسته دستاوردهای عظیمی را برای خود به ارمغان آورد.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل گفت: برای ما ورود به این حوزه مهم استخراج و استراتژیکی دریا در حال حاضر به رویا و آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده و امیدواریم دغدغه این حوزه مهم برای ریاست جمهوری و سایر مسوولان بیشتر از گذشته ایجاد شود.

لک معتقد است: در حال حاضر آمریکا و چندین کشور در آب‎های آزاد حوزه خلیج فارس در حال استخراج و اکتشاف هستند و این روند به حدی جدی و برنامه‎ریزی شده است که در آینده نزدیک بسیاری از منابع غنی دریایی را در حوزه اختیارات خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام

کد N137089

وبگردی