آفتاب

برای آگاهی شورای شهر و شهردار تهران

برای آگاهی شورای شهر و شهردار تهران

شهرری - ایرنا - زمین فوتبال خاکی «شهدای گمنام» شهرری به عنوان آخرین بازمانده از حداقل 85 زمین فوتبال خاکی منطقه، اکنون نفس های آخر را می کشد.

به گزارش ایرنا، بیش از 50 سال است که قطعه زمینی حدود 30 هکتاری با نام شهدای گمنام واقع در محله منصوریه جوانمرد قصاب واقع در منطقه 20 مامن و محلی برای ورزش کودکان، نوجوانان و جوانان این محله و محلات اطراف آن مانند پل سیمان، منگل، کوی انصار، شهید مظلوم، انقلاب، کمانی و سرآسیاب شده است.

به گفته اهالی قدیمی این محله این زمین متعلق به ملک منصور برادر شعاع السلطنه بوده و سال های سال تحت اجاره ارامنه ساکن این محله مورد استفاده کشاورزی از جمله کاشت صیفی جات و پنبه قرار داشته و از سال 1349 به دلیل اینکه کشاورزی در این زمین متوقف و رها می شود، ساکنین محله منصوریه از این زمین خاکی برای ورزش فوتبال استفاده می کنند.

زمینی که بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان عرصه فوتبال این آب و خاک در آن پرورش یافته اند که از آن جمله می توان از عباس کارگر، حسن افغان، ناصر محمدخانی، عابدین افشاری، داود سید عباسی، امیر دولت آبادی و بهنام ابوالقاسم پور نام برد.

جمعی از اهالی محله منصوریه شهرری با حضور در زمین ورزشی شهدای گمنام در باره اقدام شهرداری منطقه 20 برای تملک این زمین و تغییر کاربری تنها زمین خاکی فوتبال مورد استفاده جوانان و نوجوانان ری به نفع مالک احتمالی، اعتراض کردند.

طبق اظهارات اهالی محله منصوریه، دوسالی می شود که شهرداری منطقه 20 با اعلام اینکه مالک این زمین فوتبال مشخص شده و دارای سند منگوله دار و جواز ساخت است، قصد تغییر کاربری تنها زمین خاکی فوتبال شهرری را از ورزشی به مسکونی دارد.

یک عضو شورایاری محله منصوریه و منگل شهرستان ری در گفت وگو با ایرنا، درباره ادعای شهرداری منطقه 20 به منظور واگذاری این زمین به مالک احتمالی آن، گفت: تا سال 1390 تعریف کاربری این زمین در نقشه شهرداری ورزشی تعریف شده بود، اما بعد از آن با اعلام اینکه مالک زمین ادعای بازپس گیری داشته، کاربری آن به مسکونی تغییر داده شده است.

محمد مهربانی افزود: این در حالی است که سال 86 در پاسخ به پیگیری انجام شده توسط اهالی محله منصوریه شهرری به منظور ساخت حصار دور این زمین خاکی فوتبال، شهردار وقت منطقه عنوان کرد که تنها دو هزار متر از این زمین تقریبا 30 هکتاری معارض دارد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که همان موقع حتی شهرداری برای زمین ورزشی شهدای گمنام، اقدام به ساخت سرویس بهداشتی، دکل برق و همچنین چاه آبیاری کرد.

مهربانی با بیان اینکه، زمین های خیابان وطن پرست این محله نیز در گذشته با همین شکل مورد سوءاستفاده زمین خواران قرار گرفته، افزود: پنج سال پیش شهرداری منطقه با صدور مجوز ساخت برای سند جعلی چند کلاهبردار زمین خوار که پرونده آن در محاکم رسیدگی شده است، موجبات زیان تعدادی از کارگران و قشر کم درآمد به عنوان خریداران واحدهای ساخته شده در آن را فراهم کرد.

عضو شورایاری محله منصوریه و منگل شهرستان ری در ادامه، با بیان اینکه احساس ما این است که برای این زمین سند سازی شده است و از این ماجرا بوی زمین خواری می آید، تصریح کرد: به عنوان ساکنین محله منصوریه به منظور حفظ این زمین ورزشی موضوع را تا آخر پیگیری خواهیم کرد.

*** ˈحفظ این زمین ورزشی برای پیشگیری از گرایش جوانان به ناهنجاری ها محله ضروری استˈ

رحمان سیفی 56 ساله و از ساکنان محله منصوریه شهرری نیز که این زمین خاکی فوتبال به یاد برادر شهیدش با نام شهدای گمنام نامگذاری شده، اظهار کرد: بنده از سال 1346 و در 10 سالگی این زمین ورزشی خاکی فوتبال را به یاد دارم که دارای قدمت حداقل 50 ساله است.

وی افزود: قبل از انقلاب محله منصوریه شهرری به باغ بهشت معروف بود و تعدادی از سلطنتی ها برای خود در این محله کاخی به نام اطلس ساخته بودند و بیشتر برای تفریح به این منطقه می آمدند و اگر سندهای قدیمی این زمین ها را ببینید، اسم پسران ملک منصور شعاع السطنه در آن ذکر شده است.

سیفی با بیان اینکه سال 1355 تعداد 2 هزار و 500 اصله درخت در این زمین کاشته شده، افزود: متاسفانه پس از گذشت سالیان از آن تعداد تنها تعداد اندکی درخت مانده است و شهرداری منطقه نیز در زمان حاضر برای از بین بردن و خشک کردن بقیه درختان اقدام به ریختن گازوئیل در این زمین ورزشی کرده و این مایه تاسف است.

وی با اشاره به 120 شهید تقدیم شده محله منصوری و محلات اطراف آن مانند پل سیمان، منگل، کوی انصار، شهید مظلوم، انقلاب، کمانی، سرآسیاب به میهن اسلامی مان گفت: تعدادی از همان شهدا ازجمله سیانکی، لاله، قیصری، یوسفی و سلامت برادر من در این زمین ورزشی پرورش یافتند که عکس های آن موجود است.

این شهروند ری افزود: اهالی محله منصوریه و محلات اطراف همه ساله به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این محلات جام یادبود شهدای گمنام را در همین زمین ورزشی برگزار می کنند.

وی با بیان اینکه، حفظ این زمین ورزشی برای پیشگیری از آلودگی جوانان محله به ناهنچاری های اجتماعی ضروری است، افزود: اگر این زمین ورزشی نبود شاید بسیاری از جوانان ورزشکار کنونی منطقه به سمت آلودگی سوق پیدا می کردند.

*** ˈسرانه ورزشی و فضای سبز محله منصوری صفر استˈ

سهرابی یکی دیگر از ساکنان محله منصوریه ری با اشاره به نیاز نوجوانان و جوانان منطقه به زمین ورزشی شهدای گمنام برای گذران اوقات فراغت خود اظهار داشت: این محله جز محلات اطراف 20 هزار نفر جمعیت دارد و این درحالی است که با احتساب همین زمین ورزشی، سرانه ورزشی و فضای سبز محله منصوری و اطراف آن صفر است.

وی با بیان اینکه، بهانه شهرداری برای تغییر کاربری زمین ورزشی شهدای گمنام به مسکونی مبنی بر تجمع معتادان در این زمین ورزشی غیر منطقی است افزود: معتادان ممکن است هرجایی لانه کنند و این دلیل نمی شود، شهرداری صورت مسئله را پاک کرده و مردم محله را برای تداوم استفاده از تنها زمین وزشی چندین محله تهدید به حضور نیروی انتظامی کند.

این شهروند ضمن تقدیر از خدمات شهرداری تهران در خصوص ساخت پارک ها و همچنین ایجاد و نصب وسائل گوناگون ورزشی در اینگونه اماکن گفت: این پارک ها به جهت عبور و مرور خانواده ها تنها قابل استفاده خانم ها و کودکان بوده و می بایست جایی برای ورزش حرفه ای نوجوانان و جوانان محله به خصوص ورزش فوتبال که نیاز به فضای باز اختصاصی دارد در نظر گرفت.

*** شهرری 85 زمین خاکی داشته است

اما سید احمد جعفری معروف به دایی، نیز از ورزشکاران قدیمی محله منصوری با یک آلبوم عکس یادگاری از سال های دور و نزدیک فوتبال محله منصوری خود را به زمین ورزشی شهدای گمنام رسانده است.

این پیشکسوت فوتبال درباره تعداد زمین های خاکی شهرری به نکته جالبی اشاره و اظهار داشت: شهر ری یک زمانی دارای 85 زمین خاکی بوده است اما از این تعداد تنها همین زمین شهدای گمنام باقی مانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه مسابقات چند تیم محلی و پیشکسوت در زمین فوتبال خاکی شهدای گمنام برگزار می شود، افزود: بزرگانی مانند حسن افغان و عابدین افشاری تمام زندگی خود را در این زمین ورزشی صرف پرورش جوانان و نوجوانان کردند.

وی به فوتبالیست هایی مانند عباس کارگر، ناصر محمدخانی، بهنام ابوالقاسم پور، سید عباسی و امیر دولت آبادی اشاره و گفت: بسیاری بازیکنان و مربیان فوتبال کشور در همین زمین خاکی فوتبال رشد و پرورش یافته اند.

این پیشکسوت مربیگری ضمن ابراز تاسف از تغییر کاربری زمین ورزشی شهدای گمنام به مسکونی از سوی شهرداری منطقه 20 تاکید کرد: انتظار اهالی شهید پرور این منطقه این است که شهرداری منطقه تمام سعی و تلاش خود را به منظور حفظ این زمین ورزشی بعنوان تنها مامن نوجوانان و جوانان ورزشکار این محلات انجام دهد.

همچنین تلاش خبرنگار ایرنا به منظور دریافت نظر شهردار ناحیه 2 و همچنین روابط عمومی محترم شهرداری منطقه20 در خصوص این گزارش مردمی موکول به بررسی بیشتر موضوع در روزهای آینده شد.

گزارش از: یوسف درویشی

1724/703
کد N137031

وبگردی