آفتاب
در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار صورت گرفت؛

آغاز به كار نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل

آغاز به كار نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل

سی و دومین گردهمایی و نخستین كنگره بین المللی تخصصی علوم زمین بامشاركت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه با حضور میهمانان از چندین كشور خارجی صبح امروز آغاز به كار كرد.

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین بامشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه با حضور میهمانان از چندین کشور خارجی صبح امروز آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زاهدان دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل در این آیین در جمع مهمانان خارجی از کشورهای بلژیک، انگلستان، هندوستان و مسوولان کشوری و استانی برگزاری این همایش را یک اتفاق بسیاربزرگ و مهم برای شناساندن هرچه بهتر توانمندی‌های آبهای سواحل مکران در ابعاد بین المللی خواهد شد.
مرضیه لک محورهای این همایش را شامل محورهای همایش اقیانوس‌شناسی و آب‌های بین‌الملل و جنوبگان با موضوعیت فیزیک و شیمی دریا، زیست‌شناسی دریا، محیط زیست و آلودگی دریا، دریاچه‌ها و تالاب‎‌ها، جنوبگان و اهمیت
آن و ژئوفیزیک دریابرشمرد.
وی تصریح کرد: ۷۰درصد کره زمین را آب احاطه کرده که از این مقدار ۶۰درصد این آب‌ها بصورت بین امللی و مشاع در اختیار تمامی کشورهایی که قابلیت دسترسی به آبهای آزاد بین المللی را دارند قرار داشته که متاسفانه سهم ایران اسلامی با دارا بودن سواحل بکر و عظیم مکران زیر صفر است.
وی یادآور شد: تمامی کشورهای مدرن و صاحب علم با اختصاص هزینه‌های بسیارزیاد در اعماق آبهای آزاد در ابعاد گسترده در حال اکتشاف و استخراج منابع غنی معدنی قرار داشته و در این بین کشور ما هنوز مسوولان ارشد کمترین دغدغه ایی برای ورود برنامه ریزی شده به حوزه استخراج منابع معدنی ازحوزه دریایی وجود ندارد.
وی بااشاره به اینکه برطبق قوانین دریایی، اگر کشوری منابع معدنی را در آبهای آزاد بین المللی کشف کند حق اکتشاف و بهره برداری از آن منابع را دارا خواهد بود و هم اکنون کشور هند با استخراج منیزیم از دریا توانسته دستاوردهای عظیمی را برای خود به ارمغان آورد.
دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌المللمتذکر شد: برای ما ورود به این حوزه مهم استخراج و استراتژیکی دریا در حال حاضر یه رویا و آرزوی دست نیافتنی بوده و امیدواریم دغدغه این حوزه مهم برای ریاست جمهوری و سایر مسوولان بیشتر از گذشته ایجاد شود.
لک معتقد است: در حاضر امریکا و چندین کشور در آب‌های آزاد حوزه خلیج فارس در حال استخراج و اکتشاف قرار دارند و این روند به حدی جدی و برنامه ریزی شده می‌باشد که در آینده نزدیک بسیاری از منابع غنی دریایی را درحوزه اختیارات خود قرار می‌دهند.
در ادامه آیین برگزاری سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین که با مشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درمحل تالار وحدت این دانشگاه با حضور میهمانان از چندین کشور خارجی در حال برگزاری است معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت و معدن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان نگین صنایع معدنی در ایران می‌باشد که تا کنون آنطور که درشان و جایگاه آن بوده مورد توجه قرار نگرفته است.
داود شهرکی از کشف ۲۶ محدوده جدید معدنی در سیستان و بلوچستان طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۰ تن مواد معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.
معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت و معدن استان در ادامه اظهار کرد: استان در بخش ذخایر فلزی، تیتانیوم، منیزیم و طلا وضعیت مطلوبی دارد.
شهرکی گفت: با کمک بخش خصوصی توانسته‌ایم در سال‌های اخیر اکتشافات و استخراج زیاد مواد معدنی را در استان شاهد باشیم.
وی افزود: برای ۵ سال آینده و توسعه معادن استان برنامه ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده است.
معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت و معدن استان در ادامه اظهار کرد: استان با وجود ۲۵ میلیون تن ذخایر معدنی طلا، منیزیم و تیتانیوم یکی از استان‌های شاخص کشور در این زمینه محسوب می‌شود.
معدن «طلا» در سیستان و بلوچستان آماده بهره برداری قرار داشته و امروز می‌توان گفت ایرانشهر قطب طلای ایران خواهد شد و تحقق این مهم نیازمند حمایت و برنامه ریزی هدفمندی می‌باشدو
سرپرست معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: معدن طلای بزمان در استان آماده بهره برداری است.
داود شهرکی در این رابطه افزود: معدن طلا و عناصر همراه بزمان در ۱۷۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایرانشهر واقع شده است و دارای ذخیره ۳ هزارو ۶۶۱ تن است.
وی یادآور شد راهکار توسعه استان سیستان و بلوچستان منوط بر سرمایه گذاری بر صنایعی قرار دارد مه موارد اولیه آن همانند صنایع معدنی، شیلاتی و کشاورزی بصورت گسترده در داخل استان موجود بوده و نیازی برای واردات آن‌ها
از سایر استان‌ها نیست.
وی معتقد است سرمایه گذاری کلان در همه صنایعی که به جهت منابع اولیه وابسته به بیرون از استان بوده تجربه به خوبی نشان داده که با مشکل مواجه و باید بر روی صنایعی که از لحاظ مواد اولیه خود کفا هستیم سرمایه گذاری شود تا بیشتر ین بازدهی را در جهت توسعه همه جانبه استان داشته باشیم.
به گفته این مقام مسئول، سیستان و بلوچستان از لحاظ ذخایر اورانیوم و مواد پرتوزا نیز در سطح خوبی قرار دارد که این نیز یکی دیگر از توانمندی‌های این استان در ابعاد معدنی می‌باشد.
در آیین یک روزه برگزاری سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین که با مشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه با حضور میهمانان از چندین کشور خارجی در حال
برگزاری است.
۴۴ سنخرانی، ۳۳ پوس‌تر و ۱۷ سخنرانی به زبان فارسی و ۲۰ سخنرانی به زبان انگلیسی در این همایش ارئه خواهد شد.

کد N136956

وبگردی