آفتاب
/همایش ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس/

تفکر برنامه‌ریزان و مسئولان اجرایی باید همسو با حفاظت از تنوع زیستی باشد

تفکر برنامه‌ریزان و مسئولان اجرایی باید همسو با حفاظت از تنوع زیستی باشد

مدیر طرح ملی حفاظت از زاگرس مرکزی گفت: تجارب ملی، بهبود زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست را در کنار هم مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در لرستان، شیرین ابوالقاسمی در کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی از سال 2005 در بخش اعظمی از چهارمحال و بختیاری با اهداف حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و تنوع زیستی، ایجاد و ترویج سازوکار جدید حفاظتی با مفهوم همسوسازی در یک محدوده مشخص، توجه به ویژگی‌های فرهنگی منطقه و حفاظت از آن و توجه به فعالیت‌های توسعه دوستدار تنوع زیستی تدوین شده است.

وی اذعان کرد: تفکر برنامه‌ریزان و مسئولان اجرایی باید همسو با حفاظت از تنوع زیستی باشد زیرا در غیر این‌صورت بهره‌برداری‌ها موفقیتی را به دنبال نخواهند داشت.

مدیر طرح ملی حفاظت از زاگرس مرکزی تصریح کرد: نباید وابستگی مردم به منابع طبیعی را از نظر دور داشت بلکه لازم است تجارب ملی، بهبود زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست را با هم مدنظر قرار دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مطابق با این طرح کمیته‌های برنامه‌ ریزی محلی به ریاست فرمانداران استان‌های مرتبط با طرح، فعال و تحقیقات کمی و کیفی خود را انجام دادند.

ابوالقاسمی ادامه داد: طرح در سطح ملی با هدف بررسی اجمالی قوانین و مقررات حاکم بر مدیریت منابع زیستی در محدوه زاگرس مرکزی و در سطح ملی نیز با هدف تقویت زیرساخت‌های مدیریت مشارکتی در محدوده‌های پایلوت و نیز برگزاری کارگاه‌های برنامه‌های محلی است و امید می‌رود سیاست‌های کلان کشور با این سازوکار و نگرش هدایت یابند.

وی قوانین بالادستی و ساختار مدیریت اجرایی و برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، دستورالعمل‌های پایش و ارزیابی منابع تنوع زیستی، الگوی بهره‌برداری پایدار از منابع زیستی، ارزیابی توان اکولوژیک و تهیه نقشه‌های کاربری اراضی را از ابزارهای مدیریتی برشمرد که بایستی در جهت همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در برنامه‌های توسعه‌ای تدارک دیده شوند.

انتهای پیام

کد N136275

وبگردی