آفتاب
آهنگساز ارکستر زهی ایران به مهر مطرح کرد:

ارکستر سمفونیک ایران را دریابید/ آلبوم لحظه های بی زمان منتشر می شود

ارکستر سمفونیک ایران را دریابید/ آلبوم لحظه های بی زمان منتشر می شود

شیراز - خبرگزاری مهر: آهنگساز ارکستر زهی ایران از فقدان ارکستر سمفونیک ایران ابراز ناخشنودی کرد و از این ارکستر با عنوان "فقید" یاد کرد.

روزبه تابنده در گفتگو با مهر با یاد کردن از این ارکستر با عنوان زنده یاد، گفت: بخشی از هنرمندان و نوازندگانی که امروز با ارکستر زهی ایران همکاری دارند از جمله مطرح ترین نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران هستند که دیگر وجود خارجی ندارد.

وی بیان کرد: حضور چهار تن از استادان برجسته موسیقی کلاسیک ایران در ارکستر زهی ایران برای جامعه موسیقی فرصت مغتنمی است.

سرپرست گروه موسیقی کوارتت هنگام با اعلام اینکه قطعه سه گانه ایرانی برای نخستین بار است که در شیراز به صحنه می رود، افزود: این کنسرت بخشی از شخصی ترین لحظات زندگی من است که شنیده می شود.

سه گانه ایرانی نگاهی سه وجهی به زندگی معاصر ایرانی

تابنده که در کنار منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر، کنسرت لحظه های بی زمان را در شیراز به صحنه برد، در تشریح آنچه در این کنسرت ارائه شد، گفت: سه گانه ایرانی نگاهی سه وجهی به زندگی معاصر ایرانی است.

وی افزود: هویت معاصر ایرانی، موضوعی است که دستکم از ورود ایران به عصر تجدد تا امروز دغدغه مشترک بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بوده است. اما نکته اینجاست که با تکثر روز افزون شیوه های زیستن و تعدد سطوح آگاهی، دستیابی به مفهومی واحد از هویت، روز به روز دشوارتر می شود.

این آهنگساز موسیقی فیلم با اشاره به اینکه سه گانه ایرانی نگاهی به سه وجه از پیچیدگی های هویت معاصر ایرانی دارد، بیان  کرد: ساختار هارمونیک موومان اول و دوم به هم نزدیک تر است، اما موومان سوم به واسطه جنبه فاجعه نگر و آشوب زنده آن از بنیاد هارمونیک متکثرتری برخوردار است. هرچند هر سه موومان از نظر زمانی به هم نزدیک اند، اما از نظر موتور ریتمیک و ضرباهنگ حرکت و همچنین معانی درونی، کاملا با یکدیگر متفاوتند.

[span id='yui_3_13_0_ym1_1_1392968901753_3962']تابنده با بیان اینکه موضوع موومان اول سه گانه ایرانی، انتظار است، عنوان کرد: در این موومان چندین دقیقه به انتظار می گذرد و شنونده در این دقایق در هر لحظه منتظر وقوع اتفاقی است که رخ نمی دهد. از این رو تعلیق حاکم بر چند دقیقه نخست موومان، کنایه ایست از این حقیقت پنهان که خود نفس انتظار، بخش غیرقابل انکاری از هستی و هویت ماست.

[span id='yui_3_13_0_ym1_1_1392968901753_3964']ملودی هایی از لابه لای فضای مبهم بداهه نوازی ارکستر

وی خاطرنشان کرد: در موومان نخست سه گانه ایرانی، پس از دقایقی تعلیق، نخستین ملودی ها به تدریج از لابه لای فضای مبهم بداهه نوازی ارکستر به گوش می رسند.

آهنگساز لحظه های بی زمان با اشاره به موومان دوم این اثر، گفت: پویایی و حرکت این موومان، گرچه دائمی است اما به واسطه ریتم نامتقارن و هارمونی چند هسته ای، می تواند همچون اشاره ای کنایی به لنگی ها در جریان زندگی و تقلاهای ما محسوب شود.

[span id='yui_3_13_0_ym1_1_1392968901753_3967']او که عنوان موومان پایانی سه گانه ایرانی را فاجعه گذاشته است، در این باره، خاطرنشان کرد: بخش غیرقابل انکاری از زندگی ما، به طرز رقت انگیزی خارج از دایره کنترل ارادی قرار دارد و در این لحظه ها، نظاره گر جریان وقایعی خواهیم بود که گرچه به ما مربوطند اما همچون پرده های نمایش، پی در پی از برابر دیدگان ما می گذرند و قدرت هیچ اثرگذاری ای بر آنها را نداریم. بنابراین موومان سوم با دتاشه های خشن گروه ویلن آغاز می شود.

[span id='yui_3_13_0_ym1_1_1392968901753_3969']آلبوم لحظه های بی زمان منتشر می شود

[span id='yui_3_13_0_ym1_1_1392968901753_3972']تابنده که همراه با ارکستر زهی ایران پس از اجرای لحظه های بی زمان در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر برای شرکت در دهمین جشنواره موسیقی فجر به شیراز آمده با اشاره به اینکه گروه به خاطر فشردگی برنامه ها با خستگی پای به شیراز گذاشته است، خاطرنشان کرد: رپرتواری که در شیراز به اجرا گذاشته شد ظرف چهار روز تمرین آماده شده است.

این آهنگساز و نوازنده ویلن که 9 سال است سرپرستی ارکستر هنگام را در شیراز به عهده دارد در پایان این گفتگو درباره برنامه ی آینده ی ارکستر زهی ایران به خبرنگار مهر، اعلام کرد: نخستین آلبوم از ساخته هایم با عنوان "لحظه های بی زمان" به زودی با همکاری موسسه فرهنگی و هنری شهر آفتاب در شیراز منتشر خواهد شد.

ارکستر زهی ایران در جریان دهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز با آهنگسازی روزبه تابنده و رهبری ارکستر توسط دکتر منوچهر صهبایی کنسرت لحظه های بی زمان را در نهمین روز از این جشنواره به تالار احسان شیراز آورد.

کد N136179

وبگردی