آفتاب
دانایی:

آموزش و تولید آثار هنری دو ماموریت اصلی حوزه هنری است/ تقدیر جشنواره "شاهوار" از 25 اثر برگزیده

آموزش و تولید آثار هنری دو ماموریت اصلی حوزه هنری است/ تقدیر جشنواره "شاهوار" از 25 اثر برگزیده

شاهرود - خبرگزاری مهر: رئیس حوزه هنری استان سمنان تولید آثار هنری و آموزشی که منجر به تولید شود را دو ماموریت اصلی حوزه هنری دانست و گفت: جشنواره ادبی "شاهوار" یکی از کارهای فرهنگی خوبی است که مدت هفت سال است در حوزه هنری استان در بخش شعر و داستان کوتاه، برگزار می شود و بهانه ای برای دور هم جمع شدن شاعران و نویسندگان استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس دانایی در اختتامیه جشنواره شاهوار که شامگاه پنجشنبه در سالن همایش های هلال احمر شاهرود برگزار شد با بیان اینکه انقلاب ما فرهنگی است افزود: مقام معظم رهبری در باب فرهنگ تعابیر بسیار پرمعنا و پرمغزی دارند و بارها به بحث فرهنگ کمی و کیفی پرداخته اند و در این رابطه فرموده اند "از این واجب تر آن است که استعداد نویسندگی را در بین مردم بیابید و تولید کتاب کنید گسترش کیفی فرهنگ یعنی تربیت شاعر، نویسنده، هنرمند و تربیت کسانی که بتوانند تولید هنری کنند".

وی با بیان اینکه جشنواره ادبی "شاهوار" یکی از کارهای فرهنگی خوبی است که در حوزه هنری استان سمنان در بخش شعر و داستان کوتاه برگزار می شود تصریح کرد: این جشنواره به مدت هفت سال است که تداوم یافته و انشالله در سالهای آتی نیز استمرار پیدا خواهد کرد و بهانه ای برای دور هم جمع شدن شاعران و نویسندگان استان است.

سه جلد کتاب نویسندگان استان سمنان در سالجاری رونمایی شد

رئیس حوزه هنری استان سمنان یکی از دیگر از اهداف این جشنواره را استعداد یابی در بین شاعران و نویسندگان عنوان کرد و اظهار داشت: شناخت هنرمندان هم استانی از یکدیگر و گسترش کیفی و کمی آثار هنرمندان از دیگر اهداف این جشنواره است.

دانایی یادآور شد: برگزاری این جشنواره ها مقدمه ای برای تولید آثار هنرمندان در طول سال است.

وی با بیان اینکه حوزه هنری استان آمادگی آن را دارد تا تولیدات هنرمندان را چاپ و ماندگار کند گفت: در سالجاری از سه جلد کتاب نویسندگان استان رونمایی شد و دو جلد کتاب دیگر نیز زیر چاپ بوده و در آینده ای نزدیک رونمایی خواهد شد.

تولید دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان/ کسب رتبه اول کشوری در حوزه ادبی

رئیس حوزه هنری استان سمنان تولید دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان در 110 جلد را که بخشی از آن در زمینه ادبیات است را از دیگر کارهای انجام شده توسط پژوهشگران هم استانی عنوان کرد و افزود: در بخش ادبیات "مدخل شناسی در شعر کهن استان سمنان" از کارهای خوبی بود که انجام شده و  انشالله تا قبل از پایان سال شاهد چاپ آن خواهیم بود که در آن آثار 89 تن از شاعران هم استانی از قرن چهارم هجری تا یکصد سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش شاعران معاصر نیز آثار 30 تن از شاعران یکصد سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.

دانایی بیان داشت: به همت هنرمندان حوزه ادبی استان سمنان، در کشور حرف اول را زده ایم و کسب رتبه اول کشور در سالجاری در بخش ادبی به همت شما هنرمندان حاصل شد که مایه مباهات است و امیدواریم این روند در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

وی با سپاس از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره، هیئت داوران و مسئولان مختلفی که در طول برپایی جشنواره از حمایت و پشتیبانی دریغ نورزیده اند تاکید داشت: انشالله با خلق آثار خوب و مکتوب یادگاری هایی را از خود برای آیندگانی برجای بگذاریم که به این آثار توجه داشته و مطالعه خواهند کرد.

کشف و پرورش استعدادهای جوان مهمترین هدف جشنواره "شاهوار"

دبیر اجرایی جشنواره "شاهوار" نیز در این مراسم کشف و پرورش استعدادهای جوان و زمینه سازی جهت تولید آثار فاخر دینی را از اهداف جشنواره شعر و داستان "شاهوار" عنوان کرد و گفت: این جشنواره امسال به صورت مشترک بین هنرمندان استان های سمنان و گلستان برگزار شد و در مجموع 319 اثر از نویسندگان و شاعران این استانها به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 163 اثر آن در بخش شعر و 156 اثر آن در بخش داستان بود.

مریم میرحسینی افزود: از 163 اثر بخش شعر 67 اثر آن با موضوع ویژه و 96 اثر آن با موضوع آزاد و از 156 اثر بخش داستان 63 اثر آن با موضوع ویژه و 93 اثر آن با موضع آزاد تولید شده بود.

وی در رابطه با هیئت داوران تصریح کرد: آثار هنرمندان این دوره از جشنواره شاهوار را در بخش داستان محمد کاظم مزینانی و راضیه تجار و در بخش شعر علی داوودی و کمال شفیعی داوری کردند.

آثار 25 نفر از هنرمندان حائز کسب رتبه برتر "جشنواره شاهروار" شدند

دبیر اجرایی جشنواره "شاهوار" اظهار داشت: در بخش آزاد داستان آثار امید جعفری و محمد میرزایی از شاهرود، میلاد مطهری از گرمسار و همچنین در بخش ویژه داستان آثار مهدی صباغی از گرمسار، لیلا نوحی طهرانی از شاهرود و خدیجه فولاد نژاد از دامغان از نظر هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شد.

میرحسینی در رابطه با آثار تقدیر شده بخش آزاد و ویژه شعر اعلام داشت: هیئت داوران در بخش آزاد شعر آثار ابوالفضل جبله، سارا احمدی قزل دشتی و سید محمد طباطبائیان از شاهرود، آزاده صاحیان از سمنان و بخش ویژه شعر آثار مرضیه براتی از شاهرود، الهه خلیلی از گرمسار و هادی ناظریان از گرگان را حائز تقدیر اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام نفرات برگزیده بخش ویژه شعر و داستان نیز گفت: با رای هیئت داوران در بخش ویژه شعر آثار بهمن نشاطی از گنبد کاووس، حسین عبدی از گرگان و مرضیه عاطفی از سمنان به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داد و در بخش ویژه داستان رتبه های اول تا سوم را آثار وحید حاج سعیدی از علی آباد کتول، علی میرزایی از دامغان و مهدی خواجوی از گرگان به خود اختصاص داد.

دبیر اجرایی جشنوار "شاهوار" در خاتمه تصریح کرد: هیئت داوران در بخش آزاد داستان آثار سعید میرزایی، فاطمه زهرا چمنی و عاطفه اردیانی از شاهرود را حائز کسب رتبه های اول تا سوم دانست و در بخش آزاد شعر نازفر عصار از سمنان، ابوالفضل حسنیان از سرخه و میترا سادات دهقانی از سمنان را به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی کرد.

کد N135808

وبگردی