آفتاب
هاشمی عنوان کرد:

سلامت و زیست مردم سیستان در معرض آسیب جدی قرار دارد/ مدیریت سلامت مهمترین اولویت

سلامت و زیست مردم سیستان در معرض آسیب جدی قرار دارد/ مدیریت سلامت مهمترین اولویت

زاهدان - خبرگزاری مهر: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی تالاب هامون و شاخص های آلودگی هوا ناشی از افزایش غلظت ریزگردها به میزان 24 برابر حد بحران سلامت و زیست مردم این منطقه و حتی مردم سایر نقاط استان را در معرض آسیب و خطر جدی قرار داده است.

علی اوسط هاشمی ظهر پنجشنبه در دومین کارگروه احیای تالاب هامون که با حضور فرمانداران سیستان، مدیران دستگاه های اجرایی و جمعی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد در استانداری برگزار شد اظهار داشت: آلودگی بیش از 80 برابر حد استاندارد موجب شده است تا دستگاه های هواشناسی نیز در این منطقه تخریب شود و لذا با وجود این وضعیت باید تصمیم بسیار فوری در راستای مدیریت سلامت، تامین هوای پاک و مدیریت منابع آبی باید اتخاذ شود.

وی با تقسیم فعالیت های این کارگروه در تعداد 6 بخش و محور اظهار داشت: در نخستین گام مدیریت سلامت مردم به عنوان ضرورت اصلی باید در اولویت کار قرار گرفته و این اصل توسط کارگروه بهداشت و درمان به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی و به ویژه مبارزه با سل دنبال شود.

استاندار با تاکید بر اینکه عبور از این موضوع و بی توجهی به سلامتی مردم به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود افزود: متاسفانه خشکسالی و تبعات ناشی از آن برای مردمان این دیار مشابه وقوع زلزله به صورت روزانه است.

هاشمی دومین بخش فعالیت ها را در راستای تامین هوای پاک و کاهش مدت زمان توفان ها درسیستان عنوان کرد و گفت: محیط زیست در این راستا موظف است تا با ارایه طرح های مبتنی بر یافته های پژوهشی در کاهش میزان ریزگردها وارد عمل شود.

وی بیان داشت: دولت توجه ویژه ای به این استان دارد و با مشکلات مردم به خوبی آشنا است و لذا باید برای حل مشکلات و برخورداری از حمایت های دولت در این زمینه طرح و راهکار ارایه کرد.

وی همچنین سومین بخش فعالیت ها متوجه مدیریت منابع آبی دانست و افزود: در این راستا باید شرکت آب و منطقه ای روش ها و شیوه های مدیریت آب را با رویکرد فرابخشی تهیه و در کمترین زمان ممکن به این کارگروه ارایه کند.

وی چهارمین بخش فعالیت ها را نیز منوط به تلاش های زیست محیطی و بهبود شاخص های زیستگاه های انسانی دانست و گفت:  در این راستا باید محیط زندگانی و زیست مردم سیستان با ارایه طرح های پژوهشی مورد هدف قرار گرفته و برای سکونت مردمان قابل تحمل شود.

استاندار همچنین پنجمین بخش فعالیت ها را در حیطه اقدامات دیپلماسی مردمی و دولتی تقسیم کرد و افزود: بخشی از پیگیری ها به عنوان دیپلماسی دولتی از جمله رایزنی رییس جمهور در خصوص تامین حقابه در جریان است و بخشی دیگر به عنوان دیپلماسی مردمی به نقش مردم و سازمان های مردم نهاد باز می گردد.

وی ششمین بخش فعالیت ها را نیز متوجه مدیریت بحران استان دانست و افزود: باید به منظور مقابله با مشکلات به وجود آمده برنامه ریزی و اقدامات ضروری کوتاه مدت در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین کارگروه احیای تالاب هامون ضمن بررسی پیس نویس ایین نامه اجرایی همچنین مقرر شد اجرای هر گونه پروژه عمرانی در محدوده این تالاب با مجوز و تصمیم این کار گروه انجام شود و همکاری سازمان های مردم نهاد و رسانه ها برای جلب مشارکت های داخلی و خارجی افزایش یابد.

در این کار گروه همچنین مصوب شد به منظور ایجاد مدیریت واحد تمامی تصمیم گیری ها در حوزه تالاب هامون با نظر استاندار انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب با در نظر گرفتن تمامی راهکار های لازم به منظور جای گرفتن در برنامه ششم توسعه تدوین شود.

استاندار همچنین در این جلسه خواستار راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی تالاب هامون به منظورهم افزایی و هم اندیشی تمام سازمان ها ی داخلی و خارجی و همچنین مشارکت نخبگان و دوستداران محیط زیست در این پایگاه شد.

کد N135345

وبگردی