آفتاب

دبیرخانه‌ی دائمی همایش ملی زیست‌بوم پایدار و توسعه در اراک راه‌اندازی می‌شود

دبیرخانه‌ی دائمی همایش ملی زیست‌بوم پایدار و توسعه در اراک راه‌اندازی می‌شود

نشست خبری همایش ملی زیست‌بوم پایدار و توسعه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی مرکزی، «محمد مصطفوی» رئیس همایش و عضو اتاق بازرگانی اراک، همکاری و همدلی مدیران استانی و مردم را در جهت پایان بخشیدن به دغدغه‌های زیست‌محیطی اصلی مهم در شکل‌گیری این همایش عنوان کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آلودگی هوا و منابع آلاینده همواره دغدغه‌های خود را به‌همراه دارد بنابراین، بیان این چالش‌ها به این منظور نیست که صنایع به تعطیلی کشیده شوند بلکه بدنبال یک راهکار برای برون‌رفت از این دغدغه‌ها با همکاری بخش خصوصی و دولتی هستیم.

وی با اشاره به محورهای عمومی همایش افزود: این همایش شامل سه محور محیط زیست و زیست‌بوم پایدار، اجتماع و زیست‌بوم پایدار، اقتصاد و زیست‌بوم پایدار است.

عضو کمیته‌ی انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران افزود: حفظ و احیای منابع طبیعی پایه و راهکارهای بهره‌برداری بهینه و پایدار، زیست‌بوم پایدار شهر سالم و اصول مهندسی بوم‌شهر، تغییرات اقلیمی، ظرفیت‌های زیستی سرزمین و پیامدهای زیست‌محیطی، مدیریت پسماند و زیست‌بوم، تنوع زیستی و ظرفیت‌های اکولوژیکی زیست‌بوم پایدار، پایداری زیست‌بوم و فناوری‌های نوین، مدیریت جامع زیست‌بومی از محورهای محیط زیست و زیست‌بوم پایدار است.

مصطفوی مفاهیم، قلمرو و کاربست‌های سیاست اجتماعی و نقش آن در توسعه‌ی پایدار، جایگاه شاخص‌های کاربردی توسعه‌ی اجتماعی و شهری در پایداری زیست‌بوم، آسیب‌شناسی سیاست‌های اجتماعی، قوانین و اقدامات توسعه‌ای موجود(سطوح ملی و منطقه‌ای)، آینده‌پژوهی و راهکارهای ارتقای پایداری اجتماعی در سطوح مختلف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی شهروندان و جایگاه آن در شکل‌گیری زیست‌بوم پایدار را از محورهای اجتماع و زیست‌بوم پایدار برشمرد.

وی صنعت، خدمات، کشاورزی و بهره‌برداری پایدار از زیست‌بوم، ارزشگذاری اقتصادی و حسابداری سبز زیست‌بوم‌ها، انرژی‌های نوین و پایداری زیست‌بوم، نظام‌های کشاورزی دوستدار محیط زیست را نیز از محورهای اقتصاد و زیست‌بوم پایدار دانست.

رئیس همایش، زیست‌بوم پایدار و توسعه‌ی آلودگی‌های شهری استان مرکزی و راهکارهای برون‌رفت از بحران، الگوهای پایدار حمل و نقل شهری اراک، توسعه‌ی زیست‌بومی صنایع در شهرهای استان مرکزی، تالاب کویری میقان و بهره‌برداری پایدار زیست بومی، بحران آبی دشت‌های استان مرکزی و راهکارهای مدیریت زیست‌بومی، برنامه‌ریزی کاربری زمین و نقش آن در پایداری زیست‌بوم، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای مدیریت زیست‌بومی را از محورهای ویژه این همایش برشمرد.

براساس این گزارش، دکتر «محمدحسن محمدی» بعنوان دبیرکل این همایش وحدت و دور بودن از تقابل با یکدیگر و یافتن راهکار و ارائه‌ی پیشنهاد بجای انتقاد کردن بخش خصوصی در کنار بخش دولتی را بعنوان دو هدف عمده‌ی برگزاری این همایش برشمرد.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش یک طرح پایلوت برای هشت شهر آلوده کشور است، خاطرنشان کرد: این همایش نه تنها نخستین همایش نیست بلکه یک دبیرخانه‌ی دائمی بمنظور برگزاری همایش‌های بعدی جهت دستیابی به یک همایش بین‌المللی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

کد N135326

وبگردی