آفتاب

سند ملی زیست بوم پایدار در اراک امضا می‌شود

سند ملی زیست بوم پایدار در اراک امضا می‌شود

دبیرکمیته علمی ملی زیست‌بوم پایدار و توسعه گفت: متأسفانه یکی از واژه‌های غلطی که در ادبیات توسعه کشور مطرح شده است توسعه پایدار است که هیچ گاه مفهوم، جایگاه و ظرفیت‌های این توسعه پایدار مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، سیاوش آقاخانی در نشست خبری همایش ملی زیست‌ بوم پایدار و توسعه که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار شد افزود: توسعه پایدار در کشور ما به مفهوم توسعه متوازن در سه حوزه اجتماعی، زیست‌ محیطی و اقتصادی تعریف شده است در صورتی که وزن این سه عامل با همدیگر برابر نیست زیرا هیچ گاه نمی‌توان مفهوم محیط زیست را در برابر و کنار اقتصاد یا اجتماع قرار داد چون توسعه در بستر محیط زیست اتفاق می‌افتد.

آقاخانی با بیان اینکه توسعه باید در چارچوب ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه یا کشور صورت گیرد، تصریح کرد: شهر اراک زیست‌بوم شکننده و حساسی دارد و نمی‌توان این شهر را با شهرهای اروپایی مقایسه کرد و بر اساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آنها در این شهر سرمایه‌گذاری کرد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر محیط سالم نداشته باشیم اقتصاد سالم و اجتماع سالم نخواهیم داشت.

آقاخانی هدف از برگزاری این همایش را هم‌اندیشی فعالان بخش اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهیان، مدیران، سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های بین‌المللی در خصوص حل معضلات توسعه ناپایدار در کشور و رسیدن به مفهوم زیست‌بوم پایدار عنوان کرد.

وی تدوین و تهیه مبانی زیست بوم پایدار برای اولین بار در کشور، ارائه راهکارهای مدیریت زیست‌ بومی استانی و ملی، آشنایی با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه زیست‌ بوم پایدار و تبادل نظر بین بخش‌های اجرایی، پژوهشی و علمی در زمینه مفاهیم زیست‌بوم پایدار را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

دبیر کمیته علمی این همایش بیان داشت: حضور مدیران عالیرتبه کشوری از جمله معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، هماهنگ‌ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، سفرای تعدادی از کشورها، اساتید دانشگاهی و صاحبنظران حوزه زیست‌محیطی از سراسر کشور نیز از برنامه‌هایی است که برای حاشیه این همایش در نظر گرفته شده است.

آقاخانی امضای سند ملی زیست بوم پایدار به نام سند اراک، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی همایش زیست بوم پایدار در استان، امضای تفاهم‌نامه بین بخش دولتی، غیردولتی و سازمان ملل متحد و امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان‌های مردم نهاد، بخش غیر دولتی و سازمان ملل متحد را از دیگر اهداف در نظر گرفته شده در این همایش عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی گفت: فراخوان این همایش حدود یک ماه گذشته به مراکز علمی استان‌ها ارسال شده است و 29 اسفند سال جاری آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه است و این همایش در تاریخ 18 اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود. پیش بینی شده است که از ۳۰۰ نخبه زیست‌محیطی و دانشگاهی نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل آید.

انتهای پیام

کد N135287

وبگردی