آفتاب
سیاحی خبرداد:

وزارت نیرو مسئول کیفیت آب کارون است

وزارت نیرو مسئول کیفیت آب کارون است

اهواز - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار خوزستان وزارت نیرو را مسئول تضمین کیفیت آب کارون در رابطه با مشکلات سد گتوند دانست.

احمد سیاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید خبر ترک خوردن اراضی اطراف مخزن سد گتوند گفت: این مساله دیروز مطرح شده و هنوز نیاز به بررسی دارد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید در مورد این واقعه اظهار نظر کند تاکید کرد: این وزارتخانه مسئول جلوگیری از حوادث در پایین دست رودخانه و اختلال در کیفیت آب کارون است.

سیاحی افزود: وظیفه ما مراقبت از وضعیت کیفی رودخانه در پایین دست است و وزارت نیرو به عنوان متولی رودخانه ها و سدها، هم در رابطه با بحث سازه ای و هم در بحث کیفیت آب متولی است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان مشکل اصلی سد گتوند را تجمع نمک در مخزن سد و ورود آب شور به رودخانه کارون عنوان کرد و گفت: اعتقادمان این است که هیچگونه نوسانی در کیفیت رودخانه کارون قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه رودخانه کارون از سد گتوند تا پایین دست حدود 75 درصد نیاز آبی استان را تامین می کند، اظهار کرد: نگرانی در رابطه با شور شدن رودخانه کارون با وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست مطرح شده و قرار است راهکارهای رفع مشکل در یک کارگروه بررسی و اجرا شود.

سیاحی بر اجرای سریع راهکارهای علاج بخشی تاکید کرد و افزود: طرح انتقال آب شور مخزن سد به خلیج فارس مطرح شده اما این طرح به اعتبار زیادی نیاز دارد. این طرح شامل اجرای 200 کیلومتر خط لوله با اعتبار 700 میلیارد تومان است.

معاون استاندار خوزستان اختلال در لایه بندی آب مخزن سد بر اثر وقوع سیلاب های زمستانه و تاثیر آب شور بر توربین ها را از دیگر موارد نگران کننده در رابطه با سد گتوند دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی و آخرین سد روی رودخانه کارون در خوزستان است. اخیرا منابع محلی گزارش داده اند که ترک هایی در اراضی اطراف مخزن سد شکل گرفته مجری سد گتوند اما وقوع این پدیده زمین شناسی را تکذیب کرده است.

پیش از این خبرگزاری مهر به نقل از منابع موثق از ترک خوردن سد گتوند که می تواند مشکلات زیست محیطی بی شماری را به همراه داشته باشد خبر داده بود.

کد N135152

وبگردی