آفتاب

برای کاهش خطرات زلزله چه کنیم؟

برای کاهش خطرات زلزله چه کنیم؟

خطر وقوع زلزله با توجه به قرار گرفتن ایران بر روی کمربند زلزله همواره وجود دارد، بنابراین یادگیری برخی نکات ایمنی می‌تواند آسیب‌ها و تلفات ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش دهد.

«شهریار نوری‌الاصل» کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، معتقد است یادگیری برخی نکات و انجام دادن آنها می‌تواند به‌هنگام وقوع زلزله آسیب‌ها و تلفات را به حداقل برساند.

وی افزود: یکی از نکات مهم نحوه‌ی قطع جریان برق، آب و گاز هنگام وقوع زلزله و یاد دادن آن به اعضای خانواده است.

این مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه تصریح کرد: هم‌چنین باید مکان امنی را برای تجمع اعضای خانواده انتخاب کرد تا در صورت وقوع زلزله همه‌ی افراد خانواده در آنجا پناه گیرند.

نوری‌الاصل خاطر نشان کرد: در صورت نبود چنین مکانی باید یک یا چند نقطه‌ی امن که در آنجا وسیله‌ای قرار ندارد را در هر یک از اتاق‌های منزل انتخاب کرد تا در صورت وقوع زلزله در آنجا پناه گرفت.

وی توصیه کرد: بهتر است نقشه‌ای از نقاط امن در خانه و محل کار تهیه شود و در اختیار اعضای خانواده و همکاران قرار گیرد.

مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه افزود: باید همه‌ی افراد آموزش‌های کمک‌های اولیه و نیز احیای قلبی ریوی را برای استفاده در مواقع لزوم فرا گیرند.

نوری‌الاصل با هشدار در خصوص خوابیدن زیرلوستر و اشیای سنگین و نیز خوابیدن کنار پنجره ادامه داد: افراد باید وسائل سنگین منزل را بوسیله‌ی گیره‌هایی در جای خود ثابت کنند تا از سقوط آنها به‌هنگام زلزله جلوگیری شود.

وی با تأکید بر لزوم ذخیره‌سازی آب و غذا گفت: افراد باید آب و غذاهای کنسرو شده را برای مصرف سه روز تهیه، در جایی ذخیره و هر دو هفته یکبار آن را تجدید کنند تا پس از زلزله بتوانند از آن استفاده کنند.

این مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با تأکید بر ضرورت وجود یک کپسول اطفاء حریق در منزل افزود: این کپسول در برخی آتش‌سوزی‌های ناشی از زلزله مانند انفجار گاز می‌تواند بسیار نجات‌دهنده باشد.

نوری‌الاصل خاطرنشان کرد: هیچگاه گلدان و دیگر وسائل اینچینی در مسیرهای ورودی قرار داده نشود تا بتوان به‌هنگام زلزله به سرعت از این مسیرها عبور کرده و از ساختمان خارج شد.

انتهای پیام

کد N134432

وبگردی