آفتاب

٩٠ درصد از تفاهم‌نامه‌ها منعقده بین ایران و اقلیم کردستان اجرایی شده است

٩٠ درصد از تفاهم‌نامه‌ها منعقده بین ایران و اقلیم کردستان اجرایی شده است

استاندار سلیمانیه عراق گفت: تاکنون ٩٠ درصد از تفاهم نامه‌های منعقده بین ایران و اقلیم کردستان عراق به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، بهروز محمد صالح، امروز در مراسم افتتاح سالن مسافربری پایانه مرزی باشماق مریوان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار سلیمانیه عراق، سرکنسولگری اقلیم کردستان عراق، مسؤلان استان کردستان در سالن تجاری مرز باشماق مریوان برگزار شد، اظهار کرد: ما علاقه زیادی برای مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با کشور ایران و بویژه استان کردستان داریم.

وی ضمن تاکید بر اشتراکات فرهنگی، زبانی و اجتماعی مردم اقلیم کردستان با ساکنان استان کردستان، بیان کرد: ما همواره در طول تاریخ خواستار و علاقمند به برقراری ارتباط با ایران و استان کردستان بوده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به توسعه زیرساخت‌های لازم در مرز باشماق برای تسهیل مراودات اقلیم کردستان با کردستان ایران بیان کرد: برای دوبانده کردن مسیر مرز باشماق مریوان به شهر سلیمانیه عراق به ٤٠ میلیارد دینار اعتبار نیاز است.

وی گفت: در طول سال‌های گذشته چندین بار به کردستان ایران و کرمانشاه مسافرت کرده‌ام و در این راستا چندین تفاهم نامه نیز منعقد شده که ٩٠ درصد این تفاهم نامه میان دو کشور ایران و عراق تحقق یافته است که یکی از این تفاهم نامه‌ها تردد آسان در مرز رسمی باشماق مریوان است.

استاندار سلیمانیه عراق تصریح کرد: کارهای خوبی در راستای ارتقای ارتباط و مراودات بین دو کشور انجام شده که مسیر جاده سلیمانیه تا مرز باشماق و دوبانده شدن این مسیر برای تردد کالاها و مسافران در ٢٤ ساعت از مهم ترین این اقدامات است.

وی یادآور شد: ما در استان سلیمانیه، مرز باشماق را شریان حیاتی برای ارتباط با ایران و بویژه استان کردستان تلقی می‌کنیم و آنچه را که برای توسعه آن لازم باشد از طرف ما انجام شده است.

محمد صالح افزود: ما خواسته‌ها و پیشنهادهای استاندار کردستان ایران و نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی برای دوبانده کردن مسیر ارتباطی سنندج مریوان به عنوان مهم‌ترین مسیر ترانزیتی کالا و خدمات منطقی و معقول خواهیم شمرد.

استاندار سلیمانیه عراق بیان کرد: بر اساس معیارهای موجود سال به سال روند توسعه اقتصادی، مراودات اجتماعی و سیاسی با کشور ایران روند جهشی داشته است و هر دو طرف شبانه روزی برای به حداکثر رساندن این توسعه تلاش کرده‌اند.

محمد صالح اظهارکرد: اکنون زمان آن رسیده که در زمینه‌های صنعتی، گردشگری و تجاری توسعه پیدا کنیم و این فرصت خوبی در اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه برای پذیرایی از مردم استان کردستان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در سلیمانیه توانایی ایجاد یک شهر صنعتی بسیار قوی را داریم و در این راستا و آماده پذیرش هرگونه سرمایه گذار و شرکتی خواهیم بود که خواستار ایجاد شرکت در این شهر باشد.

انتهای پیام

کد N134426

وبگردی