آفتاب

چهار گسل مهم، اردبیل را تهدید می کند

چهار گسل مهم، اردبیل را تهدید می کند

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: 4 گسل مهم کشور در نزدیکی استان اردبیل قرار دارد که بسیار خطرپذیر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: 4 گسل مهم کشور در نزدیکی استان اردبیل قرار دارد که بسیار خطرپذیر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از اردبیل، مدیرکل مدیریت بحران استان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سالن شهید رجایی استانداری، با اشاره به اینکه اردبیل جز ده استان حادثه خیز کشور است، تصریح کرد: 4 گسل؛ بزقوش، دشت مغان، ماسوله و رودبار از استان اردبیل گذر می‌کند به طوری خطر زلزله همواره استان را تهدید می کند.

علی اسلامی با اعلام اینکه بیش از 56 گسل با خطر نسبی بالا در استان شناسایی شده است، افزود: 3 گسل با خطر زلزله بالای 7 ریشتری در اردبیل وجود دارد و بیشترین این گسل‌ها در منطقه گرمی و خلخال کشف شده است.

وی با اشاره به خسارت ناشی از حوادث غیرمتقربه، مهمترین عامل آن را سیل و خشکسالی عنوان کرد و افزود: از سال 74 تاکنون، دوهزار و سیصد میلیارد تومان خسارت ناشی از چهارصد و سیزده حادثه به استان وارد شده و هشتصد و چهل و سه نفر فوت کرده اند.

وی ادامه داد: امسال 12 حادثه غیرمتقربه رخ داد که 396 میلیارد تومان خسارت داشت.

اسلامی با ابراز نگرانی از شمار کثیر ساختمان‌های غیرمقاوم در استان، خاطرنشان کرد: 82 درصد ساختمان‌های مسکونی بیله سوار غیر مقاوم به زلزله هستند، به طوری که حتی بافت نیمی از بیمارستان‌های استان فرسوده شده و نیاز به مقاوم سازی دارند.

وی در بحث فرسودگی بافت شهری اظهار کرد: از سال 86 تاکنون بیش از یک هزار و 584 هکتار بافت فرسوده شهری با دویست وهشت هزار جمعیت، در استان و در سال 85 ، بیش از پنج هزار و هشت کلاس غیرمقاوم به زلزله شناسایی شده که مقاوم سازی یک هزار و530 مورد آن در حال اتمام بوده و برای تکمیل پروژه مقاوم سازی بقیه کلاس‌ها، بیش از دویست میلیارد تومان لازم است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآور شد: از سال 84 تاکنون 62 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده روستایی شناسایی شده که بیش از 44هزار مورد از آنها پایان کار گرفته اند و علی رغم آن براساس آمار سال 90هنوزدر بیش از 75 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی صورت نگرفته است.

اسلامی در خصوص خسارت و بحران بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: اگرچه اردبیل یکی از استان‌های برتر در سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی است اما امسال، باغداران از صندوق بیمه کشاوزی بهره مند نشدند.

وی خواستار تجهیز استان اردبیل به نقشه جی.ای.اس، ایستگاه های جو بالا، سامانه هشدار سریع، مراکز ژئوتکنیک، تجهیزات پالایش هوا، مبارزه با افات نباتی، طرح جامع خطرپذیری و امداد هوایی شد.

اسلامی اظهارکرد: در بخش آبخیزداری از سال 84 تاکنون بیش از 12 میلیارد تومان با اتخاذ یک هزار و هفت هکتار زمین برای پیشگیری از سیل و آبخیزداری هزینه شده و نهصد وپنج هزار هکتار مراتع به مطالعات توجیهی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات یافته در خصوص پیش بینی و هشدار سریع از طریق هواشناسی، نیازمند تگرگ زدایی و تجهیز ایستگاه هواشناسی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان ضمن ابراز نگرانی از خطر خشکسالی در استان، خاطرنشان کرد: امسال بارندگی در استان 14 درصد کاهش داشته که بیشترین آن در بیله سوار گزارش شده است به طوری که 46 درصد نسبت به حالت نرمال، کاهش بارندگی بیشتر بود؛ بنابراین خطر خشکسالی استان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

کد N134411

وبگردی