آفتاب

استاندار آذربایجان غربی بر لزوم ورود به مرحله اجرایی طرح های احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد

استاندار آذربایجان غربی بر لزوم ورود به مرحله اجرایی طرح های احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: عبور از مراحل مطالعاتی به مراحل اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه الزامی است .

ˈ قربانعلی سعادت ˈ عصر چهارشنبه در جلسه جمع بندی راهکارهای ارائه شده در کنگره بین المللی نجات دریاچه ارومیه افزود : باید با جمع بندی راهکارهای موجود و دیدگاه های مطرح شده در کنگره بین المللی نجات دریاچه ارومیه، هر چه سریعتر با ارائه یک طرح جامع مراحل عملیاتی نجات دریاچه ارومیه آغاز شود.

وی اضافه کرد: دکتر روحانی تاکید ویژه ای بر احیای دریاچه ارومیه دارد و دستورات لازم را برای تامین اعتبارات مالی طرح احیای این دریاچه صادر خواهد کرد لذا از کار گروه و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه انتظار می رود که در کوتاهترین زمان ممکن با جمع بندی نظرات، طرحی جامع را برای احیای دریاچه ارومیه به ربیس جمهوری ارائه کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه انتقال میان حوزه ای آب راهکاری موثر اما بلندمدت برای احیای دریاچه ارومیه است، افزود: فازبندی مراحل اجرایی نجات دریاچه ارومیه، جذب مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب کشاورزی، تغییر شیوه های آبیاری از سنتی به مدرن و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی جزو برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و از مهم ترین الزاماتی است که در بحث نجات دریاچه ارومیه باید مورد توجه قرار گیرد.

سعادت گفت: از دستگاه های اجرایی استان انتظار می رود که به صورت جدی برای تحقق نجات دریاچه ارومیه تلاش کنند و بسترهای مشارکت مردم در احیای دریاچه را نیز فراهم کنند.

فرهنگ سازی شیوه های مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از مشارکت مردمی و سازمان های مردم نهاد در احیای دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت و عبور از شیوه های آبیاری سنتی به مدرن، احیای فازبندی شده دریاچه ارومیه، مدیریت مصارف آب صنعتی در استان و کاهش و کنترل تبخیر آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از مهم ترین موارد مطرح شده توسط اندیشمندان خارجی حاضر در این جلسه بود.

معاون امور عمرانی، معاون برنامه ریزی و مدیرکل دفتر استاندار آذربایجان غربی، اندیشمندان و محققانی از کشورهای آمریکا، آلمان و روسیه، اساتید و صاحب نظرانی از دانشگاه های صنعتی شریف، دانشگاه ارومیه و دانشگاه تربیت مدرس و همچنین مدیران کل برخی دستگاه های اجرایی استان در این جلسه حضور داشتند و نظرات خود را در زمینه راهکارهای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند.

7125/583/ 1495
کد N134307

وبگردی