آفتاب

56 گسل با خطر بالا در استان اردبیل شناسایی شده است

56 گسل با خطر بالا در استان اردبیل شناسایی شده است

اردبیل – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت : 56 فقره گسل با توان لرزه خیزی بالا در نقاط گوناگون این استان شناسایی شده است.

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار ایرنا ، علی اسلامی در نشست شورای مدیریت بحران استان اردبیل افزود : بیشترین تعداد این گسل ها در مناطق خلخال و گرمی مغان قرار دارند و سه گسل در منطقه اردبیل نیز توان ایجاد زمین لرزه بیش از هفت ریشتر را دارند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این تعداد چهار گسل بزرگ شامل گسل بزقوش - مغان ، گسل اردبیل شمالشرق و شمالغرب ، گسل ماسوله در جنوب شرق استان اردبیل و گسل رودبار - آستارا که امتداد آن از شهرستان نمین گذر می کند استان اردبیل را در محاصره خود قرار داده اند.

سلامی یادآوری کرد: فعالیت امتداد گسل رودبار - آستارا در 21 بهمن ماه جاری سبب وقوع زمین لرزه پنج و شش دهم ریشتری شد که بر اثر آن قسمت وسیعی از استان اردبیل نیز تکان خورد ولی خسارات و تلفاتی در بر نداشت.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 90 مورد زلزله در نقاط گوناگون استان اردبیل توسط دستگاههای لرزه نگار ثبت شده اند که 18 فقره از آنها در بهمن ماه جاری اتفاق افتاده و به همین لحاظ استان اردبیل از نقاط لرزه خیز در کشور به شمار می آید.

وی افزود: از ابتدای سال 1374 تاکنون زمین لرزه حدود دو درصد از مجموع میزان خسارات وارده براثر حوادث گوناگون طبیعی را در استان اردبیل به خود اختصاص داده است ولی از لحاظ تعداد ،زمین لرزه 19 درصد مجموع حوادث طبیعی را دارا می باشد.

اسلامی، تنها راه مقابله با خسارات و تلفات زمین لرزه را مقاوم سازی و رعایت موارد استاندارد و ایمنی در ساخت و سازها و اجرای پروژه ها دانست.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اقدام های زیادی در زمینه مقاوم سازی مسکن شهری و روستایی در استان اردبیل انجام شده است،بیان کرد: با این حال هنوز 75 هزار واحد مسکونی در نقاط گوناگون این استان نیاز به مقاوم سازی دارند.

وی همچنین کهنه بودن ساختمان تعدادی از بیمارستان ها را در استان اردبیل از مشکل های مربوط به ایمن نبودن ساختمان های دارای اهمیت حیاتی در حوادث گوناگون طبیعی دانست و ابراز امیدواری نمود که با اختصاص اعتبارهای مناسب در آینده شاهد استحکام بخشی به این گونه ساختمان ها باشیم.

مخرب ترین و بزرگترین زمین لرزه 200 سال اخیر استان اردبیل با بزرگی 5/5 ریشتر در روز 10 اسفند ماه سال 1375 با فعالیت یکی از گسل های منطقه سبلان در غرب این استان به وقوع پیوست که براثر آن 760 نفر از اهالی روستاهای واقع در این نقاط جان خود را از دست دادند و خسارات و تلفات زیادی به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی و نیز احشام روستاییان این نقاط وارد آمد.

/530/592/ 1495
کد N134306

وبگردی