آفتاب

کنگره بین المللی علوم زمین در گیلان برگزار شد

کنگره بین المللی علوم زمین در گیلان برگزار شد

رشت – ایرنا - کنگره علوم زمین با تشکیل شورای هم اندیشی زمین شناسی پزشکی ، کشاورزی و زیست محیطی ، در گیلان خاتمه یافت .

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، دبیر علمی همایش با اشاره به اهمیت علوم زمین در زمینه پزشکی ، کشاورزی و زیست محیطی هدف ازتشکیل شورای هم اندیشی را مشارکت در تصمیمات کلان با هدف کمک به پیشگیری ازبیماری های مرتبط با زمین، بهره وری بهینه از کشاورزی و حفظ محیط زیست عنوان کرد .

مهندسˈفرح رحمانی ˈ خاطرنشان کرد : این شورای هم اندیشی دائمی است و از طریق سایت دبیرخانه همایش از این پس عملیاتی می شود .

وی با اشاره به برگزاری جلسات این شورا در تهران و استانها خاطرنشان کرد : بسیاری از کارهای کشوری را در حوزه علوم زمین با بالاترین کیفیت با بهره گیری از نظرات کلیه استادان در سطح داخلی و بین المللی اجرایی می کنیم .

رحمانی با اشاره به این که گیلان با توجه به شرایط خاص اقلیمی، زیست محیطی و میزان بالای سرطان به عنوان نخستین پایگاه تحقیقاتی زمین شناسی پزشکی ، زیست محیطی و کشاورزی انتخاب شده ازمسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواست اطلاعات مربوط به بیماری های مزمن ونقاط مورد نظر را به اداره کل پژوهش های زمین شناسی گیلان ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در سطح جهان دردهای مشترکی داریم که خارج از مرزهای جغرافیایی تعریف می شود درد بیماری بیماران که می تواند همبستگی و مشارکت ما ، هم اندیشی ما موجب کمک به جامعه در جهت ایجاد سلامت بهینه باشد .

مدیر کل مرکز پژوهش های زمین شناسی واکتشافی گیلان نیز در این جلسه توجه به مطالعات پایه ای زمین شناسی با نگرش سلامت دربرنامه ریزی های کلان کشوری و منطقه ای و انعقاد تفاهم نامه تحقیقاتی برای مطالعات مشترک بین سازمان زمین شناسی و وزارت علوم پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی وسازمان حفاظت ازمحیط زیست برای دست یابی به اهداف تعیین شده در کنگره را ضروری خواند .

دکتر ˈپانته آ گیاهچی ˈ تاسیس آزمایشگاه نانو بیو زمین در استان گیلان جهت استحصال فلزات ارزشمند معدنی وعناصر نادر خاکی، پاکسازی محیط زیست ازعناصر آلاینده معدنی و صنعتی، و اکتشاف معادن پنهان، با فناوری نانو و بیو را گامی مهم در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده عنوان کرد .

وی خاطرنشان کرد : باتوجه به اهمیت کشاورزی در گیلان و وابسته بودن کیفیت کشاورزی به آب و خاک تشکیل شورای هم اندیشی استان با حضور کارشناسان زمین شناسی کشاورزی و آب جهت تعریف طرح های مشترک و حمایت دولت جهت تامین اعتبار اجرایی بسیار حائز اهمیت است .

وی یاداور شد: طی سه روز برگزاری کنگره در استان گیلان، که با ایراد سخنرانی ها، ارائه مقالات علمی، برگزاری کارگاه های تخصصی و بازدیدهای علمی همراه بود، ارتباط تنگاتنگ شاخه های مختلف علوم زمین به ویژه زمین شناسی با علوم پزشکی ؛کشاورزی و محیط زیست بیش از پش نمایان شد.

دکتر گیاهچی متذکر شد: اصلی ترین دستآورد این رویداد مهم بین المللی برای کشور ایران و نهادهای بین المللی همکار این پروژه در راه برقراری ارتباطات علمی و اجرایی بین الملی و نیل به زندگی بهتر با معیارهای تعیین شده در ˈ اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد ˈ در محیط زیستی سالم، مدیریت شده وپایدار برای اقدامات کارشناسی وعملیاتی است .

وی ابراز امیدواری کرد: این کنگره گامی بلند وکارآمد به سوی تعالی دانشی جامع و کاربردی باشد تا با تکیه بر خرد جمعی به رفع موانع موجود و بهره برداری از نقاط قوت و فرصت های محیطی برای حفاظت از کره زمین منجر شود.

کارشناس مدیریت بحران گیلان با اشاره به معضل زباله و حساسیت های زیست محیطی گیلان خواستار کمک علم زمین شناسی به مدیریت پسماند شد.

ˈ حامد جاوید پیله ورˈ پیشنهاد تاسیس آزمایشگاه نانو بیو زمین را برای کمک به ارزیابی های بهتر زمین شناسی داد.

معاون اداره کل صنعت معدن تجارت گیلان و رییس نظام مهندسی معدن گیلان گفت : با توجه به شرایط طبیعی اقلیمی برگزاری این کنگره بسیار مناسب است .

ˈ کریم توکل نیاˈ اظهار کرد: یکی از مواردی که در زمین شناسی زیست محیطی جایش خالی است مخاطرات زمین شناسی با توجه به تراکم جمعیت استان است .

وی تصریح کرد : انجام مطالعاتی که پدیده های طبیعی ، تبدیل به بحران نشود الزامی است.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت : در حال تهیه ، تدوین و به روزرسانی اولویت های بهداشت و درمان استان برای پنج سال آینده هستیم .

دکتر طائفی در ادامه این جلسه هم اندیشی اضافه کرد : در اولویت هایمان همه دستگاه ها را دیده ایم .

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان گفت : همه وزارتخانه ها باید تلاش کنند محصولات سالمی را به مردم بدهیم تا بحث پیشگیری از بیماری ها اجرایی شود.

دکتر پاداشت با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان و مشکل در تولید محصولات سالم خاطرنشان کرد : با کمک به تولید محصولات سالم بزرگترین خدمت را به پزشکی ، محیط زیست و جامعه انسانی خواهیم کرد .

دکتر ایران منش نماینده سازمان انرژی اتمی کشور نیز دفن پسماندهای خطرناک را یکی از معضلات بزرگ زیست محیطی و عاملی برای بیماری زایی گیاهان و مواد غذایی خواند .

وی متذکر شد : با ژئوبوتانی می توان گیاهان جاذب مواد رادیو اکتیو را ردیابی کرد .

کلانتری نماینده اداره کل محیط زیست گیلان نیز دراین نشست با اشاره به تبعات منفی بی توجهی نسبت به حفاری درمعادن گفت: ضروری است صدور مجوزهای معادن با لحاظ کردن مسائل زیست محیطی باشد .

دکتر بشارتی یکی از پژوهشگران حاضر در جلسه نیز توجه به خصوصیات ژئوژنیک و تعیین کاربری اراضی را برای مواردی نظیر دفن پسماند موثر خواند .

وی استفاده از اطلاعات زمین شناسی را در الگوی کشت ، پایش کیفیت منابع آب و خاک در مناطق دارای عناصر بالا، لزوم استفاده از فناوری نوین ، توجبه به تحقیقات و تبادل اطلاعات و پی گیری قطعنامه این کنگره را بسیار مهم خواند .

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به آلودگی های ناشی از سموم کشاورزی در رودخانه ها گفت : اگر مصرف سموم و کودهای شیمایی سر و سامان نگیرد سلامت انسان ها به خطر می افتد.

غلامی اظهار کرد: بحث ارزیابی وسنجش سطح سلامت مناطق روستایی می تواند در رابطه با تحقیقات مربوط به زمین شناسی پزشکی کمک کند .

اولین کنگره بین المللی علوم زمین درسه رویکرد زمین شناسی پزشکی، کشاورزی و زیست محیطی با شعار ˈ فناوری دانش محور کلید توسعه سلامت، تولیدات و حفظ منابع طبیعیˈ از تاریخ 28 تا 30 بهمن ماه با حضور دانشمندان، کارشناسان، مدیران ومسولان کشوری واستانی ، مشارکت سازمان ها ودانشگاه های بین المللی وشرکت فعال دانشجویان به میزبانی مرکز پژوهش های زمین شناسی واکتشافی گیلان با همکاری مدیریت بحران درشهر رشت برگزار شد.

620/536
کد N134007

وبگردی