آفتاب

جزئیات طرح‌های سما، بسیج سلامت نوروزی و مانور بهداشت خوزستان تشریح شد

جزئیات طرح‌های سما، بسیج سلامت نوروزی و مانور بهداشت خوزستان تشریح شد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان جزئیات طرح‌های سما(سلامت مردان ایران)، بسیج سلامت نوروزی و مانور بهداشت استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی خوزستان- «سیدسعید سیدیان» در نشست خبری که امروز 30 بهمن ماه در مرکز بهداشت استان برگزار شد، از برگزاری طرح سلامت مردان(سما) در نخستین پنج‌شنبه اسفندماه سال به مدت یک هفته خبر داد و گفت: هشتمین سال است که این هفته بعنوان سلامت مردان گرامی داشته می‌شود و هفته‌ی امسال تحت‌عنوان «سوانح و حوادث در کمین مردان» نامگذاری شده است.

وی افزود: هفت روز این هفته با عناوین مختلفی نامگذاری شده که نخستین روز، روز سلامت مردان و آسیب‌های ناشی از حوادث، روز دوم روز سلامت مردان و رعایت ایمنی در ورزش، روز سوم روز سلامت مردان و رعایت ایمنی در محیط کار، روز چهارم سلامت مردان و رعایت ایمنی در محیط زندگی، روز پنجم سلامت مردان و ایمنی راه‌ها، روز ششم سلامت مردان و ایمنی در رفتار به‌عبارتی حذف رفتارهای پرخطر و روز هفتم سلامت مردان و رعایت ایمنی در رانندگی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان جزئیات طرح‌های سما تصریح کرد: در مطالعه‌ی ملی بار بیماری‌ها مشخص شده است که حوادث اعم از عمدی و غیرعمدی مهم‌ترین علل سال‌های از دست رفته عمر است.

سیدیان افزود: در مردان بار یا شانس ناشی از حوادث ترافیکی 5 برابر زنان، شانس سقوط سه برابر زنان و اعتیاد 10 برابر زنان برآورد شده است.

وی ادامه داد: روز و هفته سلامت مردان در کشور8 سال است که هم‌چون بسیاری از کشورهای دنیا شامل اتریش، چین، کانادا، آمریکا گرامی داشته می‌شود و تنها مختص کشور نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان جزئیات طرح‌های سما افزود: در این هفته، شاخص‌های ایمنی در محیط کار، ایمنی در محیط زندگی و ایمنی در رانندگی بعنوان راهکاری برای ارتقای سلامت مردان مورد توجه قرار می‌گیرند و باید این شاخص‌ها افزایش یابند.

سیدیان گفت: سالانه 2 میلیون 200 هزار مورد مرگ در جهان ناشی از حوادث شغلی رخ می‌دهد هم‌چنین سالانه 270 میلیون نفر در جهان از حوادث و سوانح غیرکشنده محیط کار رنج می‌برند.

وی افزود: حوادث شغلی شایع، شامل سقوط یا برخورد مواد به کارگر است. مواجهه یا تماس با دماهای خیلی بالا یا خیلی پائین، تماس با تشعشعات، گیر افتادن بین اشیا، وقوع آتش‌سوزی و انفجار نیز از دیگر حوادث شغلی هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان جزئیات طرح‌های سما خاطرنشان کرد: در خوزستان 17 هزار و 120 کارگاه وجود دارد که این کارگاه‌ها 97 هزار و 389 کارگر دارند. از این تعداد، 45 هزار و 795 کارگر معادل نیمی از آنها پارسال تحت پوشش معاینات طب کار قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N133733

وبگردی