آفتاب

توسعه شبکه برق کشورنیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

توسعه شبکه برق کشورنیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

اصفهان- ایرنا- معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: برای توسعه شبکه برق کشور با هدف تولید 110 هزار مگاوات برق در مدت هفت سال آینده 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

به گزارش ایرنا، هوشنگ فلاحتیان روز چهارشنبه در کنگره ملی اتوماسیون در صنعت برق در دانشگاه صنعتی اصفهان ، ظرفیت تولید برق نیروگاه های کشور را 70 هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: تا هفت سال آینده ، این میزان باید به 110 هزار افزایش یابد.

وی ادامه داد: ما در این مدت به صدها پست 163 مگا وات، ده ها پست 230 و 400 مگا وات و هزاران کیلومتر شبکه توزیع و انتقال برق نیاز داریم که هزینه بخش تولید 35 میلیارد دلار و هزینه ایجاد شبکه های یاد شده 15میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه راهبرد این وزارتخانه، ایجاد تنوع در منابع تولید انرژی برق در کشور است، گفت: در سند تولید برق کشور بر ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر بادی و خورشیدی و افزایش بازده نیروگاه های بخار تاکید شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه این وزارتخانه بدنبال افزایش بازده تولید و کاهش تلفات در بخش توزیع و انتقال است ، تصریح کرد: تولید 110 هزار مگا وات انرژی برق در هفت سال آینده بدون بهره گیری از فناوری جدید، مدیریت کارآمد و مبانی دانش بنیان امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: غفلت و کوتاهی در این موضوع، بخش انرژی برق را در آینده دچار چالش می کند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کشورمان در زمینه تجهیزات تولید برق به طور کامل به خودکفایی رسیده است ، اظهارکرد: 90 درصد تجهیزات نیروگاهی و انتقال فوق توزیع نیز در داخل کشور تولید می شود.

وی در عین حال تصریح کرد: اما در حلقه آخر این فناوری که انواع سیستم های نرم افزاری و ابزار دقیق است با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی لازمه رفع این مشکلات را همکاری تنگاتنگ دانشگاه ها با صنعت برق دانست و اظهار کرد: بدون اعتقاد به بخش خصوصی و اعتماد به ساخت داخل، زمینه توسعه و رشد این بخش ایجاد نمی شود.

فلاحتیان با تاکید بر اینکه زمینه آزمایش تجهیزات داخلی باید فراهم شود، گفت: از ظرفیت دانشگاه ها در این بخش کم استفاده شده است.

معاون انرژی و برق وزیر نیرو با بیان اینکه فضای کسب و کار برای شرکتهای دانش بنیان باید فراهم شود، افزود: اقدمات ما نباید منجر به رکود کار و فرار مغزها از کشور شود.

وی ادامه داد: اگر تنها پنج درصد از بودجه 50 میلیارد دلاری توسعه شبکه برق کشور برای تحقیقات و فضای کسب و کار دانشمندان داخلی هزینه شود، یک رسالت ملی انجام شده که نسل های آینده به آن احترام می گذارند.

فلاحتیان انرژی برق را یکی از زیرساخت های مهم کشور دانست و گفت: پیشرفت در سایر حوزه ها به پیشرفت صنعت برق ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه میزان تقاضا برای انرژی برق با صنعتی شدن جوامع افزایش یافته ا ست تصریح کرد: پاسخگویی به نیاز 30 میلیون مشترک برق در کشور بدون اتوماسیون امکانپذیر نیست.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو، اتوماسیون را پیش نیاز شبکه هوشمند دانست و گفت: انتظار داریم هر سال 10 درصد از شبکه برق کشور به ویژه در کلان شهرها به اتوماسیون مجهز شود.

دومین کنگره ملی اتوماسیون در صنعت برق روزهای 30 بهمن و اول اسفند در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

پ/7148/ 7132
کد N133666

وبگردی