آفتاب

سلیمانیه عراق آماده استقبال از سرمایه گذاران ایرانی است

سلیمانیه عراق آماده استقبال از سرمایه گذاران ایرانی است

مریوان، سنندج- ایرنا- استاندار سلیمانیه عراق گفت: بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری در این استان فراهم کرده ایم و علاقه مند به سرمایه گذاری ایرانی ها در استان خود هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز محمد صالح روز چهارشنبه در مراسم افتتاح پایانه مسافربری مرز رسمی باشماق مریوان، افزود: هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف دنیا در اقلیم کردستان عراق سرمایه گذاری کرده اند و مردم و مسوولان ما علاقه مند به حضور سرمایه گذاران ایرانی به دلیل اشتراکات فراوان در این منطقه هستند.

به گفته وی هم اکنون در استان سلیمانیه زمین به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و از پرداخت مالیات نیز معاف هستند و هزینه های آب و برق را نیز به صورت نصف پرداخت می کنند.

وی ظرفیت کردستان عراق برای سرمایه گذاری را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: ایرانی ها در صورت تمایل می توانند با بهترین شرایط اقدام به سرمایه گذاری کنند و مردم و مسوولان ما نیز از حضور شرکت های ایرانی در خاک خود استقبال می کنند.

وی با اشاره به اشتراکات فراوان مردم استان کردستان و کردستان عراق، گفت: ما هیچگاه محبت مسوولان و مردم ایران را در دوران جنگ و مشکلات فراموش نمی کنیم و اکنون که زمان صلح فرا رسیده در صدد جبران محبت های ایرانیان هستیم.

استاندار سلیمانیه عراق در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد تفاهم نامه هایی در گذشته میان دو استان اشاره کرد و گفت: 80 درصد این تفاهم نامه ها اجرایی شده و امیدواریم تا پایان سال 2014 تمام این تفاهم نامه ها نیز اجرایی شود.

بهروز محمد صالح همچنین از مسوولان استان کردستان خواست با توجه به حجم ترددهای مسافری و کالایی، فعالیت مرز باشماق مریوان را 24 ساعته کنند تا موجب تسهیل در ترددها شود.

وی گفت: احداث جاده دو بانده از سلیمانیه تا مرز باشماق مریوان با 41 میلیارد دینار عراقی سرمایه گذاری در دست احداث است که با بهره برداری از این جاده شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط خواهیم بود.

*** استاندار کردستان: علاقه مند به توسعه روابط فرهنگی با کردستان عراق هستیم

استاندار کردستان نیز در این آیین روابط کنونی این استان با کردستان عراق را بسیار خوب و در حد بالایی دانست و گفت: به دنبال توسعه روابط فرهنگی میان استان کردستان و کردستان عراق هستیم.

عبدالمحمد زاهدی، روابط کنونی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بخصوص عراق را در بالاترین حد دانست و افزود: سیاست ما در استان کردستان تنها توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کردستان عراق نیست بلکه علاقه مند به توسعه روابط فرهنگی نیز هستیم.

وی به اشتراکات قومی و مذهبی میان مردم دو استان کردستان و کردستان عراق اشاره کرد و اظهار کرد: این اشتراکات بستر را برای توسعه و تقویت روابط فرهنگی فراهم کرده و بسیار علاقه مند به فعالیت در این حوزه نیز هستیم و آمادگی کامل داریم.

وی دردهای مردم دو کشور عراق و ایران را مشترک دانست و گفت: هر دو مردم گرفتار دیکتاتورهایی شده بودند که خوشبختانه اکنون از زیر سلطه این دیکتاتورها رهایی یافته و بر سرنوشت خود حاکم شده اند.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های موجود در دو طرف اشاره کرد و گفت: با مدیریت شایسته و با استفاده از شرایط حاکم موجود بر دو کشور، باید از ظرفیت های بسیار خوب در جهت توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری استفاده کنیم و مردم دو طرف را نیز از آن بهره مند سازیم.

زاهدی بر اجرایی کردن تفاهم نامه های قبلی میان استان کردستان و کردستان عراق تاکید کرد و افزود: آماده اجرایی کردن تمام بندهای تفاهم نامه ها هستیم.

وی از طرف عراقی نیز خواست بسترهای لازم را برای تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی با استان کردستان فراهم نمایند.

پایانه مسافربری مرز رسمی باشماق مریوان روز چهارشنبه با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، استاندار سلیمانیه عراق و استاندار کردستان به بهره برداری رسید.ک/3

533/570/681
کد N133660

وبگردی