آفتاب

افتتاح پایانه مسافربری مرز باشماق مریوان

افتتاح پایانه مسافربری مرز باشماق مریوان

پایانه مسافربری مرز باشماق مریوان، صبح امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، پایانه مسافربری مرز باشماق مریوان، صبح امروز 30 بهمن، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار سلیمانیه، استاندار کردستان، فرماندار مریوان، نماینده مردم شهرستان های سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی، با هدف گسترش هر چه بیشتر روابط میان استان کردستان و اقلیم کردستان عراق گشایش یافت.

مدیرکل پایانه‌های حمل و نقل استان کردستان در این مراسم، اظهار کرد: تامین منابع سرمایه گذاری و اتکاء به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی همراه با حفظ عزت و استقلال کشور از مواردی است که دکتر روحانی به آن اشاره داشته و این نکات را در چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد در سویس نیز مطرح کرده است.

وی افزود: امروز و در سالی که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، شاهد افتتاح پایانه مسافربری مرز باشماق مریوان هستیم که شامل سردرهای ورودی و خروجی است.

خواجه‌ای، ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به مردم شهرستان مریوان، کردستان و ایران، عنوان کرد: داشتن مرز مشترک و مشابهت‌های فرهنگی، اقتصادی و مجاورت‌های فرهنگی شهروندان دو کشور و قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال و جنوت همگی ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید در راستای توسعه روابط از آن بهره بگیریم.

وی اعلام کرد:‌ کردستان به دلیل دسترسی به بازارچه های مرزی، تعاونی‌های مرزنشین و شبکه‌های بازار داخلی و خارجی دارای پتانسیل‌های بالایی در زمینه ترانزیت و صادرات و واردات کالا و ورود مسافران است.

مدیرکل پایانه‌های حمل و نقل استان کردستان با اشاره به افزایش تراز تجاری کشور طی چند سال اخیر، اعلام کرد: تراز تجاری کشور در سال گذشته 12 میلیارد دلار بوده است که با توجه به شرایط و فرصت‌های مناسب، می‌توانیم با استفاده از پتانسیل‌های موجود این میزان را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: سازمان حمل و نقل کشوری با تعامل با سایر دستگاه‌های کشوری در استان و به منظور افزایش سرمایه گذاری و ترغیب سرمایه گذاران در راستای تجهیز مرزهای کشور و به ویژه استان کردستان متناسب با شرایط و فراهم کردن تسهیلات لازم برای مراودات مرزی باشماق به منظور دسترسی به افق چشم انداز ترسیم شده سال 1404 تلاش می‌کند.

خواجه‌ای ذکر کرد: تاکنون 20 میلیارد دلار در مرز باشماق در راستای راه اندازی سالن تجاری در سال 89، سالن مسافربری کنونی و سایر پروژه‌ها هرینه شده است.

وی ذکر کرد: با تحقق یافتن سالن تجاری و این سالن مسافربری، آمار ترانزیت‌های ورودی و خروجی و همچنین مسافران رشد چشمگیری را به خود می‌گیرد که تاثیر زیادی در رشد اقتصادی هر دو کشور دارد.

مدیرکل پایانه‌های حمل و نقل استان کردستان خاطرنشان کرد: میزان ترانزیت در انتهای سال 88، 700 هزار تن بوده که در سال جاری به یک میلیون و 600 هزار تن رسیده است.

وی در پایان با اشاره اینکه در این مدت صیانت از حقوق دولتی و عوارض قانونی نیز افزایش داشته است، یادآور شد: عوارض قانونی دولتی در این مدت 50 برابر شده، به طوری که استان کردستان در سال جاری به رتبه چهار کشوری رسیده است.

انتهای پیام

کد N133446

وبگردی